Analisis Faktor Keberhasilan Pembelajaran Menggunakan Learning Management System (LMS)
Abstract
Abstract: The objectives of this study are 1) To determine the success factors of online learning by utilizing the Learning Management System (LMS) at PGRI Madiun University. 2) Analyze the most dominant factors in the success of online learning using LMS at PGRI Madiun University. The research method used qualitative, with a descriptive approach using a case study at the University of PGRI Madiun. The results show that the factors that influence the success of online learning using LMS are the existence of credit quota assistance for lecturers and students, b) Continuous training from the eLMa team, c) The establishment of the Online Learning and Education Evaluation Technical Implementation Unit (UPT PDEP), d) There is policy from the campus management to use LMS, e) The Covid-19 pandemic which requires Learning From Home (LFH) activities by utilizing the LMS, f) The skills of lecturers in utilizing LMS through various features, so that the material attracts more student interest in learning. The most dominant factor in the success of online learning using LMS is divided into 2 groups, which is seen from the student's point of view and the point of view of the lecturer.
Keywords: Learning Management System (LMS), e-learning, eLMA.
Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah 1) Mengetahui faktor-faktor keberhasilan pembelajaran online dengan memanfaatkan Learning Management System (LMS) di Universitas PGRI Madiun. 2) Menganalisis faktor yang paling dominan dalam keberhasilan pembelajaran online menggunakan LMS di universitas PGRI Madiun. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif, dengan pendekatan deskriptif studi kasus di Universitas PGRI Madiun. Hasil penelitian menunjukkan bahwa faktor-faktor yang menunjang keberhasilan pembelajaran online menggunakan LMS adalah a) adanya bantuan kuota belajar untuk mahasiswa dan dosen, b) pelatihan berkelanjutan dari tim elma, c) pembentukan Unit Pelaksanaan Teknis Evaluasi Pembelajaran dan Pendidikan Online (UPT PDEP), d) adanya kebijakan dari manajemen kampus untu menggunakan LMS e) Pandemi covid-19 yang mengharuskan adanya kegiatan Learning From Home (LFH) dengan memanfaatkan LMS, f) Ketrampilan dosen dalam memanfaatan LMS melalui berbagai fitur, sehingga materi lebih menarik minat belajar siswa. Faktor paling dominan dalam keberhasilan pembelajaran online menggunakan LMS dibagi menjadi 2 kelompok, yaitu dillihat dari sudut pandang mahasiswa dan sudut pandang dosen.
Kata Kunci: Learning Management System (LMS; E-Learning; eLMA.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Boy, F. (2020). Tantangan School From Home (Sfh) Di Era Adaptasi Kebiasaan Baru (New Normal) Untuk Smk. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 7(2), 144–149.
Bradley, V. M. (2020). Learning Management System (LMS) Use with Online Instruction. International Journal of Technology in Education, 4(1), 68. https://doi.org/10.46328/ijte.36
Fitriani, Y. (2020). Analisa Pemanfaatan Learning Management System (Lms) Sebagai Media Pembelajaran Online Selama Pandemi Covid-19. Journal of Information System, Informatics and Computing, 4(2), 1. https://doi.org/10.52362/jisicom.v4i2.312
Hanum, N. S. (2013). Keefetifan e-learning sebagai media pembelajaran (studi evaluasi model pembelajaran e-learning SMK Telkom Sandhy Putra Purwokerto). Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(1), 90–102. https://doi.org/10.21831/jpv.v3i1.1584
Hasibuan, A. (2017). Kebijakan Pemerintah Daerah Dalam Peningkatan Kualitas Pendidikan Di Provinsi Sumatera Utara. 89–99. https://doi.org/10.31227/osf.io/u4h6x
Koran, J. K. C. (2001). Dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah-sekolah malaysia. Elearning, 3, 13. http://www.tutor.com.my/tutor/pix/2001/0716/DuniaPendidikan/Kertas_Kerja/kk_01.PDF
Lexy J. Moleong, M. A. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.
Munir. (2010). Pembelajaran jarak jauh. Alfabeta.
Nurhayati. (2017). Manajemen Penyelenggaraan Layanan Pendidikan Sekolah Inklusi (Studi Kasus Pada Yayasan Tunas Nusantara Rumekso Sebagai Penyelenggara Sekolah Melati Indonesia, Bekasi). Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(1), 849–857.
Pamugar, H., Winarno, W. W., & Najib, W. (2014). Model Evaluasi Kesuksesan dan Penerimaan Sistem Informasi E-Learning pada Lembaga Diklat Pemerintah. 1. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/sji/article/view/3638
Ryann K. Ellis. (2010). A Field Guide to Learning management systems. International Anesthesiology Clinics, 48(3), 27–51. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20616636
Setiawan, A. M., Munzil, & Fitriyah, I. J. (2021). Trend of learning management system (LMS) platforms for science education before-after Covid-19 pandemic. AIP Conference Proceedings, 2330(March), 5–10. https://doi.org/10.1063/5.0043196
You, J. W. (2016). Identifying significant indicators using LMS data to predict course achievement in online learning. Internet and Higher Education, 29, 23–30. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2015.11.003
DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v9i1.1783
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan Edutama
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
JURNAL PENDIDIKAN EDUTAMA(JPE) by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/JPE/Â is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.