Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika dengan Model Penemuan Terbimbing (Discovery Learning) pada Materi Trigonometri

Endang Sri Wigati

Abstract


In teacher centered learning process, students only listen and receive what the teacher teaches, so that students become pasive because students are not invited to be directly involved in learning, this is contrary to the 2013 curriculum, that is centered on students. One of alternative to change that learning is discovery learning model. The purpose of this research is to produce a good learning tools and the effectiveness of appropriate mathematics learning with a discovery learning. This research uses the Thiagarajan development model, which consists of four stages of development, that is defining, designing, developing and distributing. The tools to be developed in this research include planning study, student’s paper, and learning achievement test. The research subject are students of class X  MIPA 3 of SMAN 1 Bojonegoro. The results of this research is: (1) learning tools with discovery learning are good, because the resulting learning tools is a valid based on expert validation, practical and effective. Learning tools produced are planning study, student’s paper, and learning achievement test. (2) Based on the criteria for achieving the effectiveness of mathematics learning with discovery learning, it can be concluded that mathematics learning with discovery learning  is effective for the trigonometry material.

Keyword: Discovery Learning, Trigonometry

Abstrak

Dalam proses pembelajarannya terpusat pada guru, Peserta didik hanya mendengarkan dan menerima yang guru ajarkan, sehingga Peserta didik menjadi pasif karena Peserta didik tidak diajak terlibat langsung dalam pembelajaran, hal ini bertentangan dengan kurikulum 2013 yaitu pembelajaran berpusat pada peserta didik. Salah satu alternatif untuk mengubah pembelajaran tersebut yakni dengan model pembelajaran penemuan terbimbing. Tujuan penelitian ini adalah menghasilkan suatu perangkat pembelajaran yang baik dan efektivitas pembelajaran matematika yang tepat dengan model penemuan terbimbing. Penelitian ini menggunakan model pengembangan Thiagarajan, yang terdiri dari 4 tahap pengembangan yaitu pendefinisian, perancangan, pengembangan dan penyebaran. Perangkat yang akan dikembangkan dalam penelitian ini antara lain RPP, LAS, dan PHB. Subjek Penelitian ini adalah peserta didik kelas X MIPA 3 SMAN 1 Bojonegoro. Hasil penelitian diperoleh simpulan sebagai berikut: (1) perangkat pembelajaran dengan penemuan terbimbing yang baik, karena perangkat pembelajaran yang dihasilkan adalah perangkat pembelajaran yang valid berdasarkan validasi ahli, praktis dan efektif. Perangkat pembelajaran yang dihasilkan adalah RPP, LAS dan PHB. (2) Berdasarkan kriteria pencapaian efektivitas pembelajaran matematika dengan model penemuan terbimbing, dapat disimpulkan bahwa pembelajaran matematika dengan model penemuan terbimbing efektif untuk materi rumus-rumus trigonometri

 


Keywords


Penemuan terbimbing, trigonometri

Full Text:

PDF

References


Arifin, Z. (2009). Metodologi Penelitian Pendidikan. Surabaya: Lentera Cendekia.

Arikunto, S. (ed.) (2013). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Kurniasih, I., dan Sani, B. (2014). Implementasi Kurikulum 2013 Konsep dan penerapan. Surabaya: Kata Pena.

Sanjaya, W. H. (2013). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Sani, A. R. (2013). Inovasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Suyanto dan Jihad, A (2013). Menjadi Guru Profesional. Jakarta: Erlangga

Thiagarajan, Sivasailam, Semmel, S., Semmel, Melvyn L. (1974). Instroductional Development for Training Teachers of Exceptional Children, A Source Book, Blomington: Center of Inovation on Teaching the Handicapped. Minnepolis: Indiana University




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v6i2.539

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Pendidikan Edutama

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats