EKSPERIMENTASI MODEL PEMBELAJARAN PEER-TUTORING TERHADAP PRESTASI BELAJAR MAHASISWA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN MATEMATIKA

Dian Nurul Safitri

Abstract


Abstract: This current education requires that the learning process must be student centered. It is intended that the student can be participate in learning process, so that they can understand the material more. In college students are required to learn more independently. Students must have responsibility for themselves as well as their class. Learning by using Peer Tutoring helps students to be more independent and responsible for their learning. This study aims to prove the effectiveness of the peer tutoring model to the student’s learning achievement. The subject of this research is the student of the Mathematics Education department. This research is a experimental research with quantitative approach. Data analysis used is statistical test with t-test. Before analyzing with t-test, the sample must be tested by normality using liliefors method and homogeneity test by using F-test. The results of this study indicate that the use of peer tutoring can provide better learning achievement than the control class that uses the conventional learning model by using directed learning.

 

Keywords: peer tutoring, learning achievement

 

Abstrak: Pendidikan saat ini mengharuskan proses pembelajaran berpusat pada peserta didik. Hal ini dimaksudkan agar peserta didik turut aktif dalam proses pembelajaran, sehingga ilmu yang terserap lebih maksimal. Pada perguruan tinggi mahasiswa lebih dituntut untuk belajar lebih mandiri. Mahasiswa harus memiliki tanggung jawab pada diri sendiri dan juga kelasnya. Pembelajaran dengan menggunakan Peer Tutoring ini membantu mahasiswa untuk lebih mandiri dan bertanggung jawab pada pembelajaran mereka. Penelitian ini bertujuan untuk membuktikan efektifitas model pembelajaran peer tutoring terhadap prestasi belajar mahasiswa Subyek penelitian ini adalah mahasiswa program studi pendidikan Matematika. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimental dengan pendekatan kuantitatif. Analisis data yang digunakan adalah uji statistic dengan t-test. Sebelum dilakukan analisis dengan t-test, sampel diuji normalitasnya dengan menggunakan metode liliefors dan diuji homogenitasnya dengan menggunakan uji F. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan model pembelajaran peer tutoring mampu menghasilkan prestasi belajar yang lebih baik dari pada kelas kontrol yang menggunakan model pembelajaran konvensional dengan menggunakan model pembelajaran langsung.

 

Kata kunci: Peer Tutoring, Prestasi Belajar.


Keywords


Peer Tutoring, Prestasi Belajar

Full Text:

PDF

References


Arief, R. (2017, Maret 7). Problematika Budaya Menyontek di Indonesia. Retrieved from Kompasiana Beyond BLogging: www.kompasiana.com/robbyarief

Comfort, P., & McMahon, J. J. (2014). The Effect of Peer Tutoring on Academic Achievement. Journal of Appled Reasearch in Higher Education. Vol. 6. Issue: 1, 168-175.

Fulk, B. M., & King, K. (2001). Classwide Peer Tutoring at Work. Teaching Expectional Children. Vol. 34. No. 2, 49-53.

Grubbs, N., & Boes, R. S. (2009). An Action Research Study of the Effectiveness of the Peer Tutoring Program at One Suburban Middle School. GSCA Journal. Vol. 16. No.1, 21-31.

Jibrin, A. G., & Zayum, S. D. (2012). Effects of Peer Tutoring Instructional Method on the Academic Achievement in Biology among Secondary School Students in Zaria Metropolis, Nigeria. Journal of Research in Education and Society. Vol. 3. No. 2. 13- 17.

Lestari, B. (2008). Peningkatan Kualitas Pembelajran dengan Model Pembelajran Cooperative Learning. Jurnal Ekonomi & Pendidikan. Vol. 5, No. 2, 145-153.

Marieswari, M., & Prema, N. (2016). Effectiveness of Peer Tutoring in Learning English among Tutor and Tutees of Class VIII Students in Kancheepuram DT. English Language Teaching. Vol. 9. No. 11, 1-5.

Raheem, Y. A., Yusuf, H. T., & Odutayo, A. O. (2017). Effect of Peer Tutoring on Students' Academic Performance in Economics in Ilorin South, Nigeria. Journal of Peer Tutoring. Vol. 1o, 95-102.

Safitri, D. N. (2014). Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Peer Tutoring dan Mandiri dengan E-learning pada Pokok Bahasan Aljabar Ditinjau dari Kecerdasan Majemuk. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika. Vol. 2. No. 1, 99-109.

Safitri, D. N., Purnamasari, N. I (2017). Efektivitas Pembelajaran Matematika dengan Hypnoteaching terhadap Prestasi Mahasiswa pada Mata Kuliah Geometri II IKIP PGRI Bojonegoro. Jurnal Edumath. Vol. 3. No. 1, 1-8.




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v5i2.185

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Pendidikan Edutama

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats