Prestasi belajar matematika dengan TGT dan NHT pada siswa bergaya belajar kinestetik

Ridam Dwi Laksono

Abstract


Abstract: With the implementation of K-13, it is necessary to innovate learning models on the material, tools and how to deliver them. The purpose of this study is to find out whether the mathematics learning with TGT and NHT models  that have been innovated according to the 2013 curriculum, whether students have the same learning achievement. Second, to find out the learning style as an internal factor of students, is there an influence on the achievements. Third, to find out the interaction between learning models and student learning styles on student achievement. This activity is carried out by means of quasi experiments. Student learning achievement as the dependent variable, learning models and learning styles as independent variables. Statistical analysis using two-way ANOVA. Student achievement data is taken using cognitive test instruments and classification of learning styles using learning style questionnaires. Obtained research results (1) student achievement on the TGT learning model is better than student achievement on the NHT learning model, (2) there is no influence of student learning styles on learning achievement, (3) there is an interaction between learning models with learning styles. Students with kinesthetic learning styles have higher achievement when learning with the TGT learning model, compared to students who have the same learning style on NHT learning.

 

Keyword: TGT, NHT, Learning Style, Peer Learning.

 

Abstrak: Dengan diberlakukanya K-13, perlu dilakukan inovasi model pembelajaran pada materi, perangkat dan cara penyampaiannya. Tujuan penelitian ini pertama untuk mengetahui apakah pembelajaran matematika dengan model TGT dan NHT yang telah diinovasi sesuai kurikulum 2013, siswanya memiliki prestasi hasil belajar yang sama. Kedua untuk mengetahui gaya belajar sebagai faktor internal siswa, apakah terdapat pengaruh terhadap prestasi yang dicapai. Ketiga untuk mengetahui interaksi antara model pembelajaran dengan gaya belajar siswa terhadap prestasi siswa. Kegiatan ini dilakukan dengan cara eksperimen kuasi. Prestasi belajar siswa  sebagai variabel terikat, model pembelajaran dan gaya belajar sebagai variabel bebas. Analisis statistik menggunakan ANOVA dua jalan. Data prestasi hasil belajar siswa diambil dengan menggunakan instrumen tes kognitif dan klasifikasi gaya belajar menggunakan angket gaya belajar. Diperoleh hasil penelitian (1) prestasi belajar siswa pada model pembelajaran TGT lebih baik dari pada prestasi belajar siswa pada model pembelajaran NHT, (2) tidak terdapat pengaruh gaya belajar siswa terhadap prestasi belajar, (3) terdapat interaksi antara model pembelajaran dengan gaya belajar.  Siswa dengan gaya belajar kinestetik, memiliki prestasi yang lebih tinggi saat belajar dengan model pembelajaran TGT, dibandingkan siswa yang memiliki gaya belajar yang sama pada pembelajaran NHT.

   

Kata kunci: TGT, NHT, Gaya Belajar, Pembelajaran teman sebaya.


Keywords


TGT, NHT, Learning Style, Peer Learning

Full Text:

PDF

References


Aziz, Z., & Hossain, M. A. (2010). A comparison of cooperative learning and conventional teaching on student’s achievement in secondary mathematics. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 9, 53–62. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.115

Dahlia, E., Syahrilfuddin, & Lazim, N. (2017). Implementation Of Cooperative Learning Modeltype Number Heads Togethers ( NHT ) To Improve Student Result Learning Of Science Class IV SD Negeri 10 Bengkalis Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Number Heads Togethers ( NHT ) Untuk Meningkatkan Ha. Jurnal Online Mahasiswa FKIP UNRI, 4(1), 1–13. https://jom.unri.ac.id/index.php/JOMFKIP/article/view/18483

Gokkurt, B., Dundar, S., Soylu, Y., & Akgun, L. (2012). The Effects of Learning Together Technique Which is based on Cooperative Learning on Students’ Achieevement in Mathematics Class. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 3431–3434. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.079

Hakim, L. (2017). Analisis Perbedaan Antara Kurikulum. Jurnal Ilmiah Didaktika, 17(2), 280–292. https://doi.org/10.22373/jid.v16i1.590.5

Karim, A. (2014). Pengaruh gaya belajar dan sikap siswa pada pelajaran matematika terhadap kemampuan berpikir kritis matematika. Jurnal Formatif, 4(3), 188–195.

Klement, M. (2014). How do my Students Study? An Analysis of Students’ of Educational Disciplines Favorite Learning Styles According to VARK Classification. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 132, 384–390. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.326

Komsatun, S., Riyadi, & Sujadi, I. (2013). Eksperimentasi Model Pembelajaran Teams Games Tournament Dan Numbered Heads Together Dengan Pendekatan Matematika. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 1(7), 682–689.

Marfu’ah, Z. I. H. (2016). Hubungan Gaya Belajar Visual, Auditorial Dan Kinestetik Dengan Hasil Belajar Matematika (Studi Asosiatif pada Siswa Kelas XI Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 9 Surakarta Tahun Pelajaran 2015/2016). Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Munandar, U. (2009). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat (3rd ed.). Rineka Cipta.

Ophilia Papilaya, J., & Huliselan, N. (2016). Identifikasi Gaya Belajar Mahasiswa. Universitas Pattimura, 15 no. 1(1), 8. ejournal.undip.ac.id/index.pho/psikologi/article/download/12992/9731

Purwati, H. (2010). Keefektifan Pembelajaran Matematika Berbasis Penerapan Tgt Berbantuan Animasi Grafis Pada Materi Pecahan Kelas Iv. Aksioma: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika UPGRIS Semarang, 1(2). https://doi.org/10.26877/aks.v1i2/Septembe.57

S.Y. Nursyamsi, P. S. O. B. E. S. U. of M. I., & Corembima, A. D. (2016). The Effect Of Numbered Heads Together ( Nht ) Learning Strategy On The Retention Of Senior High School Studentsin Muara .... European Journal If Education Studies, 2(5), 47–58. https://doi.org/10.5281/zenodo.154450

Sari, A. K. (2014). Analisis Karakteristik Gaya Belajar Vak ( Visual , Auditorial , Kinestetik ) Mahasiswa Pendidikan. Jurnal Ilmiah Edutic, 1(1), 1–12. https://journal.trunojoyo.ac.id/edutic/article/download/395/369

Slavin, R. E. (2005). Cooperative Learning Teori, Riset dan Praktik. In Zubaedi (Ed.), Allyman Bacon (15th ed.). Penerbit Nusa Media. http://www.bun-eido.co.jp/aste/aste84.html




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v7i2.1038

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Pendidikan Edutama

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats