Analisis Faktor Keberhasilan Pembelajaran Menggunakan Learning Management System (LMS)

Authors

  • Dwi Nila Andriani Universitas PGRI Madiun, Indonesia
  • Ana Dhaoud Daroin Universitas PGRI Madiun

DOI:

https://doi.org/10.30734/jpe.v9i1.1783

Keywords:

Learning Management System (LMS, E-Learning, eLMA.

Abstract

Abstract: The objectives of this study are 1) To determine the success factors of online learning by utilizing the Learning Management System (LMS) at PGRI Madiun University. 2) Analyze the most dominant factors in the success of online learning using LMS at PGRI Madiun University. The research method used qualitative, with a descriptive approach using a case study at the University of PGRI Madiun. The results show that the factors that influence the success of online learning using LMS are the existence of credit quota assistance for lecturers and students, b) Continuous training from the eLMa team, c) The establishment of the Online Learning and Education Evaluation Technical Implementation Unit (UPT PDEP), d) There is policy from the campus management to use LMS, e) The Covid-19 pandemic which requires Learning From Home (LFH) activities by utilizing the LMS, f) The skills of lecturers in utilizing LMS through various features, so that the material attracts more student interest in learning. The most dominant factor in the success of online learning using LMS is divided into 2 groups, which is seen from the student's point of view and the point of view of the lecturer.

Keywords: Learning Management System (LMS), e-learning, eLMA.

Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah 1) Mengetahui faktor-faktor keberhasilan pembelajaran online dengan memanfaatkan Learning Management System (LMS) di Universitas PGRI Madiun. 2) Menganalisis faktor yang paling dominan dalam keberhasilan pembelajaran online menggunakan LMS di universitas PGRI Madiun. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif, dengan pendekatan deskriptif studi kasus di Universitas PGRI Madiun. Hasil penelitian menunjukkan bahwa faktor-faktor yang menunjang keberhasilan pembelajaran online menggunakan LMS adalah a) adanya bantuan kuota belajar untuk mahasiswa dan dosen, b) pelatihan berkelanjutan dari tim elma, c) pembentukan Unit Pelaksanaan Teknis Evaluasi Pembelajaran dan Pendidikan Online (UPT PDEP), d) adanya kebijakan dari manajemen kampus untu menggunakan LMS e) Pandemi covid-19 yang mengharuskan adanya kegiatan Learning From Home (LFH) dengan memanfaatkan LMS, f) Ketrampilan dosen dalam memanfaatan LMS melalui berbagai fitur, sehingga materi lebih menarik minat belajar siswa. Faktor paling dominan dalam keberhasilan pembelajaran online menggunakan LMS dibagi menjadi 2 kelompok, yaitu dillihat dari sudut pandang mahasiswa dan sudut pandang dosen.

Kata Kunci: Learning Management System (LMS; E-Learning; eLMA.

Author Biographies

Dwi Nila Andriani, Universitas PGRI Madiun

FKIP, Pendidikan ekonomi

Ana Dhaoud Daroin, Universitas PGRI Madiun

FKIP, Pendidikan ekonomi

References

Boy, F. (2020). Tantangan School From Home (Sfh) Di Era Adaptasi Kebiasaan Baru (New Normal) Untuk Smk. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 7(2), 144–149.

Bradley, V. M. (2020). Learning Management System (LMS) Use with Online Instruction. International Journal of Technology in Education, 4(1), 68. https://doi.org/10.46328/ijte.36

Fitriani, Y. (2020). Analisa Pemanfaatan Learning Management System (Lms) Sebagai Media Pembelajaran Online Selama Pandemi Covid-19. Journal of Information System, Informatics and Computing, 4(2), 1. https://doi.org/10.52362/jisicom.v4i2.312

Hanum, N. S. (2013). Keefetifan e-learning sebagai media pembelajaran (studi evaluasi model pembelajaran e-learning SMK Telkom Sandhy Putra Purwokerto). Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(1), 90–102. https://doi.org/10.21831/jpv.v3i1.1584

Hasibuan, A. (2017). Kebijakan Pemerintah Daerah Dalam Peningkatan Kualitas Pendidikan Di Provinsi Sumatera Utara. 89–99. https://doi.org/10.31227/osf.io/u4h6x

Koran, J. K. C. (2001). Dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah-sekolah malaysia. Elearning, 3, 13. http://www.tutor.com.my/tutor/pix/2001/0716/DuniaPendidikan/Kertas_Kerja/kk_01.PDF

Lexy J. Moleong, M. A. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.

Munir. (2010). Pembelajaran jarak jauh. Alfabeta.

Nurhayati. (2017). Manajemen Penyelenggaraan Layanan Pendidikan Sekolah Inklusi (Studi Kasus Pada Yayasan Tunas Nusantara Rumekso Sebagai Penyelenggara Sekolah Melati Indonesia, Bekasi). Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(1), 849–857.

Pamugar, H., Winarno, W. W., & Najib, W. (2014). Model Evaluasi Kesuksesan dan Penerimaan Sistem Informasi E-Learning pada Lembaga Diklat Pemerintah. 1. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/sji/article/view/3638

Ryann K. Ellis. (2010). A Field Guide to Learning management systems. International Anesthesiology Clinics, 48(3), 27–51. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20616636

Setiawan, A. M., Munzil, & Fitriyah, I. J. (2021). Trend of learning management system (LMS) platforms for science education before-after Covid-19 pandemic. AIP Conference Proceedings, 2330(March), 5–10. https://doi.org/10.1063/5.0043196

You, J. W. (2016). Identifying significant indicators using LMS data to predict course achievement in online learning. Internet and Higher Education, 29, 23–30. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2015.11.003

Downloads

Additional Files

Published

2022-01-20

How to Cite

Andriani, D. N., & Daroin, A. D. (2022). Analisis Faktor Keberhasilan Pembelajaran Menggunakan Learning Management System (LMS). Jurnal Pendidikan Edutama, 9(1), 1–10. https://doi.org/10.30734/jpe.v9i1.1783

Citation Check

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.