Pengembangan Flashcard Berbasis Karakter Hewan untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Anak Tunagrahita Ringan

Rahmat Sanusi, Eka Lenggang Dianasari, Karunia Yulinda Khairiyah, Rudi Chairudin

Abstract


Abstract: Letters Identify Process is a basic learning for students to have reading ability, including those with mental disabilities. Based on observations it was found that low reading ability of students with mental disability class 1 due to limited the media to support learning procces. This research aims to produce learning media in the form of flash cards with animal characters to improve the ability to identify the letters in mental disabilities students. The method used is research & development with quantitative and qualitative descriptive analysis techniques. The results of the data analysis showed that the validator's evaluation and the product trial results obtained a "GOOD" rating. Based on the results of the overall analysis of the data it can be concluded that the flash card product in the animal category is declared appropriate to be used to improve the ability to recognize letters in children with mild mental disability class 1.

Abstrak: Mengenal huruf merupakan pembelajaran dasar bagi peserta didik untuk memiliki kemampuan membaca, termasuk pada anak tuna grahita ringan. Berdasarkan observasi, ditemui rendahnya kemampuan anak tuna grahita ringan kelas 1 di sekolah luar biasa dikarenakan keterbasan media untuk mendukung proses pembelajaran. Penelitian ini bertujuan menghasikan media pembelajaran dalam bentuk flash card dengan karakter hewan untuk meningkatkan kemampuan mengenal huruf pada anak tuna grahita ringan. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan atau research & development dengan teknik analisa data menggunakan analisa kuantitatif dan kualitatif. Hasil analisa data dari penilaian validator dan uji coba produk mendapatkan hasil dengan kategori “BAIK”. Berdasarkan hasil analisa tersebut dapat dinyatakan produk flash card berkarakter hewan layak dan dapat digunakan untuk meningkatkan kemampuan anak dengan tuna grahita ringan kelas 1 SLB dalam mengenal huruf.


Keywords


Tuna Grahita, Flash Card, Pembelajaran

Full Text:

PDF

References


Amumpuni, R. S., & Rahmasari, B. S. (2019). JPE ( Jurnal Pendidikan Edutama ) Vol . 6 No . 1 Januari 2019. 6(1), 59–64.

Ida, N. N., & Agung, K. (2016). The Effects Of The Use Of Series Card Media On Toilet Training Skill Toward Autism Children (Pengaruh Penggunaan Media Kartu Gambar Berseri Terhadap Ketrampilan. Jurnal P3LB, 3(2), 103–108.

Khairiyah, K. Y., Lestari, T., Dianasari, E. L., Wisma, N., Karimun, U., & Abstract, A. (2019). Pelatihan Kompetensi Guru Sekolah Inklusif Dalam Pemahaman Anak Berkebutuhan Khusus Di Kabupaten Karimun. Jurnal Pendidikan MINDA, 1(1), 61–69.

Nycyk, M. (2018). Education Support for Adults With an Intellectual Disability: A Tutor’s Reflection. Journal Adult Learning, 29(4), 176–178.

Rachmawati, a., & Ummah, u. s. (2004). The Effect Of Train Number Game Toward The Summation Arithmatic Ability For Student With. 10–15.

Rojabtiyah, U. R., K, P. G., Erawati, E., & Sunarko. (2019). Efektivitas promosi kesehatan menggunakan metode index card match dan cuci tangan pada disabilitas intelektual ringan. JPK (Jurnal Pendidikan Khusus) 15(36), 68–73.

Rosyida, F. (2018). Pengaruh Kemampuan Membaca Dan Aktivitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Edutama, 5(1), 23.

Sanusi, R., & Widiyanto, W. (2018). Pengertian Dan Fungsi Lemak. Jurnal Keolahragaan, 6(2), 139–149.

Utama, F. (2017). Pengenalan Aksara Melalui Media. Iqra’: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 2(2), 433–457.

Wijanarko, A. G. (2019). Strategi Tua Tuo Untuk Meningkatkan Ketrampilan Berbicara (Tembang Macapat) Andrian Gandi Wijanarko. Jurnal Iqra’ : Kajian Ilmu Pendidikan, 4(1), 28–41.

Wulandari, D. R. (2016). Strategi Pengembangan Perilaku Adaptif Anak Tunagrahita Melalui Model Pembelajaran Langsung. Jurnal Pendidikan Khsusus, 12(1), 1–11.

Yang, X., Byrne, V., & Chiu, M. Y. L. (2016). Caregiving Experience for Children with Intellectual Disabilities among Parents in a Developing Area in China. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 29(1), 46–57.

Yucesoy-Ozkan, S., Gulboy, E., & Kaya, F. (2018). Teaching children with intellectual disabilities through video prompting: Smartphone vs. tablet. International Journal of Early Childhood Special Education, 10(1), 32–48.




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v7i2.745

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Pendidikan Edutama

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats