M.A.K. Halliday’s Actualization of linguistic flows in text-based BIPA Learning

Ida Yeni Rahmawati, Anang Santoso, Febri Taufiqurrahman, Sean Hyink

Abstract


BIPA teaching today uses a text-based approach as an approach that is believed to be able to help students understand Indonesian language texts. This study aims to explain the actualization of M.A.K.Halliday's linguistic flow in text-based BIPA learning. Qualitative descriptive is a research method used with a content analysis approach. The data for this research were obtained from document data and literature studies. Based on an in-depth analysis, seven types of language functions were found according to Halliday's theory, which are contained in the book My Best Friend Indonesia BIPA. The language functions are (1) informational, (2) directive, (3) contextual, (4) interactional, (5) expressive, (6) poetic, and (7) metalingual. Thus, the book Sahabatku BIPA 7 contains seven language function values, which are in line with Halliday's views in Systemic Functional Linguistics (LFS).


Keywords


BIPA Learning, Text-Based, M.A.K.Halliday’s

Full Text:

PDF

References


Adisaputra, A. (2008). Linguistik Fungsional Sistemik: Analisis Teks Materi Pembelajaran di Sekolah Dasar (SD): Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 1.

Arafat, G. Y. (2019). Membongkar Isi Pesan dan Media dengan Content Analysis. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 32. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2370

Astuti, S. P. (n.d.). Fungsi Bahasa Dalam Iklan Media Cetak.

Dakhliah, S. (n.d.). Kemampuan Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas VII SMP Negeri 10 Pare-Pare.

Hariadi, T. (2014). Penggunaan Bahasa dalam Transaksi Jual Beli di Warung "Bude Sarmi" Jalan Surya Utama Jebres Surakarta (Sebuah Kajian Sosiolinguistik Lisan di Luar Kelas). 3(2).

Kusuma, W. S., & Darma Laksana, I. K. (2020). Sistem Transitivitas Dalam Teks Pidato Pelantikan Presiden Republik Indonesia Joko Widodo. Linguistika: Buletin Ilmiah Program Magister Linguistik Universitas Udayana, 27(1), 69. https://doi.org/10.24843/ling.2020.v27.i01.p08

Lia Indriani Tobing, Ibrahim Syah H.M. Simbolon, T. Silvana Sinar, & Masdiana Lubis. (2020). Fungsi Interpersonal pada Teks Cerita Keong Emas dan Lutung Kasarung: Kajian Analisis Wacana. Talenta Conference Series: Local Wisdom, Social, and Arts (LWSA), 3(3), 80–87. https://doi.org/10.32734/lwsa.v3i2.889

Meliawati, M., & Hamied, F. A. (2020). Analisis Konten pada Buku Teks Bahasa Inggris untuk Kelas X Berjudul Bahasa Inggris untuk SMA/MA/SMK/MAK Kelas X. Jurnal Penelitian Pendidikan, 20(1), 83–90. https://doi.org/10.17509/jpp.v20i1.24556

Muflihah, M. (2014). Pentingnya Peran Bahasa dalam Pendidikan Usia Dini (PAUD). ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 2(2), 333. https://doi.org/10.21043/thufula.v2i2.4642

Patiung, D. (2017). Peran Guru dan Siswa dalam Pembelejaran Bahasa Indonesia Berbasis Pendekatan Komunikatif di SMA Negeri Sesean Kabupaten Toraja Utara. Inspiratif Pendidikan, 6(1), 110. https://doi.org/10.24252/ip.v6i1.4921

Prameswari, J. Y. (2017). Peran Undnag-undnag Nomor 24 Tahun 2009 terhadap Pendidikan Bahasa Indonesia. 4(1).

Santoso, A. (n.d.). Jejak Halliday dalam Linguistik Kritis dan Analisis Wacana Kritis.

Sufanti, M. (2013). Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Teks: Belajar dari OHIO Amerika Serikat. 20.

Sugiharyanti, E. (2019). Analisis Konteks Situasi dalam Putusan Kasasi. Adabiyyāt: Jurnal Bahasa dan Sastra, 3(1), 53. https://doi.org/10.14421/ajbs.2019.03103

Sumarno, S. (2020). Analisis Isi dalam Penelitian Pembelajaran Bahasa dan Sastra. Edukasi Lingua Sastra, 18(2), 36–55. https://doi.org/10.47637/elsa.v18i2.299

Suyitno, I. (n.d.). Aspek Budaya Dalam Pembelajaran Budaya dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (BIPA). 16.

Vardani, E. N. A. (n.d.). Fungsi Bahasa dalam Lagu Anak-anak.

Wulansari, A. (2016). Analisis Wacana 'What's' Up With Monas?' Dengan Pendekatan Linguistik Sistemik Fungsional.12.

Yuliani, W. (2018). Metode Penelitian Deskriptif Kualitatif dalam Perspektof Bimbingan dan Konseling.2(2).

Zainuddin, Z. (2021). Analisis Wacana Konteks dan Teks Sarakopat Etnis Gayo. BAHAS, 32(3), 249. https://doi.org/10.24114/bhs.v32i3.30348




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v11i1.3393

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Pendidikan Edutama

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
JURNAL PENDIDIKAN EDUTAMA(JPE) by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/JPE/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats