Efektivitas Metode Asynchronous dalam Pembelajaran Jarak Jauh dengan Web untuk LMS Adaptif berbasis Gaya Belajar

Wikanso Wikanso, Ridam Dwi Laksono

Abstract


Abstract: This study aims to determine the effectiveness of distance learning online (e-learning) using an LMS that is adaptive to learning styles with the asynchronous method. The research method was carried out by comparing two groups that received the same e-learning treatment, distinguished by LMS vehicle. The treatment group is a group with students who get e-learning with LMS that is adaptive to learning styles. the control group is a group with students who get e-learning with ordinary LMS. Is there a difference in the learning achievement of the two groups? This activity is carried out in vocational high schools, in PKK subjects on the subject of products and services. Statistical measurements show that there are differences in learning achievement in the two groups. The group with LMS that was adaptive to learning styles had better performance than the group with LMS that was non-adaptive to learning styles. Learning styles have not had a significant impact on student learning outcomes. However, because the content of the learning media is more in line with the domain, it is the cause of the better performance of the treatment group than the control group. The concept of asynchronous PJJ which is applied in this LMS solves the technical problems that arise. The time window lag that is realized with the asynchronous concept provides opportunities for students to receive learning content, elaborate learning with friends and teachers, do assignments and test competency learning outcomes

Keyword: Learning style, asynchronous method on Web-based distance learning, LMS, Covid-19 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas pembelajaran jarak jauh (PJJ) dalam jaringan (daring) menggunakan LMS yang adaptif terhadap gaya belajar dengan metode asynchronous. Metode penelitian dilakukan dengan membandingkan dua kelompok yang mendapat perlakuan PJJ yang sama, dibedakan pada wahana LMS-nya. kelompok perlakuan merupakan kelompok dengan siswa yang mendapatkan pembelajaran jarak jauh dengan LMS yang adaptif terhadap gaya belajar. kelompok kontrol merupakan kelompok dengan siswa yang mendapatkan pembelajaran jarak jauh dengan LMS biasa. Apakah terdapat beda prestasi belajar dari kedua kelompok tersebut. Kegiatan ini dilaksanakan pada sekolah menengah kejuruan, pada matapelajaran PKK pokok bahasan produk dan jasa. Pengukuran secara statistik menunjukkan terdapat beda prestasi belajar pada dua kelompok tersebut. Kelompok dengan LMS yang adaptif terhadap gaya belajar memiliki prestasi lebih baik daripada kelompok dengan LMS non-adaptif terhadap gaya belajar. Gaya belajar belum memiliki dampak yang signifikan terhadap hasil belajar siswa. Namun karena konten media belajarnya lebih sesuai dengan domainnya menjadi penyebab prestasi kelompok perlakuan lebih baik daripada kelompok kontrol. Konsep PJJ asynchronous yang diterapkan dalam LMS ini menyelesaikan permasalahan teknis yang muncul. Jeda jendela waktu yang terwujud dengan konsep asynchronous memberikan kesempatan siswa untuk menerima konten pembelajaran, mengelaborasi belajar bersama teman dan guru, mengerjakan tugas dan uji kompetensi hasil belajar. 

Kata kunci: Gaya belajar, PJJ asynchronous, LMS, Covid-19


Keywords


Gaya belajar, PJJ asynchronous, LMS, Covid-19

Full Text:

PDF

References


Aissaoui, O. El, El Madani, Y. E. A., Oughdir, L., & Allioui, Y. El. (2019). Combining supervised and unsupervised machine learning algorithms to predict the learners’ learning styles. Procedia Computer Science, 148, 87–96. https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.01.012

Klement, M. (2014). How do my Students Study? An Analysis of Students’ of Educational Disciplines Favorite Learning Styles According to VARK Classification. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 132, 384–390. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.326

Maria, I. (2020). Diskominfo Ngawi, Gelar Rekonsiliasi Data Menara Telekomunikasi. Suara.Ngawikab.Go.Id. https://suara.ngawikab.go.id/2020/03/11/diskominfo-ngawi-gelar-rekonsiliasi-data-menara-telekomunikasi/

Munir. (2009). Pembelajaran Jarak Jauh berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK).

Nugroho, E. F. (2015). 12 Free / Open Source Learning Management System (LMS) Terbaik. Bpptik. https://bpptik.kominfo.go.id/2015/03/10/857/12-free-open-source-learning-management-system-lms-terbaik/

Pristian, D., & Hambali, M. (2019). Strategi Guru Madrasah Meningkatkan Mutu Pembelajaran Era Disrupsi Di Kediri. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(2), 113–124. https://doi.org/10.18860/jpai.v5i2.7172

Rezaeinejad, M., Azizifar, A., & Gowhary, H. (2015). The Study of Learning Styles and its Relationship with Educational Achievement Among Iranian High School Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 199, 218–224. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.509

V. Balasubramanian, S. M. A. (2016). Learning style detection based on cognitive skills.pdf. Ain Shams Engineering Journal, 895–907.




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v9i1.1707

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan Edutama

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
JURNAL PENDIDIKAN EDUTAMA(JPE) by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/JPE/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats