ISLAMIC EDUCATION SYSTEM AND CHARACTER EDUCATION AT INTEGRAL ELEMENTARY SCHOOL OF LUQMAN HAKIM BOJONEGORO

Siti Ermawati

Abstract


This research was conducted at Integral Elementary School of Luqman Hakim Bojonegoro by analyzing its Islamic education system and its implementation in building the students’ characters. It employed qualitative approach by descriptive method in a case study type. The data were collected through interview and documentation using method and source triangulation as data validity test. The data analysis technique was interactive analysis method. The research results showed that (1) the Islamic education system applied at this school was combining diniyah and academic achievement. This elementary school emphasizes on Al Qur’an and science, (2) the implementation of Islamic education in building the students’ characters is actualized in the classroom learning activity (combining Al Qur’an and science), the teachers’ exemplary in educating the students during the teaching process both inside and outside the classroom, one of which is by having extracurricular that implementing the character education values. 

 

Keywords: Islamic Education System, Character Education.

Abstrak 

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis sistem pendidikan Islam dan implementasinya dalam membentuk karakter siswa pada SD Integral Luqman Hakim Bojonegoro. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif, sedangkan jenis penelitian ini adalah studi kasus. Pengumpulan data penelitian dilakukan melalui wawancara dan dokumentasi. Uji validitas data yang digunakan adalah trianggulasi metode dan trianggulasi sumber. Sementara itu, teknik analisis data yang digunakan adalah metode analisis interaktif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1), Sistem pendidikan Islam yang diterapkan di SD Integral Luqman Hakim, yakni dengan memadukan pendidikan Islam yang unggul dalam diniyah dan unggul dalam akademik, SD Integral luqman hakim mengedepankan pembelajaran yang berbasis Al-qur’an dan sains (2) Implementasi pendidikan Islam dalam membentuk karakter siswa di SD Integral luqman hakim terwujud dalam kegiatan pembelajaran dikelas (perpaduan Al-qur’an dan sains), serta keteladanan pengajar dalam mendidik siswa – siswi yang tidak ada diwujudkan dalam pembelajaran di dalam kelas dan diluar kelas, misalnya seperti ekstrakulikuker yang mengimplentasi nilai-nilai pendidikan karakter.

Kata Kunci: Sistem, Pendidikan, Karakter


Keywords


Sistem, Pendidikan, Karakter

Full Text:

PDF

References


Basri, H. (2010). Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia.

Bohlin, E. K., Deborah, F, & Kevin, R. (2001). Building Character in School Resource Guide. San Fransisco: Jossey Bass.

Citra, Y. (2012). Pelaksanaan Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 1 (1) : 239. Retrieved on October 17, 2017.

Fathiyaturrohmah. (2014). Ayat-Ayat tentang Peranan Ibu dalam Pendidikan Anak. Jurnal Elementary, 2 (11).

Irma, A. (2012)/ Pengertian Implementasi Menurut Para Ahli. Available on http://el-kawaqi.blogspot.co.id/2012/12/pengertian-implementasi-menurut-para.html. Accessed on October 17, 2017.

Muhaimin. (2008). Paradigma Pendidikan Islam. Forth Edition. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Muhaimin. (2010). Pengembangan kurikulum pendidikan Islam. Jakarta: Raja Grafindo.

Pala, A. (2011). The Need for Character Education. International Journal of Social Sciences and Humanity Studies, 3 (2) : 23-32.

Pranowo, D. D. (2013). Implementasi Pendidikan Karakter Kepedulian dan Kerjasama Mata Kuliah Keterampilan Berbicara Bahasa Prancis dengan Metode Bermain Peran. Jurnal Pendidikan Karakter, 3 (2) : 218-230. Available on http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/penelitian/Dr.%20Dwiyanto%20Djoko%20Pranowo,%20M.Pd./JURNAL%20PENDIDIKAN%20KARAKTER.pdf.

Putri, M, S. (2015). Ranah Penilaian, Kognitif, Afektif dan Psikomotorik (Evaluasi). Available on http://meldasyahputri.blogspot.co.id/2015/11/ranah-penilaian-kognitif-afektif-dan.html. Accessed on October 17, 2017.

Said, H.H. (2010). Bahan Pelatihan: Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa. Jakarta: Curriculum Center, Research and Development Agency, Ministry of National Education.

Sukriah. (2013). Dengan Ranah Kognitif, Afektif dan Psikomotorik. Available on http://mnnbcvbnzxcv.blogspot.co.id/. Accessed on October 17, 2017.

Zuhairini. (2004). Filsafat Pendidikan Islam. Third Editon. Jakarta: Bumi Aksara.




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v5i2.186

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Pendidikan Edutama

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats