Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif menggunakan transisi morph dan zoom materi perbandingan

Yunita Istianah, Iskandar Wiryokusumo, Ibut Priono Leksono

Abstract


Abstract: In facing an industrial revolution 4.0, teachers have to make an affective education technology. One of that is using multimedia-based interactive media with power points. The aims of this study is to describe the development of interactive multimedia using Microsoft Office 365 Power Point by utilizing the morph and zoom transition features as interactive multimedia. This study uses the ADDIE development model with Luther's multimedia development theory design which is based on six steps as concept, design, material collection, manufacturing, testing, and dissemination. The trials were conducted with expert trials, peer trials and small group trials. The small group trial subjects consisted of 12 grade VII students of SMP Negeri 55 Surabaya. The instrument that used was in the form of an expert trial sheet, peers and a product of eligibility questionnaire for students. The results of product development from the material expert test results obtained 97%, while the media expert test results obtained 78.1%, and for peer testing the results obtained 95%. The result percentage of the feasibility questionnaire test data was 81.33%, it was included in the excellent category. So, this interactive learning multimedia is appropriate to be used in support the learning activities of VII grade students of SMP Negeri 55 Surabaya.

 

Keywords: development, multimedia interactive learning, Microsoft office 365, PowerPoint, mathematics  

 

Abstrak: Dalam menghadapi revolusi industri 4.0, guru harus membuat sebuah teknologi pembelajaran yang efektif. salah satunya menggunakan media interaktif berbasis multimedia dengan powerpoint. Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan pengembangan mutlimedia interaktif menggunakan microsoft office 365 power point dengan memanfaatkan fitur transisi morph dan zoom untuk dijadikan multimedia interaktif. Penelitian ini menggunakan model pengembangan ADDIE dengan desain teori pengembangan multimedia Luther yang dilakukan berdasarkan enam langkah yaitu konsep, desain, pengumpulan bahan, pembuatan, uji coba, penyebarluasan. Uji coba yang dilakukan menggunakan uji coba ahli, uji coba teman sejawat dan uji kelompok kecil. Subjek uji coba kelompok kecil terdiri dari 12 peserta didik kelas VII SMP Negeri 55 Surabaya. Instrumen yang digunakan berupa lembar uji coba ahli, teman sejawat dan angket kelayakan produk untuk peserta didik. Hasil pengembangan produk dari data hasil uji coba ahli materi diperoleh persentase sebesar 97%, sedangkan uji coba ahli media diperoleh hasil persentase sebesar 78,1%, dan untuk uji coba teman sejawat diperoleh hasil persentase sebesar 95%. Persentase hasil data uji angket kelayakan sebesar 81,33%, angka tersebut masuk dalam kategori sangat baik. Sehingga multimedia pembelajaran interaktif ini layak digunakan untuk mendukung kegiatan pembelajaran peserta didik kelas VII SMP Negeri 55 Surabaya.

 

Kata Kunci: pengembangan, multimedia pembelajaran interaktif, Microsoft office 365, PowerPoint, matematika


Keywords


pengembangan, multimedia pembelajaran interaktif, Microsoft office 365, PowerPoint, matematika

Full Text:

PDF

References


Arsyad, A. (2002). Multimedia Interaktif Untuk Pembelajaran Multimedia. Jakarta: Rajawali Pers.

Astari, P. Y., Tastra, I. K., & Sudhita, I. R. (2016). Pengembangan Multimedia Presentasi Pembelajaran Ber-orientasi Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Kelas V Semester Genap Di SDN 2 Banjar Bali Singaraja Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Edutech Undiksha, 4, 1-10. doi: http://dx.doi.org/10.23887/jeu.v4i2.7620

Binanto, I. (2010). Multimedia Digital Dasar Teori dan Pengembangan-nya. Yogyakarta: Andi.

Brata, D. N. P., dkk. (2020). Developing Pancasila and Civic Education (PPKn) based on local wisdom. Humanities & Social Sciences Reviews, 8(1), 768-773. Doi https://doi.org/10.18510/hssr.2020.8192.

Darmawan, D. (2017). Teknologi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Daryanto. (2013). Inovasi Pembelajaran Efektif. Bandung: Yrama Widya.

Degeng, I. N. (2018). Ilmu Pembelajaran Klasifikasi Variabel untuk Pengembangan Teori dan Penelitian. Yogyakarta: Yayasan Taman Pustaka Kristen Indonesia.

Depdiknas. (2003). Undang-Undang RI No. 20 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.

Dick. W, C. (2001). The Systematic Design of Instruction . Boston: Addison- Wesley Educational Publisher Inc.

Fakhriyannur. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Teknik Animasi 2 Dimensi Berbasis Adobe Flash untuk Siswa Kelas XI Multimedia di SMK Muhammadiyah 1 Yogyakarta. Yogyakarta: UNY.

Hasanudin, C. (2017). Media Pembelajaran: Kajian Teoritis dan Kemanfaatan. Yogyakarta: Deepublish Publisher.

Kustianah, Mustaji, & Walujo, D. A. (2019, April). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Multimedia Pada Materi Program Linear Untuk SMK Kelas XI. Education and Development Journal, 7(2), 128-135. doi:https://doi.org/10.37081/ed.v7i2.910.

Mayasari, N., Hasanudin, C., & Fitrianingsih, A. (2020). The use of wingeom software in geometry subject, how is the learning outcomes of junior high school students? Journal of Physics: Conference Series, 1477(4), 1-6. Doi https://doi.org/10.1088/1742-6596/1477/4/042042.

Suartama, I. K. (2012). Konsep Dasar Multimedia. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suherman, E., & dkk. (2003). Strategi Pembelajaran Kontemporer. Bandung: JICA.

Susilo, O. S., Degeng, I. S., & Susilaningsih. (2017, Oktober). Pengembangan Multimedia Interaktif IPA Kelas V SD Pokok Bahasan Organ Tubuh Manusia dan Hewan. Edcomtech Journal, 2, 161-166.

Yusuf, M. F., Toenlioe, A., & Wedi, A. (2017, April). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif IPA Materi Atmosfer Bumi Kelas VIII SMPN 3 Tulungagung. Edcomtech Journal, 2, 37-40.

Istiqlal, M. (2017). Pengembangan Multimedia Interaktif Dalam Pembelajaran Matematika. JIPMat. https://doi.org/10.26877/jipmat.v2i1.1480

Widoyoko, E. P. (2013). EVALUASI PROGRAM PEMBELAJARAN (Instructional Program Evaluation). Jurnal Cakrawala Pendidikan. https://doi.org/10.21831/cp.v5i1.1266




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v7i2.972

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Pendidikan Edutama

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
JURNAL PENDIDIKAN EDUTAMA(JPE) by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/JPE/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats