PPKM (Pengembangan Perangkat berbasis Kurikulum MBKM) as the Practice of Distance Learning in the Course of Statistical Method

Dian Ratna Puspananda, Dwi Erna Novianti, Ayu Fitrianingsih

Abstract


Abstract: The covid-19 pandemic causes the need of distance learning. As in offline learning, its learning objectives have to be fulfilled. In the learning process, lesson plan is very important. The aim of this study is to develop the MBKM based lesson plan as the implementation of distance learning. The method of this study is research and development which implements the development model of Thiagarajan that is modified into three stages, namely: define, design, and develop stages. The methods in collecting data are documentations, questionnaires, and achievement tests. Based on the analysis results, the modification of developed learning tools using 4-D model produces MBKM based learning tools which is implemented in the distance learning using Moodle. The learning tools are valid based on the experts and the results of pretest that show the positive responses on learning and the achievement results that fulfilled the criteria of validity, reliability, and sensitivity test items.

 

 

Abstrak: Pandemi covid-19 menyebabkan perlunya pembelajaran jarak jauh. Seperti dalam pembelajaran offline, capaian pembelajaranpun harus terpenuhi. Dalam proses pembelajaran, RPP sangatlah penting. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan RPP berbasis MBKM sebagai implementasi pembelajaran jarak jauh. Metode penelitian ini adalah penelitian dan pengembangan yang mengimplementasikan model pengembangan Thiagarajan yang dimodifikasi menjadi tiga tahap, yaitu: tahap define, design, dan develop. Metode pengumpulan data dengan dokumentasi, angket, dan tes prestasi. Berdasarkan hasil analisis, modifikasi perangkat pembelajaran yang dikembangkan menggunakan model 4-D menghasilkan perangkat pembelajaran berbasis MBKM yang diimplementasikan dalam pembelajaran jarak jauh menggunakan Moodle. Perangkat pembelajaran tersebut valid berdasarkan ahli dan hasil pretest yang menunjukkan respon positif terhadap pembelajaran dan hasil pencapaian yang memenuhi kriteria validitas, reliabilitas, dan sensitivitas item tes.


Keywords


MBKM based Learning Tools, Distance Learning, Statistical Method

Full Text:

PDF

References


Amir, Musdalifa dkk. 2015. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pengalaman Pada Peserta Didik Kelas XI IPA SMA Negeri 9 Pinrang. Jurnal Sains dan Pendidikan Fisika (JSPF). Vol. 11. No. 3. Hal: 202-213

Borich, G.D. 2007. Effective Teaching Methods Research-Based Practice Sixth Edition. New Jersey: Pearson Merrill Pren-tice Hall.

Bustomi, A. (2020). Implikasi COVID 19 Terhadap Pembelajaran di Perguruan Tinggi. Jurnal Tawadhu, 4(1), 1007–1017.

Dhull, Indira & MS. Sakshi. (2017). Online Learning. International Education & Research. Journal IERJ Research Paper Astronomy, 3(8).

Mustofa, M. I., Chodzirin, M., & Sayekti, L. (2019). Formulasi Model Perkuliahan Daring Sebagai Upaya Menekan Disparitas Kualitas Perguruan Tinggi. 151-159.

Novianti, Dwi Erna & Khoirotunnisa, Anis Umi (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pengajuan Dan Pemecahan Masalah Pada Matakuliah Program Linear Prodi Pendidikan Matematika IKIP PGRI Bojonegoro. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Unipma Vol 5 No 2. http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/jipm/article/view/850

Purnamasari, Verilyana & Wangid, Muhammad Nur. 2016. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Scientific Approach Untuk Membangun Karakter Kepedulian dan Kedisiplinan. Jurnal Pendidikan Karakter. Vol. 6. No. 2. Hal: 167-180

Prawiyogi, Giri dkk (2020) Efektivitas Pembelajaran Jarak Jauh Terhadap Pembelajaran Siswa Di SDIT Cendekia Purwakarta. Jurnal Pendidikan Dasar Vol 11 No 1 http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/15347

Rini, Atikah dkk (2021) Pemanfaatan Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi, Vol 7 No 1. https://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/petik/article/view/988

Setiawan. 2020. Lembar Kegiatan Literasi Saintifik untuk Pembelajaran Jarak Jauh Topik Penyakit Coronavirus 2019 (COVID-19). Edukatif Jurnal Ilmu Pendidikan Vol 2 No 1 https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.80

Thiagarajan, S., Semmel, D.S., & Semmel, M.I (1974) Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children. Minneapolis, Minnesota: Leadership Training Institute/Special Education, University of Minnesota.

Undang – Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Yeliany, Anggun & Roeminingsih, Erny. 2021. Efektivitas Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan Vol. 9. No. 4. 873-886




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v9i2.2540

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan Edutama

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
JURNAL PENDIDIKAN EDUTAMA(JPE) by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/JPE/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats