Pemanfaatan Pemodelan Rasch dalam Asesmen Pembelajaran bagi MGMP Matematika SMA Kabupatan Bintan
Mirta Fera, Febrian Febrian
Abstract
ABSTRACT
The practice of assessment carried out by teachers is generally only by collecting learning outcomes which then directly on making decisions about the achievement of learning. It is necessary to gather evidence, interpret the assessment and understand the dimensions of learning. This service activity was carried out to introduce and utilize the Rasch approach as an assessment processing tool. The implementation of the activity was carried out in two stages, namely the introduction and mentoring of the training to use the Rasch Model. From this activity the teachers have experience directly trying to use Rasch on instruments or assessment results.
Keywords: Rasch Model, assesment, mathematics
ABSTRAK
Praktik penilaian yang dilakukan oleh guru umumnya hanya dengan mengumpulkan hasil belajar yang kemudian langsung pada pengambilan keputusan tentang ketercapaian pembelajaran. Diperlukan pengumpulan bukti, interpretasi penilaian dan memahami dimensi pembelajaran. Kegiatan pengabdian ini dilakukan untuk memperkenalkan sekaligus memanfaatkan pendekatan Rasch sebagai alat bantu pengolahan penilaian. Pelaksanaan kegiatan dilakukan dalam dua tahap yaitu pengenalan dan pendampingan latihan pemanfaatan Rasch Model. Dari kegiatan ini guru-guru memiliki pengalaman langsung mencoba penggunaan Rasch pada instrumen ataupun hasil penilaian.