Pendampingan Pengenalan Microsoft Mathematics untuk Meningkatkan Minat Siswa terhadap Matematika

Gregoria Ariyanti, Ana Easti Rahayu Maya Sari

Abstract


One of measure of student success is their learning achievement. Among the subjects that are not liked by many students that is mathematics. During the Covid-19 pandemic, with the presence of information technology, the learning process began to be carried out online. Not all students can understand the learning that is carried out online, so it is necessary to seek learning applications that can help students to understand the lessons, especially mathematics. Community service activities carried out are in the form of theoretical and practical assistance using the Microsoft Mathematics application to help students to understand the completion of Mathematics problems. The community service activity was carried out in a group of XII grade students of SMAK Santo Bonaventura Madiun who had not fully use of mathematics applications. The results obtained from this community service were an increase in student interest in mathematics by 12% after knowing and using the Microsoft Mathematics application in solving math problems. It can be concluded that the role of information technology can increase student interest in learning so that it affects learning outcomes.

 

Salah satu ukuran keberhasilan siswa adalah prestasi belajarnya. Diantara mata pelajaran yang tidak banyak disukai siswa yaitu matematika. Pada masa pandemi Covid-19, dengan adanya teknologi informasi, proses pembelajaran mulai dilakukan dalam jaringan. Tidak semua siswa bisa memahami pembelajaran yang dilakukan dalam jaringan, sehingga perlu diupayakan aplikasi pembelajaran yang dapat membantu siswa memahami pelajaran, khususnya matematika. Kegiatan abdimas yang dilakukan berupa pendampingan secara teori dan praktek menggunakan aplikasi Microsoft Mathematics dalam membantu siswa memahami penyelesaian soal matematika. Kegiatan abdimas dilakukan pada kelompok siswa kelas XII SMAK Santo Bonaventura Madiun yang belum memanfaatkan aplikasi matematika dengan maksimal. Hasil yang diperoleh dari abdimas ini yaitu adanya peningkatan minat siswa terhadap matematika sebesar 12% setelah mengenal dan menggunakan aplikasi Microsoft Mathematics dalam menyelesaikan soal matematika. Dapat disimpulkan bahwa peranan teknologi informasi dapat meningkatkan minat siswa untuk belajar sehingga berpengaruh terhadap hasil belajarnya.


Keywords


abdimas, Microsoft Mathematics, minat siswa

Full Text:

PDF

References


Alhaddad, I. (2015). Perkembangan Pembelajaran Matematika Masa Kini. Delta-Pi : Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika , 4(1), 13-26.

Aliwar. (2013). Pembelajaran dalam Konsep Teknologi Pendidikan. Jurnal Al-Ta'dib , 6(1), 19-30.

Ariyanti, G., & Santoso, F. (2020). Analisis of mathematics learning outcomes on senior high school student in Madiun city, Indonesia in Covid-19 pandemic. J. Phys. Conf. Ser. 2020, 1663 , 1-6.

Dewi, E. (2018). Metode Pembelajaran Modern dan Konvensional pada Sekolah Menengah Atas. Pembelajar : Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan dan Pembelajaran , 2(1), 44-52.

Ekawati, A. (2016). Penggunaan Software Geogebra dan Microsoft Mathematic dalam Pembelajaran Matematika. Math Didactic : Jurnal Pendidikan Matematika , 2(3), 148-153.

Jupri, A. (2018). Peran Teknologi dalam Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Matematika Realistik. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika. Lampung: UIN Raden Intan.

Kemendikbud. (2020). Surat Edaran Kemendikbud No 4 Tahun 2020 mengenai Pelaksanaan Pendidikan Dalam Masa Darurat Coronavirus Disease (Covid-19). Jakarta: Kemendikbud.

Sari, H. (2020). Tanggapi WHO, Pemerintah Nyatakan Wabah Corona sebagai Bencana Nasional. Jakarta: Kompas.

Siagian, M. (2016). Kemampuan Koneksi Matematika dalam Pembelajaran Matematika. MES (Journal of Mathematics Education and Science , 58-67.

Subekti, A. &. (2020). Pelatihan Mendesain Pembelajaran Daring Menarik Selama Pandemi Covid-19 dengan Teknologi Pembelajaran Sederhana . Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat , 588-595.




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/j-abdipamas.v6i2.1890

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/J-ABDIPAMAS is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats