Pendampingan Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Berbasis Web Learning Kahoot!

Casmudi Casmudi, Sugianto Sugianto, Ryan Angga Pratama, Tutik Yuliani, Retnowaty Retnowaty

Abstract


ABSTRACT

The success of learning and its evaluation is determined by whether or not learning planning. Minister of Education and Culture Circular Letter Number 14 of 2019 states that the current lesson plan used by teachers is only 1 sheet and contains 3 core components, including Learning Objectives, Learning Activities, and Assessment. So teachers need to be up to date, and innovate in implementing learning activities, for example using Kahoot! which has several features including games, quizzes, discussions, and surveys. The Community Service Team (PkM) of the Faculty of Teacher Training and Education Balikpapan University realizes the need to increase coaching in the form of mentoring for teachers to compile and develop their One Sheet RPP independently. The results obtained were that the teacher felt greatly helped by the assistance and training in making One Sheet RPP which contained the Kahoot! in it, although not all teachers can complete it during the activity due to limited time and there will be further assistance from the Supervisor of the Education and Culture Office of Kutai Kartanegara Regency.

Keywords: RPP, Kahoot!, learning

 

ABSTRAK

Keberhasilan pembelajaran beserta evaluasinya ditentukan dari baik atau tidaknya perencaan pembelajaran. Surat Edaran Mendikbud Nomor 14 tahun 2019 menyebutkan bahwa RPP saat ini yang digunakan guru hanya 1 lembar dan memuat 3 komponen inti, diantaranya Tujuan Pembelajaran, Kegiatan Pembelajaran, dan Penilaian. Sehingga guru perlu up to date, serta berinovasi dalam melaksanakan kegiatan pembelajaran, misalnya saja menggunakan Kahoot! yang memiliki beberapa fitur diantaranya game, kuis, diskusi, dan survey. Tim Pengabdian kepada Masyarakat (PkM) Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Balikpapan menyadari perlunya peningkatan pembinaan berupa pendampingan bagi guru untuk menyusun dan mengembangkan RPP Satu Lembar secara mandiri. Adapun hasil yang diperoleh adalah guru merasa sangat terbantu dengan adanya pendampingan dan pelatihan pembuatan RPP Satu Lembar yang terkandung inovasi pembelajaran Kahoot! di dalamnya, meskipun tidak semua guru dapat menyelesaikannya selama kegiatan berlangsung dikarenakan terbatasnya waktu dan akan ada pendampingan lanjutan dari Pengawas Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Kabupaten Kutai Kartanegara.

Kata kunci: RPP, Kahoot!, pembelajaran


Full Text:

PDF

References


Atilano M. (2017). Game On: Teaching Research Methods to College Students Using Kahoot!

Barus, I. R., & Soedewo , T. (2018). Penggunaan Media Kahoot! dalam Pembelajaran Struktur Bahasa Inggris. Seminar Nasional Teknologi Terapan Berbasis Kearifan Lokal (SNT2BKL) , (pp. 589-596).

Feinstein. (2011). The Teenage brain and technology. Learn Landscapes 2011, 5(1), 71-84.

Irwan, Luthfi, Z. F., & Waldi, A. (2019). Efektifitas Penggunaan Kahoot! untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa [Effectiveness of Using Kahoot! to Improve Student Learning Outcomes]. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 8(1), 96-104.

Iwamoto DH, Hargis J, Taitano EJ, et al. (2017). Analyzing the Efficacy of the Testing Effect Using KahootTM on Student Performance. Turkish Online J Distance Educ 2017; 18: 80–93.

Jumila, Paristiowati, M., Zulhipri, & Alla, E. (2018). Analisis Literasi Digital Peserta Didik Melalui Pemanfaatan Web Kahoot dalam Pembelajaran Koloid. Jurnal Riset Pendidikan Kimia, 8(1), 36-41.

Musa, S. (2017). Diskursus dan Disrupsi Literasi TIK menuju Masyarakat Pembelajar. AKRAB!, 6-20.

Ningrum, G. D. (2018). Studi Penerapan Media Kuis Interaktif Berbasis Game Edukasi Kahoot! Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. VOX EDUKASI, 9(1), 22-28.

Nuris, D. M., Nagari, P. M., & Nuraini, U. (2020). Pelatihan Pembuatan Bahan Ajar dan Media Pembelajaran Berbasis TIK Bagi Guru Akuntansi. J-ABDIPAMAS, 4(1), 75-82.

Permendiknas Nomor 16 Tahun 2007 tentang Standar Kompetensi Guru. (n.d.).

Rindarti, E. (2018). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Mengembangkan RPP Kurikulum 2013 Revisi 2017 Melalui Pendampingan Berkelanjutan. JURNAL PENDIDIKAN ISLAM, 9(1), 59-74.

Sadiyah, K., Mahalli, Rohman, F., & Laila, A. N. (2020). Pendampingan Penyusunan Perangkat Pembelajaran Kurikulum 2013 Bagi Guru Madrasah Aliyah. J-ABDIPAMAS, 4(1), 99-108

Sa'bani, F. (2017). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun RPP melalui Kegiatan Pelatihan pada MTs Muhammadiyah Wonosari. Jurnal Pendidikan Madrasah, 2(1), 13-22.

Surat Edaran Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 14 tahun 2019. (n.d.).

Susetya, B. (2017). Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Menyusun Silabus dan RPP Melalui Supervisi Akademik di SDN Gambiran Yogyakarta Tahun 2016. JURNAL TAMAN CENDEKIA, 01(02), 134-141.

Susilowati E. The Effectiveness Of Kahoot In Supporting Grammar Class On Class A Year I Students Academic Year 2016/2017 Of Diploma III of Nursing Ngudi Waluyo University. In: UNNES-TEFLIN National Seminar. 2017, pp. 136–139.

Sutirna. 2018. Game Education: Aplikasi Program Kahoot dalam Tahap Apersepsi Proses Belajar Mengajar. Makalah disajikan dalam Seminar Nasional Teknologi 2018, di LPMP DKI Jakarta, Rabu 10 Januari 2018.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen. (n.d.).

Wang, Kwei, S., & C, T. (2006). The effects of a web-based learning environment on student motivation in a high school earth science course. Educational Technology Research and Development, 54(6), 597-621.

Wang AI & Lieberoth A (2016). The effect of points and audio on concentration, engagement, enjoyment, learning, motivation, and classroom dynamics using Kahoot. In: European Conference on Games Based Learning. Academic Conferences International Limited, p. 738.

Yapıcı İÜ, Karakoyun F. Gamification in biology teaching: A sample of Kahoot application. Turkish Online J Qual Inq; 8.

Yatmini. (2016). Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Penyusunan RPP yang Baik dan Benar Melalui Pendampingan Berbasis KKG Semester Satu Tahun 2016/2017 di SD Negeri Model Mataram. Jurnal Ilmiah Mandala Education (JIME), 2(2), 172-184.




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/j-abdipamas.v5i1.1099

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/J-ABDIPAMAS is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats