KEEFEKTIFAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS EDMODO TERHADAP KREATIVITAS MAHASISWA

Sayyidatul Karimah, Rini Utami, Nurina Hidayah

Abstract


Abstract : Creativity is the ability of a person to create something new and is the result of a combination of some data or information obtained previously, manifested in an idea or a real work that requires the process and encouragement of the self or the environment in which the individual or group tingga. The purpose of this study is to determine the effectiveness of edmodo based learning media on student creativity in computer programming courses. The effectiveness of edmodo based learning media can be seen from the improvement of student creativity by using two paired sample comparation test and also Normalization of Gain to see how much increase of student creativity. The instrument used in this research is the observation sheet of student creativity. The result of the research shows the creativity of the students after the learning with edmodo based learning media is not the same as before the learning with the media. Based on the calculation with Normalized Gain obtained diperoleh The results indicate that the increase in creativity is included in the high criterion.

Abstrak : Kreativitas merupakan kemampuan seseorang untuk menciptakan sesuatu yang baru dan merupakan hasil kombinasi dari beberapa data atau informasi yang diperoleh sebelumnya, terwujud dalam suatu gagasan atau karya nyata yang mebutuhkan proses dan dorongan dari diri sendiri maipun lingkungan dimana individu atau kelompok tersebut tingga. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui efektivitas media pembelajaran berbasis edmodo terhadap kreativitas mahasiswa pada matakuliah pemrograman komputer. Efektivitas media pembelajaran berbasis edmodo dapat dilihat dari peningkatan kreativitas mahasiswa dengan menggunakan uji komparasi dua sampel berpasangan dan juga Normalisasi Gain untuk melihat seberapa besar peningkatan kreativitas mahasiswa. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah lembar pengamatan kreativitas mahasiswa. Hasil penelitian menunjukan kreativitas mahasiswa setelah pembelajaran dengan media pembelajaran berbasis edmodo tidak sama dengan sebelum pembelajaran dengan media tersebut. Berdasarkan penghitungan dengan Normalized Gain diperoleh Hasil tersebut menunjukkan bahwa peningkatan kreativitas termasuk dalam kriteria tinggi.

 


Keywords


Kefektifan, Edmodo, Kreativitas Mahasiswa

Full Text:

PDF

References


Agustina, dkk. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Menggunakan Edmodo pada Materi Fungsi. Jurnal Pendidikan Matematika JPM Rafa, 2(1), 123-141.

Dewi, S. C. (2015). Implementasi Model PBL dengan Pendekatan Realistik Berbantuan Edmodo untuk Meningkatkan Literasi Matematika Siswa Kelas VII. Unnes Journal of Mathematics Education, 4 (2).

Jabar, A. (2013). Pembelajaran Elektronik pada Matematika. Lentera Jurnal Pendidikan, 8(1).

Kongchan, C. (2012). How a Non-Digital Native Teacher Makes Use of Edmodo. In 5th International Confrence ICT for Language Learning, Florence, Italy.

Munandar, Utami. (2009). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat . Jakarta: PT Rineka Cipta.

Nugroho, A. A. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Dengan Strategi Project Based Learning Berbantuan Edmodo Pada Mata Kuliah Statistik Dasar. In Mathematics and Sciences Forum 2014.

Nasrullah, dkk. (2017). Efektivitas Penggunaan Media Edmodo pada Pembelajaran Matematika Ekonomi terhadap Komunikasi Matematis. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 2(1), 1-10.

Nee, C.K. (2014). The Effect of Educational Networking on Students’ Performance in Biology. International Journal on Integrating Tecnology in Education, 3(1), 21-41




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v5i2.132

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Pendidikan Edutama

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats