PENGARUH KEPERCAYAAN DIRI DAN KECERDASAN EMOSIONAL TERHADAP HASIL BELAJAR MAHASISWA UNIVERSITAS BALIKPAPAN
Abstract
Abstract
This research aims to: 1) to know the influence of self-confidence to the result of student learning of FKIP University of Balikpapan, (2) to know the influence of emotional intelligence on student learning result of FKIP University of Balikpapan, and (3) to know the influence of self confidence and emotional intelligence to student learning result FKIP University of Balikpapan. The population in this study is all students of University of Balikpapan. Sampling method with simple random sampling method as much as 30 percent of the population of students FKIP University of Balikpapan. To answer the hypothesis in this study using multiple regression with F test and t test. It can be concluded that: (1) there is influence of self-confidence to result of student study of FKIP University of Balikpapan; (2) there is influence of emotional intelligence on student learning result of FKIP University of Balikpapan; and (3) there is influence of self confidence and emotional intelligence to result of student learning FKIP Universitas Balikpapan.
Keyword : Self Confidence, Emotional IntelligenceÂ
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk: 1) mengetahui pengaruh kepercayaan diri terhadap hasil belajar mahasiswa FKIP Universitas Balikpapan, (2) mengetahui pengaruh kecerdasan emosional terhadap hasil belajar mahasiswa FKIP Universitas Balikpapan, dan (3) mengetahui pengaruh kepercayaan diri dan kecerdasan emosional terhadap hasil belajar mahasiswa FKIP Universitas Balikpapan. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh mahasiswa Universitas Balikpapan. Cara pengambilan sampel dengan metode simple random sampling sebanyak 30 persen dari populasi yaitu mahasiswa FKIP Universitas Balikpapan. Untuk menjawab hipotesa dalam penelitian ini menggunakan regresi berganda dengan uji F dan uji t. Dapat disimpulkan bahwa: (1) terdapat pengaruh kepercayaan diri terhadap hasil belajar mahasiswa FKIP Universitas Balikpapan; (2) terdapat pengaruh kecerdasan emosi terhadap hasil belajar mahasiswa FKIP Universitas Balikpapan; dan (3) terdapat pengaruh kepercayaan diri dan kecerdasan emosi terhadap hasil belajar mahasiswa FKIP Universitas Balikpapan.Â
Kata kunci: Kepercayaan Diri, Kecerdasan Emosional
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anniez R. M. (2012). Perilaku Menyontek Siswa Ditinjau dari Kecenderungan Locus Of Control. Jurnal Talenta Psikologi: Vol. 1, No. 2 Agustus 2012.
Anthony, D.M. (2014). Smart Emotion. Jakarta: Gramedia
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Bumi Aksara.
Asrori, M. (2012). Psikologi Pembelajaran. Bandung: Cv. Wacana Prima.
Budiyono. (2009). Statistika Untuk Penelitian. Surakarta: UNS Press.
Budiyono. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan. Surakarta: UNS Press.
Daniel, G. (2002) Kiat-kiat Membesarkan anak yang Memiliki Kecerdasan Emosional. Jakarta: Gramedia.
Darmawan, D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Iyan, A.R. (2014). Buku Pintar Tampil Percaya Diri. Yogyakarta: Araska
Jihad, A., & Haris, A. (2013). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.
Lawrence. (2001) Mengajarkan Emotional Intelligence. Jakarta: Gramedia.
Litvinoff, S. (2010). Sepuluh Langkah Membangun Kepercayaan Diri. Tangerang: Karisma.
Monty P. S. (2003). Mendidik Kecerdasan. Jakarta: Media Grafika.
Mufarohah. (2013). Relationship Self-Confident With Student Cheating Behavior Madrasah Aliyah Salafiyah Bangil Pasuruan class XI. Thesis. Malang: Faculty of Psyichology: State Islamic University of Malang.
Putri, F.S. (2012). Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Kepercayaan Diri Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Akuntansi Kelas XI IS SMA Negeri 3 Magelang. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang.
Setyosari. (2010). Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta: Kencana.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2016). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v5i2.183
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Jurnal Pendidikan Edutama

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
JURNAL PENDIDIKAN EDUTAMA(JPE) by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/JPE/Â is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.