Effectiveness of STEM Based Learning E-Modules (Science, Technology, Engineering, and Mathematic) Effort and Energy Materials to Improve Critical Thinking Skills in High School Students
Abstract
Critical thinking skills are a requirement that needs to be possessed in 21st-century learning. The development of e-modules based on the latest technology that can improve students' critical thinking skills is very important. The aim of this research is to determine the effectiveness of STEM-based learning e-modules on business and energy to improve critical thinking skills in high school students. Development research using 4D design. The purposive area sampling method resulted in 3 schools, namely SMAN 3 Jember, small and large group trials, distribution school trials, namely SMAN Mumbulsari and SMAN Jenggawah. The test subjects were class X high school students. The results of this research are that STEM-based learning e-modules are declared effective for improving critical thinking skills based on the N-gain value in small group trials of 0.68 in the medium category, large group trials of 0.72 in the high category, and school trials. spread of 0.65 in the medium category. The overall average N-gain value is categorized as moderate.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aulya, R. A., Asyhar, R., & Yusnaidar. (2021). Pengembangan E-Modul Kimia Berbasis PjBL-STEM untuk Pembelajaran Daring Siswa SMA pada Materi Larutan Penyangga. Journal of The Indonesian Society of Integrated Chemistry, 13(2), 84-91. https://doi.org/10.22437/jisic.v13i2.14506
Arum, A. P. (2020). Strategi Pembelajaran Kooperatif Pada Mata Kuliah Penataan Rambut. Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(2), 2020. https://doi.org/10.21009/jtp.v22i2
Facione, P. (2015). Critical Thinking: What It Is and Why It Counts. Researchgate, 1-29. https://www.researchgate.net/publication/251303244
Fithri, S., Pada, A. U. T., Artika, W., Nurmaliah, C., & Hasanuddin, H. (2021). Implementasi LKPD Berbasis STEM untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 9(4), 555–564. https://doi.org/10.24815/jpsi.v9i4.20816
Hanifah, U. S., & Agustian, N. (2021). Peran Teknologi Pendidikan Dalam Pembelajaran. Jurnal Keislaman dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 123-133. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/islamika
Kurniawan, A. B., & Hidayah, R. (2021). Efektivitas Permainan Zuper Abase Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Asam Basa. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika dan Sains, 5(2), 92-97. http://journal.unesa.ac.id/index.php/jppms/
Latifah, N., Ashari, A., & Kurniawan, E. S. (2020). Pengembangan e-Modul Fisika untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. JIPS: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 1(1), 1-7. http://jurnal.umpwr.ac.id/index.php/jips
Majid, M. I., & Linuwih, S. (2019). Pengembangan Unit Kegiatan Belajar Mandiri (UKBM) Materi Usaha dan Energi Berbasis Pembelajaran Kontekstual untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. Unnes Physics Education Journal, 8(3), 228-238. https://doi.org/10.15294/upej.v8i3.35619
Maritsa, A., Salsabila, U. H., Wafiq, M., Anindya, P. R., & Ma’shum, M. A. (2021). Pengaruh Teknologi Dalam Dunia Pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2), 91–100. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v18i2.303
Muttaqiin, A. (2023). Pendekatan STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) pada Pembelajaran IPA Untuk Melatih Keterampilan Abad 21. Jurnal Pendidikan Mipa, 13(1), 34–45. https://doi.org/10.37630/jpm.v13i1.819
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Misykat, 3(1), 171-187. 10.33511/misykat.v3i1.52
Risdianto, Eko. (2019). Analisis Pendidikan Indonesia di Era Revolusi Industri 4.0. Researchgate, 1-17. : https://www.researchgate.net/publication/332415017
Rizkika, M., Putra, P. D. A., & Ahmad, N. (2022). Pengembangan E-LKPD Berbasis STEM pada Materi Tekanan Zat untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP . PSEJ (Pancasakti Science Education Journal), 7(1), 41-48. https://doi.org/10.4905/psej.v7i1.142
Setyaningtyas, E. W. (2019). Potensi Metode 1:4:P:C:R untuk Mengembangkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Kreatif. Jurnal Pendidikan dan Kebudyaan, 9(2), 111-121. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i2.p111-121
Suardi. (2020). Implementasi Pembelajaran Berbasis STEM untuk Meningkatkan Kemampuan dalam Berpikir Kritis, Kreatif dan Bekerjasama Peserta Didik Kelas VIIA SMP Negeri 4 Sibulue. Jurnal Sains dan Pendidikan Fisika (JSPF). 16(02): 121. https://doi.org/10.35580/jspf.v16i2.12557
Susanti., Pomalato, S. W. Dj., Resmawan., & Hulukati, E. (2023). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Menggunakan Multimedia Interaktif. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 37-46. https://jurnal.um-palembang.ac.id/differential/article/view/5952/0
Syahiddah, D. S., Putra, P. D. A. P., & Supriadi, B. (2021). Pengembangan E-Modul Fisika Berbasis STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) pada Materi Bunyi di SMA/MA. Jurnal Literasi Pendidikan Fisika, 2(1), 1-8. http://jurnal.fkip.unmul.ac.id/index.php/JLPF
Syamsuar & Reflianto. (2018). Pendidikan dan Tantangan Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 6(2), 1–13. https://doi.org/10.24036/et.v2i2.101343
Umbara, D. M. A. (2022). Pengembangan E-Modul Berbasis STEM untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Limbah Hasil Hewani. Jurnal Pendidikan, 13(1), 32-50. https://jp.ejournal.unri.ac.id/index.php/JP/index
Widya, W., Rifandi, R., & Rahmi, Y. L. (2019). STEM Education to Fulfil the 21st Century Demand: A literature review. Journal of Physics: Conference Series, 1317(1), 12208. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1317/1/012208
DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v11i1.4044
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Jurnal Pendidikan Edutama
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
JURNAL PENDIDIKAN EDUTAMA(JPE) by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/JPE/Â is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.