Efektivitas Model Pembelajaran DOMAR dalam Meningkatkan Keterampilan Argumentasi Ilmiah dalam Pembelajaran Fisika

Prasasti Nur Indahsari, I Ketut Mahardika, Supeno Supeno

Abstract


Abstract: The 21st century has brought significant changes to various aspects of life so that students are required to have 21st century skills. The purpose of this research was examined effectiveness of the DOMAR learning model to improve scientific argumentation skills. This type of research was development research used 4D development stages: define, design, develop, and disseminate. The results of this study were explained the increase in scientific argumentation skills after using the DOMAR learning model in physics learning. The conclusion of this research was DOMAR learning model was effectived in improving scientific argumentation skills in physics learning.

 

Abstrak: Abad 21 memberikan perubahan yang signifikan pada berbagai aspek kehidupan sehingga peserta didik dituntut memiliki keterampilan abad 21. Tujuan dari penelitian ini yaitu mengkaji keefektifan model pembelajaran DOMAR untuk meningkatkan keterampilan argumentasi ilmiah. Jenis penelitian ini adalah penelitian pengembangan menggunakan tahapan pengembangan 4D, yaitu define, design, develop, dan disseminate. Hasil dari penelitian ini adalah menjelaskan peningkatan keterampilan argumentasi ilmiah setelah menggunakan model pembelajaran DOMAR pada pembelajaran fisika. Simpulan penelitian ini adalah model pembelajaran DOMAR efektif dalam meningkatkan keterampilan argumentasi ilmiah pada pembelajaran fisika.

 

 


Keywords


model pembelajaran DOMAR, argumentasi ilmiah, pembelajaran fisika

Full Text:

PDF

References


Amelia, D. R., Asrial, A., & Effendi Hasibuan, M. H. (2020). The effectiveness of argument-driven inquiry in promoting students’ argumentation skills about colloids. Proceedings of the 3rd Green Development International Conference (GDIC 2020), 205, 328–335.

Ananingtyas, R. S. A., & Yuliati, L. (2019). Kemampuan Multirepresentasi Siswa dalam Pembelajaran aPBL (Authentic Problem Based Learning) pada Materi Elastisitas dan Getaran. BRILIANT: Jurnal Riset Dan Konseptual, 4(1), 97–104.

Baharsyah, A. I., & Admoko, S. (2020). Analisis Kemampuan Argumentasi Ilmiah Siswa Berbasis Pola Toulmins Argument Pattern (TAP) Menggunakan Model Argument Driven Inquiry dan Diskusi pada Pembelajaran Fisika SMA. Inovasi Pendidikan Fisika, 9(3).

Bedir, H. (2019). Pre-service ELT teachers’ beliefs and perceptions on 21st century learning and innovation skills (4Cs). Journal of Language and Linguistic Studies, 15(1), 231–246.

Dewi, A. I. K., Suyono, S., & Erman, E. (2023). Effectiveness of Socioscientific Issues (SSI) Based Learning to Improve Argumentation Skills. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(1), 279–283.

Doyan, A., Taufik, M., & Anjani, R. (2018). Pengaruh pendekatan multi representasi terhadap hasil belajar fisika ditinjau dari motivasi belajar peserta didik. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 4(1).

Hardini, S. D., & Alberida, H. (2022). Analisis kemampuan argumentasi peserta didik. Biodidaktika: Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya, 17(1).

Hosbein, K. N., Lower, M. A., & Walker, J. P. (2021). Tracking student argumentation skills across general chemistry through argument-driven inquiry using the assessment of scientific argumentation in the classroom observation protocol. Journal of Chemical Education, 98(6), 1875–1887.

Imaduddin, M., & Khafidin, Z. (2018). Ayo belajar IPA dari Ulama: pembelajaran berbasis socio-scientific issues di abad ke-21. Thabiea: Journal of Natural Science Teaching, 1(2), 102–120.

Khozin, M. N., Rahmawati, A., & Wibowo, T. (2020). Pembelajaran Berbasis Masalah Berpendekatan Socioscientific Issue Terhadap Sikap Peduli Lingkungan dan Hasil Belajar Siswa. Phenomenon: Jurnal Pendidikan MIPA, 10(1), 51–61.

Kurniasari, L. Y., & Wasis, W. (2021). Analisis kemampuan multi representasi dan kaitannya dengan pemahaman konsep fisika. Jurnal Pijar Mipa, 16(2), 142–150.

Mahardika, I. K., Rudiansyah, M., Rasagama, I. G., & Doyan, A. (2020). Characteristics of textbooks based on the sets (science, environment, technology, and society) of the respiratory system to improve the ability of junior high school students to multi-representations. Journal of Physics: Conference Series, 1465(1), 012069.

Mao, L., Liu, O. L., Roohr, K., Belur, V., Mulholland, M., Lee, H.-S., & Pallant, A. (2018). Validation of automated scoring for a formative assessment that employs scientific argumentation. Educational Assessment, 23(2), 121–138.

Nasution, E. S. (2019). Peningkatan keterampilan berargumentasi ilmiah pada siswa melalui model pembelajaran argument-driven inquiry (ADI). Jurnal Eksakta Pendidikan (Jep), 3(2), 100–108.

Riwayani, R., Perdana, R., Sari, R., Jumadi, J., & Kuswanto, H. (2019). Analisis kemampuan argumentasi ilmiah siswa pada materi optik: Problem-based learning berbantuan edu-media simulation. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 5(1), 45–53.

Sari, L. A. S., Diantoro, M., & Muhardjito, M. (2019). Pola Perubahan Kemampuan Argumentasi Ilmiah melalui Model Pembelajaran Kontekstual Multirepresentasi. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(9), 1162–1167.

Siregar, N., & Pakpahan, R. A. (2020). Kemampuan Argumentasi IPA Siswa melalui Pembelajaran Argument Driven Inquiry (ADI). LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 10(2), 94–103.

Siska, S., Triani, W., Yunita, Y., Maryuningsih, Y., & Ubaidillah, M. (2020). Penerapan pembelajaran berbasis socio scientific issues untuk meningkatkan kemampuan argumentasi ilmiah. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematika, 8(1), 22–32.

Sujarwanto, E., Madlazim, M., & Ibrahim, M. (2022). Literasi Data dalam Pembelajaran Fisika dan Penilaian. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 6(2), 421–428.

Supeno, S., Kurnianingrum, A. M., & Cahyani, M. U. (2017). Kemampuan penalaran berbasis bukti dalam pembelajaran fisika. Jurnal Pembelajaran Dan Pendidikan Sains, 2(1), 65–78.

Walker, J. P., Van Duzor, A. G., & Lower, M. A. (2019). Facilitating argumentation in the laboratory: The challenges of claim change and justification by theory. Journal of Chemical Education, 96(3), 435–444.

Yacoubian, H. A., & Khishfe, R. (2018). Argumentation, critical thinking, nature of science and socioscientific issues: a dialogue between two researchers. International Journal of Science Education, 40(7), 796–807.




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v10i2.3285

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan Edutama

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
JURNAL PENDIDIKAN EDUTAMA(JPE) by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/JPE/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats

demo slot pg slot gacor slot gacor