Kebutuhan Pengembangan Buku Ajar Analisis Kesalahan Berbahasa berdasarkan Kompetensi Abad 21

Meilan Arsanti, Oktarina Puspita Wardani, Ida Zulaeha, Subyantoro Subyantoro, Nas Haryati Setyaningsih, Cahyo Hasanudin

Abstract


Abstract: To support teaching of languange error analysis, textbook; which is suitable with the 21st century competences; is needed. This study is a form of research and development with several stages. In this stage, the researchers describe the needs for developing extbook of language error analysis viewed from students' and lecturer's point of views. The research instruments are questionnaire, observation, and interview to the students and lecturer at Language and Literature Education Department of FKIP UNISSULA. The total students is 45 persons in  the even semester. The results of study reveal that 1) students and lecturer have many troubles such as there is no textbook of Language error analysis which is suitable with the 21st century competence. 2. Textbook which is needed by students can support the learning objectives. 3. The materials in the textbook consist of language error analysis, types of error, aspects of error in 4 language competences, the implementation of language error analysis. 4. Textbook is developed based on completeness if content, attractiveness of presentation, language, and graphics. 5. Textbook is developed using 6 criteria: valid, significance, interesting, consistency, adequacy, and basic pattern of developed teaching materials. 6. Textbook is printed and can be accessed digitally

 

Keywords: Need analysis, textbook development, language error analysis, 21st century competences

 

 

Abstrak: Untuk menunjang perkuliahan Analisis Kesalahan Berbahasa, maka dibutuhkan buku ajar yang sesuai dengan kompetensi abad 21. Penelitian ini merupakan penelitian RnD dengan beberapa tahapan. Pada tahap ini peneliti mendeskripsikan kebutuhan pengembangan buku ajar Analisis Kesalahan Berbahasa dari sisi mahasiswa dan dosen. Instrumen yang digunakan berupa angket kebutuhan, observasi, dan wawancara kepada mahasiswa dan dosen di Program studi PBSI, FKIP Unissula sebanyak 45 mahasiswa semester genap angkatan 2020. Hasil penelitian nenunjukkan bahwa 1) mahasiswa dan dosen mengalami kendala dalam perkuliahan, yaitu belum adanya buku ajar Analisis Kesalahan Berbahasa yang sesuai dengan kompetensi abad 21, 2) buku ajar yang diperlukan oleh mahasiswa adalah yang dapat menunjang tujuan pembelajaran, 3) materi di dalam buku ajar berisi tentang: analisis kesalahan berbahasa, jenis dan daerah kesalahan, kesalahan berbahasa pada 4 aspek keterampilan berbahasa, dan penerapan dan pemanfaatan analisis kesalahan berbahasa, 4) buku ajar dikembangkan berdasarkan aspek kelengkapan isi, kemenarikan penyajian, kebahsaan, dan kegrafikaan, 5) buku ajar dikembangkan dengan 6 kriteria atau prinsip : benar dan sahih (valid), kebermanfaatan, menarik, konsistensi, adekuasi (kecukupan), dan landasan pola-pola pengembangan bahan ajar, serta 6) buku ajar dikemas tidak hanya dalam bentuk buku cetak, tetapi bisa diakses secara digital.

 

Kata Kunci: analisis kebutuhan, pengembangan buku ajar, analisis kesalahan berbahasa, kompetensi abad 21


Keywords


analisis kebutuhan, pengembangan buku ajar, analisis kesalahan berbahasa, kompetensi abad 21

Full Text:

PDF

References


Depdiknas. (2005). Pedoman Penulisan Buku Pelajaran. Jakarta: Depdiknas.

Hardiana, M. T. A. N., & Aisah, S. (2021). Pengembangan Modul Mata Kuliah Berbicara Berbasis Metode Jigsaw. JPE (Jurnal Pendidikan Edutama), 8(1), 107-114. Doi http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v8i1.1344

Kosasih. E. (2020). Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Bumi Aksara.

P21. (2008). 21st Century Skills, Education & Competitiveness. Washington DC, Partnership for 21st Century Skills.

Pusat Perbukuan. (2004). Pedoman Penilaian Buku Pelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia SD. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian dan Pengembangan: Research and Development. Bandung: Alfabeta.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 tahun 2005 Pasal 8 tentang Kompetensi Guru

Valtonen, T., dkk. (2021). How Pre-Service Teachers Perceive Their 21st-Century Skills And Dispositions: A Longitudinal Perspective. Computers in Human Behavior, 116(1), 1-9. Doi https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106643.




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v9i1.2242

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan Edutama

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
JURNAL PENDIDIKAN EDUTAMA(JPE) by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/JPE/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats