Implementing Intensive Listening Course to Improve Listening Score of Non-English Department Students

Norita Prasetya Wardhani, Ratna Ayu Dewi

Abstract


Abstract

English listening skill is not an easy skill for engineering students who mostly are not fully supported by their surroundings. They just listened something in English from songs or film with Indonesian subtitle. Facing English Proficiency Listening test is a scourge for the students because they are not confident enough and having less knowledge on listening English materials. To encounter that problem, the lecturer implemented an intensive listening course to improve the listening score of non-English department students. There were three objectives of this study. They were (1) to describe the process and implementation of intensive listening course to improve the listening score of non-English department students; (2) to describe the students’ listening scores after the intensive listening course was implemented; (3) to describe the surveys to find out the students’ opinions about this program. The participants of this research were 129 students of mechanical and civil engineering departments. This research used descriptive quantitative research as methodology. The data was gathered from the observation, students’ tests, and survey. This research showed that the non-English department students were given five test opportunities to achieve 423 points (as minimum score). The English course had 12 meetings, in which two of those meetings were focused on listening skill. They had 3 times of tests and the test result showed unsatisfactory scores. From those three tests, most of the students were able to answer correctly around 9 to 15 numbers, whereas the questions were 50 numbers. To improve the score, the students were given an additional listening intensive course. The lecturer gave more explanation and exercises to the students and it could improve students’ score. Most of the students were able to answer correctly around 16 to 31 numbers.

Keywords: Non-English Students, Intensive Listening Course, Students’ Listening skill, Listening Strategies.

Abstrak

Keterampilan mendengarkan bahasa Inggris bukanlah keterampilan yang mudah bagi mahasiswa teknik yang sebagian besar tidak sepenuhnya didukung oleh lingkungannya. Mereka hanya mendengarkan sesuatu dalam bahasa Inggris dari lagu atau film dengan subtitle bahasa Indonesia. Menghadapi Tes Kecakapan Bahasa Inggris Listening merupakan momok bagi para mahasiswa karena mereka tidak cukup percaya diri dan kurang memiliki pengetahuan tentang materi listening bahasa Inggris. Untuk menghadapi masalah itu, dosen menerapkan kursus mendengarkan intensif untuk meningkatkan skor mendengarkan mahasiswa non-bahasa Inggris. Ada tiga tujuan dari penelitian ini. Mereka adalah (1) mendeskripsikan proses dan pelaksanaan kursus menyimak intensif untuk meningkatkan skor menyimak mahasiswa non-bahasa Inggris; (2) mendeskripsikan skor menyimak siswa setelah mata kuliah menyimak intensif dilaksanakan; (3) untuk mendeskripsikan survei untuk mengetahui pendapat siswa tentang program ini. Partisipan penelitian ini adalah 129 mahasiswa jurusan teknik mesin dan sipil. Penelitian ini menggunakan penelitian deskriptif kuantitatif sebagai metodologinya. Data dikumpulkan dari observasi, tes siswa, dan survei. Penelitian ini menunjukkan bahwa mahasiswa non-Bahasa Inggris diberi lima kesempatan tes untuk mencapai 423 poin (sebagai nilai


minimum). Kursus bahasa Inggris memiliki 12 pertemuan, di mana dua dari pertemuan tersebut berfokus pada keterampilan mendengarkan. Mereka menjalani 3 kali tes dan hasil tes menunjukkan nilai yang tidak memuaskan. Dari ketiga tes tersebut, sebagian besar siswa mampu menjawab dengan benar sekitar 9 sampai 15 angka, sedangkan soal sebanyak 50 angka. Untuk meningkatkan skor, para siswa diberi kursus intensif mendengarkan tambahan. Dosen lebih banyak memberikan penjelasan dan latihan kepada mahasiswa sehingga dapat meningkatkan nilai mahasiswa. Sebagian besar siswa mampu menjawab dengan benar sekitar 16 sampai 31 angka.

Kata kunci: Siswa Non-Bahasa Inggris, Kursus Intensive Listening, Keterampilan Mendengarkan Siswa, Strategi Mendengarkan


Keywords


Non-English Students, Intensive Listening Course, Students’ Listening skill, Listening Strategies.

Full Text:

PDF

References


Adi Kurniawan, N., & Dosen Tetan STAI Auliaurrasyidin Tembilahan, S. (2018). “How Difficult English Is!” (An Attitude in Learning English for Non-English Students). Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 2(1), 65–86. https://doi.org/10.46963/MASH.V2I1.26

Agustini, S., Wardhani, N. P., Kurniawan, M., & Amalina, E. N. (2018). Mobile Application for English Reading Comprehension. IPTEK Journal of Proceedings Series, 0(6). https://doi.org/10.12962/J23546026.Y2018I6.4627

Al-Nafisah, K. I. (2019). Issues and Strategies in Improving Listening Comprehension in a Classroom. International Journal of Linguistics, 93. https://scholar.google.com/scholar?cluster=17121108758932081829&hl=id&as_sdt=2005&sciodt=0,5

Fandrych, I. (2009). The importance of English communication skills in multilingual settings in Southern Africa. English Today, 25(3), 49–55. https://doi.org/10.1017/S0266078409990277

Maisarah, O. :, Si, M., & Suciati, E. (2014). PENGEMBANGAN SILABUS TOEFL LISTENING UNTUK MAHASISWA NON BAHASA INGGRIS DENGAN TINGKAT KEMAMPUAN BAHASA INGGRIS RENDAH.

Nishanthi, R. (2018). The Importance of Learning English in Today World. International Journal of Trend in Scientific Research and Development, 3(1), 871–874. https://doi.org/10.31142/ijtsrd19061

Pratiwi, A., Mayasari A.R, & Rahmasari, G. (2011). 100% Best Guide to TOEFL Up to 600. Laskar Aksara. https://icllle.teknokrat.ac.id/wp-content/uploads/2021/08/Slide_ICLLLE_Ervina-Simatupang.pdf

Rozak, R. R., Shaleh, M., Bharati, D. A. L., & Sutopo, D. (2019). Analyzing Student

Teachers of English Listening Fluency Level: A Preliminary Research. Jurnal Pendidikan Edutama, 6(2), 19–30. https://doi.org/10.30734/JPE.V6I2.488

Sibaroni, Y. (2011). Klasifikasi Skor Kompetensi Bahasa Inggris untuk Penentuan Jenis dan Jumlah Mata Kuliah Bahasa Inggris (Studi Kasus IT Telkom). Prosiding SNaPP: Sosial, Ekonomi Dan Humaniora, 2(1), 511–520. http://proceeding.unisba.ac.id/index.php/sosial/article/view/312

Rozak, Saleh, Bharati, Sutopo. 2019. Analyzing students teachers of english litsneing fluency level: a preliminary research. Jurnal Pendidikan Edutama Vol. 6 No. 2 Juli 2019. P-ISSN : 2339-2258 (Print) E-ISSN: 2548-821X




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v9i1.1751

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan Edutama

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
JURNAL PENDIDIKAN EDUTAMA(JPE) by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/JPE/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats