Hubungan Persepsi Siswa dalam Penggunaan Web-based Assessment dengan Karakter Siswa di SMPN 2 Batanghari

Muhammad Iqbal, Darmaji Darmaji, Dwi Agus Kurniawan, Agnes Aktapianti Br Ginting, Febri Tia Aldila, Wita Ardina Putri, Shella Maryani, Tri Ratnawati

Abstract


Abstract: This research aims to see how is the correlation between students' perceptions in the use of web-based assessments with the character of students at SMPN 2 Batanghari. The subjects of this research is 11 students of SMPN 2 Batanghari. This research uses ix method by combining quantitative and qualitative methods with instruments consisting of a perception questionnaire, student character questionnaire, and interviews. From the analysis It can be seen that the perceptions of students have a very good category with 9 out of 11 students and the character of the students is also in the very good category 54.55% with an average of 110.27. Based on the person correlation test, It get a significant value of 0.000 which is smaller than 0.05, which means they have a strong one

 

Keyword: Characters, Correlation, Perceptions, Web-based assessment

 

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana korelasi antara persepsi siswa dalam penggunaan web-based assessmen dengan karakter siswa di SMPN 2 Batanghari. Subjek peneliatian ini adalah 11 siswa SMPN 2 Batanghari. Penelitian ini menggunakan metode ix method dengan menggabungkan metode penelitian kuantitatif dan kualitatif dengan instrumen terdiri dari angket persepsi, angket karakter siswa, dan wawancara. Dari analisis dapat diketahui bahwa persepi siswa memiliki kategori sangat baik dengan 9 dari 11 siswa dan karakter siswa juga dalam kategori sangat baik 54,55% dengan rata-rata 110,27. Berdasarkan uji korelasi person didapatkan nilai signifikasinya sebesar 0,000 yang kebih kecil dari 0,05 yang berarti memiliki korelasi yang kuat

 

Kata kunci: karakter, korelasi, persepsi, web-based assessment

 


Keywords


karakter, korelasi, persepsi, web-based assessment

Full Text:

PDF

References


Alhady, N. C., Salsabila, A. F., & Azizah, N. N. (2018). Penggunaan Smartphone pada Konstruksi Belajar Siswa MTs Negeri 7 Model Jakarta. Al-Izzah: Jurnal Hasil-Hasil Penelitian, 13(2), 240–254. https://doi.org/10.31332/ai.v13i2.975

Appiah, M., & Tonder, F. Van. (2018). E-Assessment in Higher Education: A Review. International Journal of Business Management and Economic Research(IJBMER), 9(6), 1454–1460. www.ijbmer.com

Arista, F. S., & Kuswanto, H. (2018). Virtual Physics Laboratory Application Based on The Android Smartphone to Improve Learning Independence and Conceptual Understanding. International Journal of Instruction, 11(1), 1–16. https://doi.org/10.12973/iji.2018.1111a

Astalini, A., Darmaji, D., Kurniawan, W., Anwar, K., & Kurniawan, D. A. (2019). Effectiveness of Using E-Module and E-Assessment. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 13(9), 21–39. https://doi.org/10.3991/ijim.v13i09.11016

Astalini, A., Kurniawan, D. A., & Putri, A. D. (2018). Identifikasi Sikap Implikasi Sosial dari IPA, Ketertarikan Menambah Waktu Belajar IPA, dan Ketertarikan Berkarir Dibidang IPA Siswa SMP Se-Kabupaten Muaro Jambi. Jurnal Tarbiyah : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(2), 93–108. https://doi.org/10.18592/tarbiyah.v7i2.2142

Bahar, M., & Asil, M. (2018). Attitude towards E-Assessment: Influence of Gender, Computer Usage and Level of Education. Open Learning, 33(3), 221–237. https://doi.org/10.1080/02680513.2018.1503529

Budiman, H. (2017). Peran Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pendidikan. Al-Tadzkiyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 31-43

Cholik, C. A. (2017). Pemanfaatan TIK untuk Meningkatkan Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Ilmiah Indonesia, 2(6), 21–29.

Efendi, E., & Festiyed. (2019). Preliminary study of authentic assessment that focus on self assessment and portfolio assessment using problem based models in senior high school. Journal of Physics: Conference Series, 1317(1), 1–5. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1317/1/012177

Febriana, M., Al Asy ’ari, H., Subali, B., & Rusilowati, A. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Inquiry Pictorial Riddle untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Keilmuan (JPFK), 4(2), 6–12. https://doi.org/10.25273/jpfk.v4i1.1879

Glatthorn, A. A., Boschee, F., Whitehead, B. M., & Boschee, B. F. (2019). Curriculum Leadership: Strategies for Development and Implementation. SAGE Publications.

Handayani, R., Wulandari,D. (2021) Modern Assessment Dalam Menyongsong Pembelajaran Abad 21 dan Hambatan di Negara Berkembang. Jurnal Pendidikan Edutama. 8(1).

Hekmah, N., Wilujeng, I., & Suryadarma, I. G. P. (2019). Web-LKS IPA terintegrasi lingkungan untuk meningkatkan literasi lingkungan siswa Developing Science Web student worksheet integrated environment to enhance student environment literacy. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 5(2), 129–138.

Huda, I. A. (2020). Perkembangan Teknologi Informasi Dan Komunikasi ( Tik ) Terhadap Kualitas Pembelajaran di Sekolah Dasar. Huda, Irkham Abdaul, 1(2), 143–149.

Ismanto, E., Novalia, M., & Herlandy, P. B. (2017). Pemanfaatan Smartphone Android Sebagai Media Pembelajaran Bagi Guru Sma Negeri 2 Kota Pekanbaru. Jurnal Pengabdian UntukMu NegeRI, 1(1), 44. https://doi.org/10.37859/jpumri.v1i1.33

Jamun, Y. M. (2018). Dampak Teknologi Terhadap Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Missio, 10(1), 48–52.

Machmud, K. (2018). The Smartphone Use in Indonesian Schools: The High School Students’ Perspectives. Journal of Arts and Humanities, 7(3), 33–40. https://doi.org/10.18533/journal.v7i3.1354

Mahkota,P.M.,dkk.(2014). Pengaruh Kepercayaan dan Kenyamanan Terhadap Keputusan Pembelian Online. Jurnal Administrasi Bisnis,8(2)1-7

Maisari, A., Fahreza, F., & Kristanti, D. (2019). Analisis Penggunaan Smartphone Pada Guru Dalam Proses Kegiatan Belajar Mengajar Di SD NEGERI Gunung Keling. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 1.

Mandias, G. F. (2017). Analisis Pengaruh Pemanfaatan Smartphone Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Fakultas Ilmu Komputer Universitas Klabat. CogITo Smart Journal, 3(1), 84. https://doi.org/10.31154/cogito.v3i1.47.83-90

Marhento, G. (2015). Pengaruh Persepsi Siswa Tentang Kompetensi Guru Hasil Belajar IPA (Studi Pada SMP Se – Kecamatan Periuk Kota Tangerang Banten ). Jurnal Formatif, 1(3), 223–235. https://doi.org/10.30998/formatif.v1i3.73

Munajah, R. (2019). Pengembangan Penilaian Otentik Berbasis Website. Jurnal Sistem Informasi Dan Sains Teknologi, 1(2), 1–7.

Ngurahrai, A. H., dkk. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran fisika berbasis Mobile Learning Untuk Meningkatkan kemampuan Berpikir Kritis. RADIASI: Jurnal berkala Pendidikan Fisika 12(2): 78

Novianti, D. E. (2021). Penanaman Pendidikan Karakter Melalui Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Pendidikan Edutama, 8(2).

Nurani, Y., Pratiwi, N., & Kusumaningtyas, N. (2018). The Use of Smartphones as Self Assessment for Teaching Skills. Indonesian Journal of Early Childhood Education Studies, 7(2), 141–143.

Nyeneng, I. D. P., Rosidin, U., & Putri, N. L. P. S. E. (2020). Development of Assessment Instruments Assisted By Schoology to Student’s Learning Outcomes in Newton Law Materials. Jurnal Pembelajaran Fisika, 8(1), 19–27.

Pibriana, D., & Ricoida, D. I. (2017). Analisis Pengaruh Penggunaan Internet Terhadap Minat Belajar Mahasiswa (Studi Kasus: Perguruan Tinggi Kota Palembang). Jatisi 3(2), 105

Purbasari, R. A., Suryani, N., & Ardianto, D. T. (2019). Need Assessment of Developing Android Application for English Learning in Digital Era. Indonesian Journal of Curriculum and Educational Technology Studies, 7(1), 37–43. https://doi.org/10.15294/ijcets.v7i1.29146

Putri, asmi, dkk. 2020. Analisis Kebutuhan Pembelajaran Fisika Di Sma N 1 Padang (Dalam Rangka Membuat Aplikasi Penilaian Keterampilan Proyek). Pillar Of Physics Education 12(2), 234

Rahmayani, F. (2019). Hubungan Antara Karakter Mandiri Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Edutama. 6(2).

Reflianto, & Syamsuar. (2018). Pendidikan dan Tantangan Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 6(2), 1–13.

Rojas-Osorio, M., & Alvarez-Risco, A. (2019). Intention to use smartphones among Peruvian university students. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 13(3),

–52. https://doi.org/10.3991/ijim.v13i03.9356

Sahidu, H., Gunawan, G., Indriaturrahmi, I., & Astutik, F. (2017). Desain Sistem E-Assessment Pada Pembelajaran Fisika Di LPTK. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 3(2), 265–270. https://doi.org/10.29303/jpft.v3i2.422

Sari, P. A., & Setiawan, A. (2018). The Development of Internet-Based Economic Learning Media using Moodle Approach. International Journal of Active Learning, 3(2), 100–109. http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/ijal

Septiani, H., & Sylvia, I. (2019). Hubungan Intensitas Penggunaan Smartphone dengan Disiplin Belajar Siswa Kelas X SMAN 2 Pariaman. Jurnal SIKOLA: Jurnal Kajian Pendidikan dan Pembelajaran, 1(1), 80-90

Seraj, M., & Wong, C. Y. (2014). Lecturers and students’ perception on learning dijkstra’s

shortest path algorithm through mobile devices. International Journal of Interactive

Mobile Technologies, 8(3), 19–24. https://doi.org/10.3991/ijim.v8i3.3745

Simamora, L. (2014). Pengaruh Persepsi Siswa Tentang Kompetensi Pedagogik Guru Dan

Kebiasaan Belajar Siswa. Jurnal Formatif, 4(1), 21–30. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v4i1.136

Suri, A., & Herman, T. (2020). How are the contributions of mathematics resilience for developing attitude rubric to assess mathematics learning? Journal of Physics: Conference Series, 1521(3), 1–5. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1521/3/032055

Suryadi, A. (2020). Pengembangan Kurikulum Jilid 2. CV Jejak (Jejak Publisher). https://books.google.co.id/books?id=r_30DwAAQBAJ

Wachidi, Rodgers, A., & Tumanov, D. Y. (2020). Professional Competence Understanding Level of Elementary School in Implementing Curriculum 2013. International Journal of Educational Review, 2(1), 99–105.

Widadi, Y. S., & Pramudita, I. A. (2018). Gambaran Motivasi Belajar Pada Siswa Pengguna Smartphone Di SMP NEGERI 4 Garut. Jurnal Keperawatan Silampari, 2(1), 204. https://ipm2kpe.or.id/journal/index.php/JKS/article/download/304/191.




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v9i1.1693

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan Edutama

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
JURNAL PENDIDIKAN EDUTAMA(JPE) by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/JPE/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats