Penanaman Pendidikan Karakter melalui Pemecahan Masalah Matematika

Dwi Erna Novianti

Abstract


Abstract

 

The development of technology which is increasingly rapid nowadays certainly has a positive and negative impact on student development, especially on character development. The role of integration character education is very needed as an effort to overcome this. So far, character education is identical to the subject of Religion or Pancasila Education only. However, the development of time, the integratio of character education can be integrated with the entire learning process, including the learning process of mathematics. Teachers play an important role in this. Teachers can become facilitators and role models in providing role models in behavior, attitudes, and speech related to cultivating student character. Teachers can also develop and instill character education in the learning process from the planning stage to the evaluation stage. The use of models, strategies, and learning approaches can help teachers instill character values. One approach that can be used is to use mathematic problem solving which includes several steps to solve it, namely (1) understanding the problem, (2) planning for problem solving, (3) solving results and (4) checking the answer again. At each completion step contains character values that can be developed, including values of interest, hard work, independence, negotiation and persistence.

Keyword: Character Education, Mathematicl Problem Solving

Abstrak

Perkembangan teknologi yang semakin pesat pada masa sekarang ini tentunya mempunyai dampak positif dan negatif terhadap perkembangan siswa terutama terhadap perkembangan karakter. Peran pengintegrasian pendidikan karakter sangat diperlukan sebagai salah satu upaya mengatasi hal tersebut. Selama ini, pendidikan karakter identik dengan mata pelajaran Agama atau Pendidikan Pancasila saja. Akan tetapi seiring perkembangan waktu, penanaman pendidikan karakter dapat diintegrasikan dengan seluruh proses pembelajaran tidak terkecuali proses pembelajaran matematika. Guru mempunyai peran penting dalam hal ini. Guru dapat menjadi fasilitator dan sebagai role model dalam memberikan tauladan dalam perilaku, sikap, dan ucapan terkkait penanaman karakter siswa. Guru juga dapat mengembangkan dan menannamkan pendidikan karakter dalam proses kegiatan pembelajaran mulai dari tahap perencenaan sampai dengan tahap evaluasi. Penggunaan model, startegi, dan pendekatan pembelajaran dapat membantu guru dalam menanamkan nilai - nilai karakter. Salah satu pendekatan yang dapat digunakan adalah dengan menggunakan pemecahan masalah matematika yang didalamnya memuat beberapa langkah penyelesaian yaitu (1) pemahaman masalah, (2) perencenaan penyelesaian masalah, (3) pelaksanaan rencana penyelesaian dan (4) mengecek kembali jawaban. Pada setiap langkah penyelesaian ini memuat nilai karakter yang dapat dikembangkan, diantaranya nilai ketertarikan minat, kerja keras, kemandirian, negoisasi dan kegigihan. 

Kata kunci: Pendidikan Karakter, Pemecahan Masalah Matematika


Keywords


Pendidikan Karakter, Pemecahan Masalah Matematika

Full Text:

PDF

References


Kesumawati, N. (2014). Kreativitas Berpikir Matematis Dalam Pembelajaran Berkarakter. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(1), 1–10.

Liljedahl, P., Santos-Trigo, M., Malaspina, U., & Bruder, R. (2016). Problem Solving in Mathematics Education. https://doi.org/10.1007/978-3-319-40730-2

Maunah, B. (2016). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembentukan Kepribadian Holistik Siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 1, 90–101. https://doi.org/10.21831/jpk.v0i1.8615

Novianti, D. E. (2017). Profil Pemecahan Masalah Matematika Dalam Menyelesaikan Permasalahan Pemrograman Linear Ditinjau Dari Kemampuan Komunikasi Matematis Mahasiswa. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 6(1), 53. https://doi.org/10.25273/jipm.v6i1.1698

Novianti, D. E. (2019). How the Student’s Error in Solution of Mathematics Problems? JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 8(1), 19. https://doi.org/10.25273/jipm.v8i1.4163

Omeri, N. (2015). Pentingnya pendidikan karakter dalam dunia pendidikan. Manager Pendidikan, 9(3).

Pambudi, D. S., Budayasa, I. K., & Lukito, A. (2020). The Role of Mathematical Connections in Mathematical Problem Solving. Jurnal Pendidikan Matematika, 14(2), 129–144. https://doi.org/10.22342/jpm.14.2.10985.129-144

Pendidikan, B. S. N. (2006). Standar Isi. Jakarta : BSNP.

Pertiwi, I., & Marsigit, M. (2017). Implementasi pendidikan karakter dalam pembelajaran matematika SMP di Kota Yogyakarta. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(2), 153. https://doi.org/10.21831/jrpm.v4i2.11241

Polya, G. (1973). How to Solve It. In Discovering Computer Science. Princeton University Press. https://doi.org/10.1201/9781003037149-1

Suriyah, P., Waluya, S. ., & Rochmad. (2020). Graph Theory As A Tool For Growing Mathematical Creativity. JPE ( Jurnal Pendidikan Edutama ) Vol . 7 No . 1 Januari 2020, 7(1), 127–142.

Tambunan, H. (2019). The Effectiveness of the Problem Solving Strategy and the Scientific Approach to Students’ Mathematical Capabilities in High Order Thinking Skills. International Electronic Journal of Mathematics Education, 14(2), 293–302. https://doi.org/10.29333/iejme/5715




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v8i2.1302

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jurnal Pendidikan Edutama

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
JURNAL PENDIDIKAN EDUTAMA(JPE) by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/JPE/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats