Pelatihan Muhadatsah untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Madin Tashfiyatul Huda Baureno Bojonegoro

Nurul Musyafaah, Muhammad Afthon Ulin Nuha, Mas tajuddin Ahmad, Fahrur Rozi, Muhammad Naufal Hakim

Abstract


ABSTRACT

In a community unfamiliar with the study of the Arabic language, it is perceived as foreign and challenging to learn. This is largely due to the absence of early exposure to Arabic. However, members of this community frequently encounter Arabic texts as the medium of the Qur'an, translated into Indonesian. Consequently, their understanding of these texts relies on translations, leading to incomplete and superficial comprehension, ultimately resulting in deviations in the application of the Qur'an's content. This situation arises due to the lack of efforts to introduce Arabic at a foundational level, which could enhance their understanding of the Qur'anic texts. To practice and apply the teachings, it is essential to comprehend the meanings of the words used. This understanding can only be achieved through learning the Arabic language. Therefore, training in the basic principles of Arabic is necessary to comprehend the Qur'an and apply its teachings in daily life. The outcomes of this initiative are promising, with the teachers at MADIN Tashfiyatul Huda Ngemplak Baureno displaying enthusiasm and experiencing improvement in their conversational skills. They can now articulate everyday sentences correctly and fluently, demonstrating proficiency in engaging in discussions with students at MADIN Tashfiyatul Huda.

 

Keywords: Muhadatsah, Teacher, Madin.

 

ABSTRAK

Dalam sekelompok masyarakat yang awam di bidang kajian bahasa Arab, mereka memandang bahasa Arab adalah bahasa yang asing dan sulit dipelajari, hal tersebut dikarenakan sejak dini tidak ada yang memperkenalkan bahasa Arab kepada mereka. Namun sering kali masyarakat awam dihadapkan pada teks-teks berbahasa Arab yang menjadi medium bahasa al-Quran yang sudah diterjemahkan ke dalam bahasa Indonesia, sehingga mereka dalam memahami teks tersebut berdasarkan hasil dari terjemahan, hal tersebut berakibat pada pemahaman yang kurang utuh dan mendalam sehingga berujung pada penyimpangan dalam pengamalan isi kandungan al-Quran. Kondisi tersebut disebabkan tidak adanya upaya pengenalan bahasa Arab pada tingkat dasar yang dapat memperbaiki pemahaman mereka akan teks al-Quran. Untuk dapat mengamalkannya tentu kita harus mampu memahami makna kata yang ada. Untuk dapat memahami makna kata tersebut, tentunya dengan mempelajari bahasa, yaitu bahasa Arab. Untuk mempelajari bahasa Arab diperlukan pelatihan kaidah dasar bahasa Arab sebagai sarana dalam memahami al-Quran serta dapat mengaplikasikannya dalam kehidupan sehari-hari. Hasil dari kegiatan ini adalah Guru MADIN Tashfiyatul Huda Ngemplak Baureno antusias dan mengalami peningkatan dalam maharah kalamnya. Mereka mampu melafalkan kalimat yang dipakai sehari-hari dengan benar dan lancar, dan juga bisa mempraktekkan muhadatsah kepada murid di MADIN Tashfiyatul Huda dengan baik.

 

Kata Kunci: Muhadatsah, Guru, Madin.

 


Keywords


Muhadatsah, Teacher, Madin.

Full Text:

PDF

References


Adisianto, A., Rois, I., & Putri, F. (2020). Orientasi Belajar Bahasa Arab Di Era Revolusi Industri 4.0. Semnasbama, Query date: 2022-11-26 10:45:43. http://prosiding.arab-um.com/index.php/semnasbama/article/view/572

Ahmadi, A. (2020). Peer Review: Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab (Konvensional Hingga Era Digital). digilib.iain-palangkaraya.ac.id.

Annida, A., & Nuha, M. (2023). The Level of Anxiety of Speaking Arabic Students of Arabic Language Education Program In Practice of The Khitobah 1 Course. Tsaqofiya: Jurnal Pendidikan …, Query date: 2023-08-02 14:47:50. https://tsaqofiya.iainponorogo.ac.id/index.php/tsaqofiya/article/view/230

Atiratun, N., Abidin, M., Hasan, A., & ... (2020). Analisis Ayat-Ayat Amsal Al-Quran dalam Kemahiran Komunikasi Pengajaran dan Pembelajaran. Jurnal Islam Dan …, Query date: 2022-07-16 14:50:49. https://search.proquest.com/openview/3348cfebf04a6bae3ee6e4c80c711d3c/1?pq-origsite=gscholar&cbl=4827496&casa_token=FKqngjGvvoQAAAAA:deNz2qxUSfYnmgHDCrQY3KhRNlQy52PgbROyh44ubeEYZnpKnssQIBkq7euxiqA6Y_Pc_N7CBtc

Islamiyah, I., & Permadi, B. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Media Card Sort Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab Materi Adha Al Usrah Kelas III Madrasah Ibtidaiyah. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru …, Query date: 2022-06-28 07:01:00. http://www.jurnal.staidagresik.ac.id/index.php/attadrib/article/view/111

Muhammad Afthon Ulin Nuha; Nurul Musyafa’ah. (2022). Gestalt Psychological Theory on Learning Arabic in The Metaverse Era. Abjadia, Vol 7, No 2 (2022): Abjadia, 187–200.

Nuha, M. & Faedurrohman. (2022). Manajemen Perencanaan Kurikulum Bahasa Arab (Tinjauan Ontologi, Epistemologi dan Aksiologi). Al-Muyassar: Journal of Arabic Education and Arabic Studies, 1(2), 203–224.

Nuha, M., & Musyafa’ah, N. (2022). Implementation of Quality Management Curriculum in Arabic Learning. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, Query date: 2023-04-17 10:45:47. http://journal.iaincurup.ac.id/index.php/ARABIYATUNA/article/view/5137

Nuha, M., & Musyafaah, N. (2023). Arabic Learning with Problem-Based Learning Models and PowerPoint Media in Improving Students’ Interest. Arabi: Journal of Arabic Studies, Query date: 2023-08-02 14:47:50. http://journal.imla.or.id/index.php/arabi/article/view/541

Nuha, M., Nisa, I., Anwar, S., & ... (2023). SAVI Learning Model in Improving Students’ Learning Interest and Thinking Ability in Balaghah Learning. … Journal of Arabic …, Query date: 2023-08-02 14:47:50. https://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/IJALT/article/view/6491

Rubini, H. Z. (2020). KAJIAN TEORITIS METODOLOGI PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. In Ihtimam: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab. journal.staimsyk.ac.id.

Wahyudin, D. (2020). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab Berdasarkan Teori Unit dan Parsial. In Bandung: Remaja Rosda Karya.

Yusuf, M. (2019). Psikolinguistik Dalam Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Postmetode. … Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab ….




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/j-abdipamas.v7i2.3417

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/J-ABDIPAMAS is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats