Aplikasi Virtual Chemistry Laboratory bagi Calon Guru Kimia di Jayapura

Lusia Narsia Amsad, Jukwati Jukwari

Abstract


ABSTRACT

There is a pattern change that occurred in the world of education as a result of the development of Society 5.0 and the existence of the Covid-19 Pandemic caused changes in chemistry lessons provided by teachers. This makes chemistry teachers not only able to carry out learning offline but teachers must also be able to carry out online learning. Learning in the form of practicum which is often carried out offline also needs to be modified in its implementation so that it can be carried out online. To overcome the difficulties for prospective chemistry teachers to carry out online practicums, training is provided in using the Virtual Chemistry Laboratory application. The stages in this training consist of preparation, implementation and evaluation. The implementation of this training provides positive knowledge about the use of the Virtual Chemistry Laboratory application and a positive influence for prospective chemistry teachers to be able to carry out learning using practical methods more effectively for students.

 

 

ABSTRAK

Adanya perubahan pola yang terjadi dalam dunia pendidikan sebagai dampak dari berkembangnya Society 5.0 dan adanya Pandemi Covid-19 menyebabkan terjadinya perubahan pada pembelajaran kimia yang diberikan oleh guru. Hal ini membuat guru kimia tidak hanya dapat melaksanakan pembelajaran secara offline saja namun guru juga harus dapat melaksanakan pembelajaran secara online. Pembelajaran dalam bentuk praktikum yang sering dilakukan secara offline juga perlu dimodifikasi dalam pelaksanaannya agar dapat dilaksanakan secara online. Untuk mengatasi kesulitan calon guru kimia dalam melaksanakan praktikum online, diberikan pelatihan penggunaan aplikasi Virtual Chemistry Laboratory. Tahapan dalam pelatihan ini terdiri dari persiapan, pelaksanaan dan evaluasi. Terselenggaranya pelatihan ini memberikan pengetahuan positif tentang penggunaan aplikasi Virtual Chemistry Laboratory dan memberikan pengaruh positif bagi calon guru kimia untuk dapat melaksanakan pembelajaran dengan metode praktik dengan lebih efektif bagi siswa.


Keywords


aplikasi, Virtual Chemistry Laboratory, calon guru kimia

Full Text:

PDF

References


Ali, N., & Ullah, S. (2020). Review to Analyze and Compare Virtual Chemistry Laboratories for Their Use in Education. Journal of Chemical Education, 97(10), 3563–3574. 0c00185

Hermansyah, H., Gunawan, G., & Herayanti, L. (2015). Pengaruh Penggunaan Laboratorium Virtual Terhadap. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, I(2), 97–102.

Indrawati, B. (2020). Tantangan dan Peluang Pendidikan Tinggi Dalam Masa dan Pasca Pandemi Covid-19. Jurnal Kajian Ilmiah, 1(1), 39–48. https://doi.org/10.31599/jki.v1i1.261

Jaya, H., 2013. Pengembangan Laboratorium Virtual untuk Kegiatan Paraktikum dan Memfasilitasi Pendidikan Karakter di SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, pp.81–90. Available at: http://journal.uny.ac.id/index.php/jpv/article/view/1019.

Karim, B. A. (2020). Pendidikan Perguruan Tinggi Era 4.0 Dalam Pandemi Covid-19 (Refleksi Sosiologis). Education and Learning Journal, 1(2), 102. https://doi.org/10.33096/eljour.v1i2.54

Liang, C.D and Bridgeman, A.J. (2011). Quanitative Analysis in The General Chemistry Laboratory : Training Students to Analyze Individual Result in The Context of Collective Data. Journal of Chemical Education, 88, (7), 979-982

Nastiti, F., & Abdu, A. (2020). Kajian: Kesiapan Pendidikan Indonesia Menghadapi Era Society 5.0. Edcomtech Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(1), 61–66. https://doi.org/10.17977/um039v5i12020p061

Nataro, C., & Johnson, A. R. (2020). A Community Springs to Action to Enable Virtual Laboratory Instruction. Journal of Chemical Education, 97(9), 3033–3037.

https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.0c00526

Simarmata, J. (2020). Pendidikan Di Era Revolusi 4.0: Tuntutan, Kompetensi & Tantangan (1st ed.). Yayasan Kita Menulis.

Suryaningsih, Y. (2017). Pembelajaran Berbasis Praktikum Sebagai Sarana Siswa untuk Berlatih Menerapkan Keterampilan Proses Sains dalam Materi Biologi. Bio Educatio, 2(2), 279492.

Yulianci, S., Asriyadin, Nurjumiati, Kaniawati, I., Liliawati, W., & Muliana. (2021). Preliminary analysis of module development by setting arguments through the application of scientific inquiry models to improve students’ scientific attitudes. Journal of Physics: Conference Series, 1806(1), 12021.

Yaron, D., Karabinos, M., Lange, D., Greeno, J. G., & Leinhardt, G. (2010). The chemcollective - virtual labs for introductory chemistry courses. Science, 328(5978), 584–585. https://doi.org/10.1126/science.1182435




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/j-abdipamas.v8i1.3073

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/J-ABDIPAMAS is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats