Format Penulisan Pengenalan Kosakata Bahasa Inggris Menggunakan Permainan Tebak Gambar pada Anak Usia Sekolah Dasar
Abstract
ABSTRACT
This community service activity aims to improve vocabulary understanding in English for grade 4 children at SDN Kemamang, Balen District by using the picture guessing game method. This picture guessing game is the students’ competence for guessing the object or things exactly based on their characteristics, and their specific criteria. This activities can develop the students’ visual ability. Furtehrmore, by using this guessing game, the students will be much better in practicing their speaking ability and having enthusiasm in teaching and learning process. This activity involved 17 students. The method in this activity uses theoretical and practical methods. The result of community service activities is knowledge about learning that is innovative and fun by using a picture guessing game and increasing students' English vocabulary. Meanwhile, through this game, the students will be easier to understand and remember the material, to improve their ability in pronouncing the English vocabulary and practicing in the classroom activities.
Keywords: English vocabulary, community service, elementary students
ABSTRAK
Kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini bertujuan untuk meningkatkan pemahaman kosakata dalam bahasa Inggris untuk anak kelas 4 SDN Kemamang Kecamatan Balen dengan menggunakan metode bermain tebak gambar. Tebak gambar adalah ketrampilan menebak secara pasti atau kira-kira, objek yang ditebak berdasarkan ciri-ciri, kriteria tertentu di mana kebenarannya bersifat belum pasti. Kegiatan tebak gambar ini dapat mengembangkan kecerdasan visual spasial anak. Dengan menggunakan permainan ini juga peserta didik akan lebih mudah mempraktikkan kemampuan berbicara mereka dan lebih antusias dalam proses belajar pembelajaran. Kegiatan ini melibatkan 17 peserta didik. Metode dalam kegiatan ini menggunakan metode teori dan praktik. Hasil dari kegiatan pengabdian kepada masyarakat adalah pengetahunan tentang pembelajaran yang inovatif dan menyenangkan dengan menggunakan permainan tebak gambar dan meningkatkan kosakata bahasa Inggris dari peserta didik. Siswa lebih mudah untuk memahami dan mengingat materi yang diajarkan, meningkatkan ketrampilan mereka dalam mengucapkan kosakata bahasa Inggris, dan mempraktekkannya di dalam kelas
Kata Kunci: Kosakata bahasa Inggris, pengabdian kepada masyarakat, anak usia SD
Keywords
References
Alamsyah, Andi. (2015). 95 Strategi Mengajar Multiple Intelligences Mengajar Sesuai Kerja Kerja Otak dan Gaya Belajar Siswa. Jakarta: Prenadamedia Group
Burns, Christine. (2012). Teaching Speaking: A holistic Approach. New York: Cambridge University Press.
Keraf, Gorys. (2000). Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama
Klippel, F. (2012). Keep Talking: Communicative Fluency Activities for Language Teaching. New York: Cambridge University Press
Kridalaksana, Harimurti. (2008). Kamus Linguistik (Edisi Keempat). Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama
Soedjito. (1992). Kosakata Bahasa Indonesia. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama
Wright. (1984). Games for Language Learning. New York: Cambridge University Press
DOI: http://dx.doi.org/10.30734/j-abdipamas.v7i2.3022
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)
by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/J-ABDIPAMAS is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
View My Stats