Pelatihan Microsoft Office 2010 pada Kelompok Kerja Kepala TK (K3TK) dan Gugus Paud Naga di Kota Batam sebagai Aplikasi dari Pembelajaran Komputer pada Anak Usia Dini

Tukino Tukino

Abstract


ABSTRACT

The material provided in this guidance is divided into 3 groups, there are Microsoft Word, Microsoft PowerPoint and Microsoft Paint. Activities are carried out based on the division level of the ability/skill of each teacher. Teachers who have been adept grouped separately from the teacher who still lay on the computer so that the coaching is intensive. Teachers who still lay be guided and accompanied by the instructor ranging from the procedure turn on the computer, opening files, saving files, using the mouse, typing basic, introduction computer parts up on the procedure to turn off the computer. The methods applied in this activity is the Method of Presentation, Demonstration and Practice. The method of Presentation used for the introduction of software using Microsoft PowerPoint 2010. The results of this study are: First, the Training provided some of the materials associated with efforts to improve the quality of learning by giving knowledge about the use of the Program PowerPoint to create interactive games as learning media multimedia ICT-based attractive and interactive, Second, the Material presented can be accepted, digested, and understood the participant well, the Third, the Activity takes place smoothly, on time and as expected. 


Keywords: Microsoft Word, Microsoft PowerPoint, and Microsoft Paint.

 

ABSTRAK

Materi yang diberikan dalam pembinaan ini terbagi menjadi 3 kelompok, yaitu kelompok  Microsoft Word, Microsoft PowerPoint dan Microsoft Paint. Kegiatan dilakukan berdasarkan pembagian tingkat kemampuan/skill masing - masing guru. Guru yang telah mahir dikelompokkan tersendiri dari guru yang masih awam tentang komputer supaya pembinaan lebih intensif. Guru yang masih awam dibimbing dan ditemani instruktur mulai dari prosedur menyalakan komputer, membuka file, menyimpan file, menggunakan mouse, mengetik dasar, pengenalan bagian-bagian komputer sampai pada prosedur mematikan komputer. Metode yang diterapkan dalam kegiatan ini adalah Metode Presentasi, Demonstrasi dan Praktik. Metode Presentasi digunakan untuk pengenalan software menggunakan Microsoft PowerPoint 2010. Hasil penelitian ini adalah: Pertama, Pelatihan memberikan beberapa materi yang terkait dengan upaya meningkatkan kualitas pembelajaran dengan pemberikan pengetahuan mengenai pemanfaatan Program PowerPoint untuk membuat game interaktif sebagai media pembelajaran multimedia berbasis TIK yang atraktif dan interaktif, Kedua, Materi yang disajikan dapat diterima, dicerna, dan dipahami peserta dengan baik, Ketiga, Kegiatan berlangsung lancar, tepat waktu dan sesuai dengan yang diharapkan.

 

Kata Kunci: Microsoft Word, Microsoft PowerPoint, dan Microsoft Paint.


Keywords


Microsoft Word 2010, Microsoft PowerPoint 2013, dan Microsoft Paint.

Full Text:

PDF

References


hhttp://pkk.batamkota.go.id/?p=8398 di akses Tanggal 10 Nopember 2013, Jam 10:39

Beny A. P., Setiawan, D., Sutarto, A. & Novita, D. (2012). Komputer Dalam Kegiatan Pengembangan Anak Usia Dini Edisi 1. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/j-abdipamas.v2i2.245

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/J-ABDIPAMAS is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats