Pemberdayaan Masyarakat Desa Gunungsari Kecamatan Bumiaji Kota Batu dalam Mempromosikan Objek Wisata

Warsiman Warsiman, Ismarita Ida Rahmaniati, M. A. Haris Firismanda

Abstract


ABSTRACT

One of the Tri Dharma Perguruan Tinggi is doing a community service. In order to actualize the community service, Faculty of Cultural Studies of Brawijaya University implements a community service assistance. The purpose of this community service is to give assistance to the local community of dusun Brumbung desa Gunungsari kecamatan Bumiaji Batu city in managing the tourist destination. The method that is used in this activity is Community Based Tourism Development (CBT) ecotourism, which enables the local community to get involved in tourism economy development from the evaluation stage of the tourism resources potential and to promote it. The result of this activity is that the dusun Brumbung desa Gunungsari kecamatan Bumiaji Batu city local community becomes aware and experienced on managing tourism resources, mapping, and promoting it to the outside world by means of short movie, vlog, and brochure through the use of science and technology.

 

Keywords : Tourist attraction, community empowerment, promotion.

 

ABSTRAK

 

Salah satu dari Tri Dharma Perguruan Tinggi adalah pengabdian kepada masyarakat. Dalam rangka mewujudkan Tri Dharma bidang pengabdian kepada masyarakat, Fakultas Ilmu Budaya Universitas Brawijaya melaksanakan pendampingan pemberdayaan masyarakat. Tujuan dari kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini adalah memberikan pendampingan kepada masyarakat dusun Brumbung desa Gunungsari kecamatan Bumiaji kota Batu dalam mengelola destinasi wisata. Metode yang digunakan dalam kegiatan ini adalah metode ekoturisme Community Based Tourism Development (CBT), yakni masyarakat terlibat langsung dalam pembangunan ekonomi pariwisata sejak tahap penetuan potensi destinasi sumber daya wisata dan mempromosikannya. Hasil kegiatan ini, masyarakat dusun Brumbung desa Gunungsari kecamatan Bumiaji kota Batu memiliki kesadaran dan pengalaman dalam pengelolaan sumber daya wisata, pemetaan wilayah, hingga kegiatan mempromosikannya ke dunia luar dengan sarana film pendek, vlog, dan brosur, melalui pemanfatan ilmu pengetahuan dan teknologi.

 

Kata Kunci: Objek wisata, pemberdayaan masyarakat, promosi.


Keywords


Tourist attraction;community empowerment; promotion

Full Text:

PDF

References


Damanik, J., & Weber, H. F. (2006). Perencanaan ekowisata: Dari teori ke aplikasi. Penerbit Andi. Yogyakarta.

Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (1993). How to design and evaluate research in education (Vol. 7). New York: McGraw-Hill.

Murphy, P. E. (1988). “Community driven tourism planning”. Dalam Tourism management, 9 (2), 96-104.

Pitana, I Gde & Gayatri, Putu G. (2005). Sosiologi Pariwisata. Yogyakarta:Andi

Palmer, K. (2013). Learning by Doing: Ecotourism as Community-Based Development in Tenganan, Bali (Master Thesis, University of Waikato).

Sule, Ernie Tisnawati dan Kurniawan Saefullah. (2005). Pengantar Manajemen: Edisi Pertama. Jakarta: Prenamedia Grup.

Sukmana, O. (2012). “Model Pengembangan Lingkungan Kota Ekowisata (Studi di Wilayah Kota Batu)”. Jurnal Humanity, 5 (1), 42-47.

Yanuwiadi, B. (2013). “Analisis Potensi Dan Arahan Strategi Kebijakan Pengembangan Desa Ekowisata di Kecamatan Bumiaji–Kota Batu”. Journal of Indonesian Tourism and Development Studies, 1(2), 68-78.




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/j-abdipamas.v6i1.2344

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/J-ABDIPAMAS is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats