The Implementation of Differentiated Learning to Improve Science Learning Outcomes for Fifth Grade Students at SDN PUTAT JAYA IV

Authors

  • Annisa Maulidina Universitas Wijaya Kusuma Surabaya, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30734/jpe.v11i2.4394

Keywords:

Diffrentiated Learning, Science, Learning Outcome

Abstract

Learning using the new paradigm currently provides freedom for teachers to design learning and assessments that can be adapted to the characteristics of students. One of them is differentiated learning. This research aims to find out how far students' abilities have increased in studying science material through the application of differentiated learning. The method used in this research is Classroom Action Research. The subjects in this research involved 30 class V students at SDN Putat Jaya IV. This research was carried out through 2 cycles. Based on the research results, the average pre-test score was 49 (20% completeness). In the post-test scores in cycle I, an average score of 66 was obtained (60% completeness). Cycle II obtained an average score of 80 (77% completeness). Based on the results of these values, it can be concluded that there is an increase in science learning outcomes by implementing differentiated learning.

References

Alfatonah, I. N. A., Kisda, Y. V., Septarina, A., Ravika, A., & Jadidah, I. T. (2023). Kesulitan Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran IPAS Kurikulum Merdeka Kelas IV. Jurnal Basicedu, 7(6), 3397-3405.

Apriyantini, N. P. D., & Sukendra, I. K. (2023). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Berbantuan E-LKPD Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Matematika Siswa. Widyadari, 24(1), 55-63.

Azmi, C. (2024). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi pada Tema Perkembangan Teknologi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 8(1), 263-284.

Fauzia, R., & Ramadan, Z. H. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(3), 1608-1617.

Istiqomah, L., Reffiane, F., & Sanjaya, D. (2024). Pengaruh Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi terhadap Hasil Belajar IPAS Siswa Kelas V SDN Sawah Besar 01. Journal on Education, 6(3), 16153-16158.

LATIFAH, D. N. (2023). Analisis gaya belajar siswa untuk pembelajaran berdiferensiasi di Sekolah Dasar. LEARNING: Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 3(1), 68-75.

Laumarang, S. N., Odja, A. H., & Supartin, S. (2023). Pengaruh Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Menggunakan Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Konsep Pemanasan Global. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 3(3), 315-326.

Miqwati, M., Susilowati, E., & Moonik, J. (2023). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi untuk meningkatkan hasil belajar ilmu pengetahuan alam di sekolah dasar. Pena Anda: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(1), 30-38.

Pebriyanti, D. (2023). Pengaruh implementasi pembelajaran berdiferensiasi pada pemenuhan kebutuhan belajar peserta didik tingkat sekolah dasar. Jurnal Kridatama Sains dan Teknologi, 5(01), 89-96.

Purnawanto, A. T. (2023). Pembelajaran berdiferensiasi. Jurnal Pedagogy, 16(1), 34-54.

Sakti, N. C., & Ainiyah, M. U. (2024). Pembelajaran Berdiferensiasi Berbasis Proyek dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di Era Pembelajaran Abad 21. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 706-711.

Sarnoto, A. Z. (2024). Model Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka. Journal on Education, 6(3), 15928-15939.

Sunarni, S., & Karyono, H. (2023). Persepsi Guru Terhadap Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Journal on Education, 5(2), 1613-1620.

Syafrin, Y., Kamal, M., Arifmiboy, A., & Husni, A. (2023). Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Educativo: Jurnal Pendidikan, 2(1), 72-77.

Wahyuni, A. S. (2022). Literature review: pendekatan berdiferensiasi dalam pembelajaran ipa. Jurnal Pendidikan MIPA, 12(2), 118-126.

Downloads

Published

2024-07-20

How to Cite

Maulidina, A. (2024). The Implementation of Differentiated Learning to Improve Science Learning Outcomes for Fifth Grade Students at SDN PUTAT JAYA IV. Jurnal Pendidikan Edutama, 11(2), 13–22. https://doi.org/10.30734/jpe.v11i2.4394

Issue

Section

Articles

Citation Check

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.