Program Petugas Kedisiplinan Kelas Inovasi Penanaman Karakter Disiplin di Sekolah Dasar

Rifka Anisa, Mohammad Adam Jerusalem

Abstract


Abstract: This article aims to explore the innovation program of class discipline officers to instill the value of discipline character in elementary school students. This article describes in a straightforward and in-depth manner about a program innovation created by the teacher with a student center approach and in accordance with the characteristics of elementary school students. The research design used in this article is qualitative research with a type of case study research involving 6 students, 1 teacher, and 1 principal for in-depth and comprehensive interviews. The results showed that there were three steps in carrying out the disciplinary officer program namely planning, implementing and evaluating. Class discipline officers are innovations in character education programs where students act as officers to maintain discipline and class discipline. This program-centered approach makes students gain real experience so that it is easy for students to understand. Therefore, this class discipline disciplinary program is suitable for application in elementary schools. Contributions in this study are expected to be able to: 1) Provide input in increasing attention in instilling the values of student discipline. 2) Increase awareness for schools to integrate discipline values in formulating school activities policies and programs.

 

Abstrak: Artikel ini bertujuan mengeksplorasi inovasi program petugas kedisiplinan kelas untuk menanamkan nilai karakter disiplin pada siswa sekolah dasar. Artikel ini mendeskripsikan secara lugas dan mendalam mengenai suatu inovasi program yang diciptakan guru dengan pendekatan student center dan sesuai dengan karakteristik siswa sekolah dasar. Desain penelitian yang digunakan dalam artikel ini yakni penelitian kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus yang melibatkan 6 siswa, 1 guru, dan 1 kepala sekolah untuk wawancara secara mendalam dan komprehensif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat tiga langkah dalam melaksanakan program petugas kedisiplinan kelas yakni perencanaan, pelaksanaan, dan evaluasi. Petugas kedisiplinan kelas merupakan inovasi program pendidikan karakter dimana siswa yang berperan sebagai petugas guna menjaga kedisiplinan dan ketertibab kelas. Pendekatan yang berpusat pada program ini membuat siswa mendapatkan pengalaman secara nyata sehingga mudah dipahami siswa. Oleh karena itu, program petugas kedisiplinan kelas ini cocok untuk diterapkan di sekolah dasar. Kontribusi dalam penelitian ini yakni diharapkan mampu: 1) Memberikan masukan dalam meningkatkan perhatian dalam menanamkan nilai kedisiplinan siswa. 2)Meningkatkan kesadaran bagi sekolah untuk mengintegrasikan nilai kedisiplinan dalam merumuskan kebijakan dan program kegiatan sekolah. 

 


Keywords


petugas kedisiplinan kelas, karakter disiplin.

Full Text:

PDF

References


Afandi, R. (2011). Integrasi pendidikan karakter dalam pembelajaran IPS di sekolah dasar. Pedagogia, 1(1), 85-98.

Anitah, W. S., dkk. (2009). Strategi pembelajaran di SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Baumann, C & Krskova, H. (2016). School discipline, school uniforms and academic performance. International Educational Management, 30(6), 1003-1029.

Creswell, J. W. (2015). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative, 5th edition. New York: Pearson Education, Inch.

. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches, 4th edition. London: Sage Publication.

Elly, R. (2016). Hubungan kedisiplinan terhadap hasil belajar siswa kelas V SD Negeri 10 Banda Aceh. Jurnal Pesona Dasar, 3(4), 43-53.

Ginanjar, M. H. (2013). Keseimbangan peran orang tua dalam pembentukan karakter anak. Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam, 2, 230-242.

Goss, S. J & Holt, C. R. (2014). Perceived impact of a character education program at a midwest rural middle school: A case study. National Council of Professors of Educational Administration (NCPEA), 1(2), 49-64.

Hasanah, N (2017). Peran orang tua dalam pendidikan karakter anak usia dini melalui ranah afektif. Prosiding Seminar Nasional Tahunan Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan, 1(1), 371-374.

Izzaty, R. E., dkk. (2013). Perkembangan peserta didik. Yogyakarta: UNYPress.

Jabar, C. S. A., dkk. (2016). Manajemen pendidikan. Yogyakarta: UNYPress.

Jamarudi, Gafur, A., & Suardiman, S. P. (2014). Pengembangan model pembelajaran humanis religius dalam pendidikan karakter di sekolah dasar. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 2(2), 114-129.

Johansson, E., et al. (2011). “Practices for teaching moral values in the early years: A call for a pedagogy of participation”. Education, Citizenship and Social Justice, 6 (2), 109–124.

Kemendiknas. (2010). Pengembangan pendidikan budaya dan karakter bangsa. Jakarta: Kemendiknas.

Lestari, A. P., dkk. (2015). Pengembangan karakter siswa melalui pendekatan guru dan orang tua. Jurnal Pengabdian pada Masyarakat, 30(1), 26-29.

Lickona, T. (2011). Educating for character. New York: Bantam Books.

Muslich, M. (2011). Pendidikan karakter: Menjawab tantangan krisis multidimensional. Jakarta: Bumi Aksara.

Mustari, M & Rahman, M. T. (2011). Nilai karakter: Refleksi untuk pendidikan karakter. Yogyakarta: LaksBang Pressindo.

Nuriyah, E. S. (2015). Tata tertib sekolah sebagai sarana pendidikan karakter di SDN Pekuwon III Sumberejo tahun pelajaran 2011/2012. Jurnal Edutama, 2(1), 50-62.

Prasetya, S. (2016). Pengaruh disiplin tata tertib terhadap pembentukan akhlak siswa. Jurnal Eksekutif, 13(2), 249-263.

Satori, D & Komariah, A. (2011). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sa’ud, U. S dan Makmun, A. S. (2005). Perencanaan pendidikan: Suatu pendekatan komprehensif. Bandung: Remaja Rosdakarya

Suhardan, D., dkk. (2017). Manajemen pendidikan. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Sugiyono. (2012). Memahami penelitian kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sutirna. (2013). Perkembangan & pertumbuhan peserta didik. Yogyakarta: Andi Offset.

Wuryandani, W., Maftuh, B., Sapriya, Budimansyah, D. (2014). Internalisasi nilai karakter disiplin melalui penciptaan iklim kelas yang kondusif di SD Muhammadiyah Sapen Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Karakter, 4(2), 175-184.

Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods. New York: The Guilford Press.

Zuriah, N. (2015). Pendidikan moral dan budi pekerti dalam perspektif perubahan. Jakarta: Bumi Aksara.




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v6i2.319

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Pendidikan Edutama

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats