PEMANFAATAN MEDIA VIDEO UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PRAKTIK BERWUDHLU KELAS 2 SDN PRAMBON MADIUN

Insiyah Insiyah, Muhibuddin Fadhli

Abstract


Abstract: Instructional  media is one of the important components in the learning process. Utilization can be very crucial in the learning process. Video is one type of audio-based learning media. One of the advantages of this media is that it can be rotated anytime and anywhere, so that students can independently utilize the media. The purpose of this research is to improve the learning result of the ablution practice which in practice there are still many mistakes. This study is action class research with two cycles. With minimum completeness criteria (KKM) 80 where the result of the first cycle of KKM students get an average of 75 and in the second cycle the average student learning outcomes score 85.

Keywords: Video, Learning Result, Ablution.

 

Abstrak: Media pembelajaran adalah salah satu komponen penting dalam proses pembelajaran. Pemanfaatannya bisa menjadi sangat krusial dalam proses pembelajaran. Media video adalah salah satu jenis media pembelajaran berbasis audio visual. Salah satu keunggulan media ini adalah dapat diputar kapan dan dimana saja, sehingga siswa dapat secara mandiri memanfaatkan media tersebut. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar praktik berwudhlu yang dalam praktiknya masih banyak ditemui banyak kesalahan. Penelitian ini adalah peneltian tindakan kelas dengan dua siklus. Dengan KKM 80 dimana hasil dari siklus pertama KKM siswa memperoleh rata-rata 75 dan pada siklus kedua rata-rata hasil belajar siswa memperoleh nilai 85.

Kata Kunci: Video, Hasil belajar, Berwudhu.



Keywords


Video, Hasil belajar, Berwudhu

Full Text:

PDF

References


Fadhli, M. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1).

Gamoran Sherin, M., & van Es, E. A. (2009). Effects of Video Club Participation on Teachers’ Professional Vision. Journal of Teacher Education, 60(1), 20–37. https://doi.org/10.1177/0022487108328155

Muhammad Haris. (2015). Pendidikan Islam dalam Perspektif Prof. H.M Arifin. Ummul Quro, 6 (Jurnal Ummul Qura Vol VI, No 2, September 2015), 1–19. Retrieved from http://ejournal.kopertais4.or.id/index.php/qura/issue/view/531

Schwandt, T. (1996). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook edited by Matthew B. Miles and A. Michael Huberman. Thousand Oaks, Calif.: Sage, 1994. Evaluation and Program Planning, 19, 106–107. https://doi.org/10.1016/0149-7189(96)88232-2

Video - HiDef Audio and Video. (n.d.). Hidefnj.com. Retrieved from http://hidefnj.com/video.html

Zhang, D., Zhou, L., Briggs, R. O., & Nunamaker, J. F. (2006). Instructional video in e-learning: Assessing the impact of interactive video on learning effectiveness. Information and Management, 43(1), 15–27. https://doi.org/10.1016/j.im.2005.01.004




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v5i1.131

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Pendidikan Edutama

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats