PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA
Abstract
Abstract: This study aims to determine the difference in understanding of students' concepts in mathematics subjects using discovery learning models and direct teaching models in class X of Khamas Asembagus Vocational School 2017/2018 academic year. This research is a type of quasi experiment research (quasi experiment). The population in this study was class X of the Khamas Asembagus Vocational School which consisted of 3 classes with 80 students. The sample in this study is class X TKJ 1 as many as 24 students as the experimental class and class X MM as many as 31 students as the control class. Data collection in this study was conducted using a test and then analyzed by t-test. The results of the analysis show that tcount> ttable or 3.198> 1.6741, it can be concluded that there is a significant difference in the level of understanding of students' concepts in mathematics between those using the discovery learning model and the direct teaching model.
Â
Keywords: Discovery Learning, Learning Outcomes, mathematical concepts
Â
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan tingat pemahaman konsep siswa pada mata pelajaran matematika yang menggunakan model discovery learning dan model pengajaran langsung pada siswa kelas X SMK Khamas Asembagus tahun pelajaran 2017/2018. Penelitian ini merupakan jenis penelitian quasi experiment (kuasi eksperimen). Populasi dalam penelitian ini yaitu kelas X SMK Khamas Asembagus yang terdiri dari 3 kelas dengan jumlah 80 siswa. Sampel dalam penelitian ini yaitu kelas X TKJ 1 sebanyak 24 siswa sebagai kelas eksperimen dan kelas X MM sebanyak 31 siswa sebagai kelas kontrol. Pengumpulan data dalam penelitian ini dilakukan dengan menggunakan test dan selanjutnya dianalisis dengan uji t-test. Hasil analisis menunjukkan bahwa thitung > ttabel atau 3,198 > 1,6741, dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan tingkat pemahaman konsep siswa pada mata pelajaran matematika antara yang menggunakan model pembelajaran discovery learning dan model pengajaran langsung.
Â
Kata kunci: discovery learning, hasil belajar, konsep matematika
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Hamiyah dan Jauhar. (2014). Strategi Belajar Mengajar di Kelas. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.
Harmony. (2012). Pengaruh Kemampuan Spasial Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 9 Kota Jambi. Edumatica, 2(1), 11-19.
Makahleh. (2011). The Effect Of Direct Instruction Strategy On Math Achievement Of Primary 4th And 5th Grade Students With Learning Difficulties. International Education Studies, 4(4), 199-205.
Muhamad. (2016). Pengaruh Metode Discovery Learning untuk Meningkatkan Representasi Matematis dan Percaya Diri Siswa. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 9(1), 9-22.
Riduwan dan Husdara. (2011). Belajar Mudah Penelitian: Untuk Guru-Karyawan dan Penelitin Pemula. Bandung: Alfabeta.
Solihah. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Teams Games Tournament (Tgt) Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal SAP, 1(1), 45-53.
Sumantri. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV Maulana.
Suprihatiningrum. (2014). Strategi Pembelajaran Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Ar-Ruz Media.
Susanto. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.
Wenno. (2014). Direct Instruction Model To Increase Physical Science Competence Of Students As One Form Of Classroom Assesment. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 3(3), 169-174.
DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v6i1.341
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Jurnal Pendidikan Edutama
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
JURNAL PENDIDIKAN EDUTAMA(JPE) by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/JPE/Â is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.