Pengembangan Bahan Ajar Belajar dan Pembelajaran Berbasis Esperiental Learning

Anis Umi Khoirotunnisa, Sujiran Sujiran, Ali Noerudin

Abstract


Abstract: This study aims to further examine the development of teaching materials with the principle of experience-based learning or experiential learning in the Learning and Learning subject for students of the Mathematics Education Study Program at the IKIP PGRI Bojonegoro. The research method used is a literature study from several journals and proceedings related to experiential learning, both national and international journals from 2011-2021. The results of the study show that the experiential learning model is used to motivate students to understand material according to their learning style, some material presented in digital or conventional form can be made independently depending on the interests and learning experiences that have been obtained. Some of the teaching materials that are made by utilizing learning experiences include pop up books, interactive media based on Android and also graphic media. The selection of experiential learning models can trigger student creativity to create learning media independently.

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meneliti lebih lanjut pengembangan bahan ajar dengan prinsip belajar berbasis pengalaman atau experiental learning pada matakulian Belajar dan Pembelajaran pada mahasiswa program studi pendidikan matematika IKIP PGRI Bojonegoro. Penelitian ini menerapkan metode dengan studi literatur dari beberapa jurnal maupun prosiding yang berkaitan dengan experiental learning baik jurnal nasional maupun internasional dari tahun 2011-2021. Hasil penelitian menunjukkan bahwa model experiental learning digunakan untuk memotivasi mahasiswa memahami materi sesuai dengan gaya belajarnya, beberapa materi yang disuguhkan dalam bentuk digital ataupun konvensional dapat dibuat secara mandiri tergantung dari minat dan pengalaman belajar yang telah didapatkan. Rencana pembuatan bahan ajar adalah dengan memanfaatkan pengalaman belajar diantaranya buku pop up, Interaktif media ajar dengan android dan juga media grafis. Pemilihan model experiental learning dapat memantik kreatifitas mahasiswa menciptakan media belajar secara mandiri.

 


Keywords


Bahan Ajar, Experiental learning, belajar dan pembelajaran.

Full Text:

PDF

References


Aryati, A., Susilowati, T., Boukri, S., & Iqbal, M. (2020). Understanding Character Education and Experiential Learning Process in 21 st Century Education in Indonesia. Journal of University of Shanghai for Science and Technology, 22(11), 217–232. https://jusst.org/wp-content/uploads/2020/11/Understanding-Character-Education-and-Experiential-Learning-Process-in-21-st-Century-Education-in-Indonesia.pdf

Banua, Y., Sabang, S. M., & Tiwow, V. M. A. (2020). Influence of Experiental Learning Model Assisted Experiment on Material Electrolyte and Non-electrolyte Solutions toward the Learning Outcome of Students Class X MIA at SMA Negeri 3 Palu. Jurnal Akademika Kimia, 9(1). https://doi.org/10.22487/j24775185.2020.v9.i1.pp1-6

Fatmawati, B. A. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Saintifik. Prosiding Seminar Dan ….

Hariri, C. A., & Yayuk, E. (2018). Penerapan Model Experiential Learning untuk Meningkatkan Pemahaman Materi Cahaya dan Sifat-Sifatnya Siswa Kelas 5 SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(1).

Khairati, K., Artika, W., Sarong, M. A., Abdullah, A., & Hasanuddin, H. (2021). Implementation of STEM-Based Experiential Learning to Improve Critical Thinking Skills on Ecosystem Materials. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 7(4). https://doi.org/10.29303/jppipa.v7i4.850

Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development, David A. Kolb, Prentice-Hall International, Hemel Hempstead, Herts., 1984. No. of pages: xiii + 256. Journal of Organizational Behavior, 8(4).

Marenden, V., Tambunan, W., & Limbong, M. (2021). Analisis Pengembangan Sumber Belajar Digital Media Video untuk Meningkatkan Mutu Sdm Guru Melalui Pemanfaatan Teknologi Pada Pembelajaran Tatap Muka di Era New Normal. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(2). https://doi.org/10.33541/jmp.v10i2.3270

Morris, T. H. (2020). Experiential learning–a systematic review and revision of Kolb’s model. In Interactive Learning Environments (Vol. 28, Issue 8, pp. 1064–1077). Routledge. https://doi.org/10.1080/10494820.2019.1570279

Parno, Estianinur, & Latifah, E. (2021). The increase of problem solving skills of students through STEM integrated experiental learning with formative assessment. AIP Conference Proceedings, 2331. https://doi.org/10.1063/5.0041681

Perdana. (2018). Teori Belajar Orang Dewasa. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Perwitasari, S., Wahjoedi, & Akbar, S. (2018). Pengembangan bahan ajar tematik berbasis kontekstual. Jurnal Pendidikan : Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(3).

Purnamasari, P., Annur, S., & M., A. S. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Melalui Model Pembelajaran REACT Pada Materi Elastisitas. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 4(3). https://doi.org/10.20527/bipf.v4i3.1006

Sari, A. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Model Experiental Learning pada Materi Kubus dan Balok Untuk Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Prinsip Pendidikan Matematika, 1(2). https://doi.org/10.33578/prinsip.v1i2.31

Silaban, P. S. M. J., Suharianto, J., Putriku, A. E., Siahaan, S. D. N., & Sembiring, J. P. B. (2022). Pengembangan Bahan Ajar (Buku) Ekonometrika Berbasis Media Pembelajaran Aplikasi Website (Studi Kasus Pada Prodi Pendidikan Ekonomi Universitas Negeri Medan). Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1). https://doi.org/10.37329/cetta.v5i1.1536

Supriadi, S. (2017). Pemanfaatan Sumber Belajar dalam Proses Pembelajaran. Lantanida Journal, 3(2). https://doi.org/10.22373/lj.v3i2.1654

Tanjung, Ardyanto & Fahmi, M. (2015). Urgensi Pengembangan Bahan Ajar Geografi Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Geografi, Vol 20, No.

Zunaidah, F. N., & Amin, M. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Matakuliah Bioteknologi Berdasarkan Kebutuhan Dan Karakter Mahasiswa Universitas Nusantara PGRI Kediri. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 2(1).




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v10i2.3061

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan Edutama

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
JURNAL PENDIDIKAN EDUTAMA(JPE) by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/JPE/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats