Utilizing Game Online to Enhance University Student’s Speaking Skill

Wildona Zumam, Rikzen Alfarozi

Abstract


Abstract: Speaking is complex skill that express the ideas, opinions, desires, our feelings freely, structured and spontaneously that aim give or get information and knowledge from other people. The speaking process base on experiences that can be obtained through discussion, reading, observation, and listening. All the students want to speak English fluently; therefore students must learn to boost their speaking skills. Talking about speaking boosting, the boosting is divided into several aspects ranging from boosting pronunciation, comprehension, grammar, and vocabulary. It can be used as a measurement our speaking is good or not. Almost all students have method to boosting English speaking skill namely online game. The students was familiar with gadgets rarely have online games, not only one but more online games on one gadget. This researcher have research the student of English department in academic year 2017-2020 with using interview method. The result of the study is can boost speaking skill but not effective to be Media learning in English program students Madura University.

 

Abstrak: Berbicara adalah keterampilan kompleks yang mengungkapkan gagasan, pendapat, keinginan, perasaan kita secara bebas, terstruktur dan spontan yang bertujuan memberi atau mendapatkan informasi dan pengetahuan dari orang lain. Proses berbicara didasarkan pada pengalaman yang dapat diperoleh melalui diskusi, membaca, observasi, dan mendengarkan. Semua siswa ingin berbicara bahasa Inggris dengan lancar; oleh karena itu siswa harus belajar untuk meningkatkan keterampilan berbicara mereka. Berbicara tentang peningkatan berbicara, peningkatan dibagi menjadi beberapa aspek mulai dari peningkatan pengucapan, pemahaman, tata bahasa, dan kosa kata. Hal ini dapat digunakan sebagai ukuran baik atau tidaknya berbicara kita. Hampir semua siswa memiliki metode untuk meningkatkan keterampilan berbicara bahasa Inggris yaitu game online. Siswa yang akrab dengan gadget jarang memiliki game online, tidak hanya satu game online tetapi lebih pada satu gadget. Peneliti ini melakukan penelitian terhadap mahasiswa jurusan Bahasa Inggris tahun ajaran 2017-2020 dengan menggunakan metode wawancara. Hasil penelitian dapat meningkatkan keterampilan berbicara tetapi tidak efektif menjadi media pembelajaran pada mahasiswa program studi Bahasa Inggris Universitas Madura.


Keywords


Boosting. Speaking, Online Game Mobile Legends, English program students,

Full Text:

PDF

References


Ayuningtiyas, V. (2013). Metode Bermain Peran (Role Playing)

Derakhshan, A., Khalili, A. N., & Beheshti, F. (2016). Developing EFL Learner’s Speaking Ability, Accuracy and Fluency. English Language and Literature Studies, 6(2), 177. https://doi.org/10.5539/ells.v6n2p177

Herliani, N. (2013). The_use_of_guessing_game_to_improve_stud.

Kurniati, L. (2017). Peningkatan Kemampuan Berbicara Mahasiswa Melalui Model Pembelajaran Debat. Jurnal Pesona, 3(2), 224–232. https://doi.org/10.26638/jp.450.2080

Laksana, A. J. (2008). the Effectiveness Chain Story Game in Teaching Speaking. 95.

Mufida, L., Zukhaira, & Miftahudin, A. (2017). Journal of Arabic Learning and Teaching Menulis Bahasa Arab Kelas VIII MTS Negeri 1 Semarang. Lisanul Arab, 6(1), 50–55.

Raenaldi,N.F.(2019).Keterampilan Berbicara Presenter.https://doi.org/10.31227/osf.io/5847h

Rama, A. (2018). Fenomena Game Online Mobile Legends di Kalangan Mahasiswa ( Studi Kasus Pada Mahasiswa Universitas Sumatera Utara ). 97.

Rohma,S., Harapan, E., & ... (2020). The Influence of School-Based Management and Teacher’s Professionalism toward Teacher’s Performance. Journal of Social Work…1(1), 13–23. http://ejournal.karinosseff.org/index.php/jswse/article/view/6

Saddhono, K. (2019). Kemampuan Berbicara Debat Mata Kuliah Pengembangan Media Berbasis Ti.

Sari, N. I., Wajdi, F., & Narulita, S. (2018). Peningkatan Spiritualitas melalui Wisata Religi di Makam Keramat Kwitang Jakarta. Jurnal Online Studi Al- Qur’an, 14(1), 44–58. https://doi.org/10.21009/jsq.014.1.04

Surbakti, K. (2017). Pengaruh Game Online Terhadap Remaja. Jurnal Curere, 01(01), 28–38.

Talkowska, A. (2015). World Scientific News 8 (2015) 54-81. 8, 54–81.

Zumam, W., & Fujiono. (2020). Using English Movie To Enhance Students Interest in Speaking Skill At Sman 1 Galis Pamekasan. English Education : Journal of English Teaching and Research, 5(1), 62–73. https://doi.org/10.29407/jetar.v5i1.14337

Zumam, W., & Qamari, J. F. (2018). Enhancing speaking skill through learning community in the Eight grade at smpn 3 pademawu , pamekasan madura. 161–167.




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v9i2.2576

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan Edutama

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
JURNAL PENDIDIKAN EDUTAMA(JPE) by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/JPE/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats