Evaluasi Perkuliahan Daring Pengembangan Bahan Ajar BIPA Menggunakan Model Evaluasi CIPP
Abstract
Abstract: During the pandemic, lectures that were originally conducted face-to-face have switched to online, including the development of BIPA teaching materials based on the destination country. This change, has several impacts that for lectures prosess. Therefore, there is a need an evaluation for online lectures. The evaluation model used in this research is the CIPP evaluation model. This evaluation model aims to make decisions and improve a program. Therefore, the purpose of this research is to find out how effective the online development of BIPA teaching materials is based on the destination country. This research is an evaluative research that uses a qualitative descriptive approach. The data used in this research are primary data and secondary data. The techniques used in data collection are interview and questionnaire techniques. Overall, the evaluation aspects of the CIPP model as a result of this research are 1.5% very ineffective, 16.15% ineffective, 55.52% effective and 26.35% very effective. From this percentage, it can be seen that this lecture has been effective, but there needs to be improvements and developments to make it better.
Keywords: CIPP evaluation model, online, development of BIPA teaching materials.
Abstrak: Selama masa pandemi, perkuliahan yang semula dilakukan secara tatap muka beralih secara daring, tidak terkecuali perkuliahan pengembangan bahan ajar BIPA berbasis negara tujuan. Perubahan ini membawa beberapa dampak pada perkuliahan. Oleh karena itu, perlu adanya evaluasi untuk perkuliahan yang dilakukan secara daring. Model evaluasi yang digunakan dalam penelitian ini adalah model evaluasi CIPP. Model evaluasi ini bertujuan untuk mengambil keputusan dan meningkatkan suatu program. Oleh karena itu, tujuan dari penelitian ini yakni untuk mengetahui bagaimana keefektifan perkuliahan pengembangan bahan ajar BIPA berbasis negara tujuan secara daring. Penelitian ini merupakan penelitian evaluatif yang menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif. Data yang digunakan dalam penelitian ini yakni data primer dan data sekunder. Teknik yang digunakan dalam pengumpulan data adalah teknik wawancara dan angket. Secara keseluruhan aspek evaluasi model CIPP sesuai hasil penelitiann ini yakni 1.5% sangat tidak efektif, 16.15% tidak efektif, 55.52% efektif dan 26.35% sagat efektif. Dari presentase tersebut, terlihat bahwa perkuliahan ini sudah efektif, namun perlu ada peningkatan dan pengembangan agar lebih baik.
Kata Kunci: model evaluasi CIPP, daring, pengembangan bahan ajar BIPA
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adawi, R. (2008). Pembelajaran Berbasis E-Learning. Jurnal Bahasa UNIMED, 69(35), 1-12. https://doi.org/10.24114/bhs.v0i69TH%20XXXV.2397
Arikunto, S. (2016). Manajemen Penelitian. Rineka Cipta.
Arshavskiy, M. (2017). Instructional design for eLearning: Essential guide to creating successful eLearning courses. Your Elearning World.
Budiman, H. (2014). Peran teknologi informasi dan komunikasi dalam pendidikan. AlTadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(I), 31-43. https://doi.org/10.24042/atjpi.v8i1.2095
Crunkilton, C. R. (1979) Curriculum Development in Vocational and Technical Education. Boston: Allyn and Bacon Inc.
Djuwita, W. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Lombok Barat, Indonesia: El Hikam Press Lombok.
Firmansyah, F. (2021). Motivasi Belajar dan Respon Siswa terhadap Online Learning sebagai Strategi Pembelajaran di Masa Pandemi Covid-19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 589-597. DOI: https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i2.355
Fitzpatrick dan Jody L. (2004) Program Evaluation: Alternative Approaches and Practical Guidelines. Boston: Pearson Education, Inc. p. 5.
Harahap, R. (2020). Fenomena Online Learning Dimasa Pandemi. LINGUISTIK: Jurnal Bahasa dan Sastra, 5(2), 146-156. http://dx.doi.org/10.31604/linguistik.v5i2.146-156
Hasanudin, C., Wagiran, W., & Subyantoro, S. (2021). Evaluasi Perkuliahan Daring Keterampilan Menulis selama Masa Pandemi Covid-19 dengan Model Evaluasi CIPP. Jurnal Pendidikan Edutama, 8(2), 27-38. http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v8i2.1784
Husaini, M. (2014). Pemanfaatan teknologi informasi dalam bidang pendidikan (eeducation). MIKROTIK: Jurnal Manajemen Informatika, 2(1), 1–5. https://ojs.ummetro.ac.id/index.php/mikrotik/article/view/314
Issac, Stephen and Michael, William B. (1981). Handbook in research & evaluation. (2 nd ed). San Diego, California: Edits Publisher.
Kurnia, F., Rosana, D., & Supahar. (2017, August). Developing evaluation instrument based on CIPP models on the implementation of portfolio assessment. In AIP Conference Proceedings (Vol. 1868, No. 1, p. 080003). AIP Publishing LLC. https://doi.org/10.1063/1.4995187
Limatahu, N. A., Rakhman, K. A., JM, M. H., & Cipta, I. (2014). Evaluasi Program Pendidikan Guru Mipa Unggulan (Pgmipau) Berdasarkan Model CIPP (Context, Input, Process, Product) pada Mahasiswa Prodi Pendidikan KIMIA. Jurnal Pendidikan Kimia, 6(3), 66-78. https://doi.org/10.24114/jpkim.v6i3.5548
Mahmudi, I. (2011). CIPP: Suatu model evaluasi program pendidikan. At-Ta'dib, 6(1), 111-125. http://dx.doi.org/10.21111/at-tadib.v6i1.551
Meivawati, E., Kartowagiran, B., & Rustini, T. (2018). Evaluation of character and moral education in elementary school. The Online Journal of New Horizons in Education, 8(4), 63– 72. Retrieved from http://www.tojned.net/journals/tojned/articles/v08i04/v08i0406.pdf
Miles, M. B. dan Huberman, A. M. (2007). Analisis Data Kualitatif: Buku Sumber Tentang Metode-Metode Baru. Terjemahan Tjetjep Rohendi Rohidi. Jakarta: Universitas Indonesia Press.
Mubai, A., Jalinus, N., Ambiyar, A., Wakhinuddin, W., Abdullah, R., Rizal, F., & Waskito, W. (2021). Implementasi Model Cipp Dalam Evaluasi Kurikulum Pendidikan Teknik Informatika. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(4), 1383-1394.
DOI: https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.549
Mulyatiningsih, E. (2011). Evaluasi Proses Suatu Program. Jakarta: Bumi Aksara.
Muryadi, A. D. 2017. Model Evaluasi Program dalam Penelitian Evaluasi. Jurnal Ilmiah PENJAS, 3(1): 1-16. http://ejournal.utp.ac.id/index.php/JIP/article/view/538 .
Owen, John M. (1993). Program Evaluasi: Forms and Approaches. St. Leonards: Allen & Unwin Pty Ltd.
Popovici, A., & Mironov, C. (2015). Students’ perception on using e-learning technologies. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 180, 1514–1519. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.02.300
Prastowo, A. (2012). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif Menciptakan Metode Pembelajaran yang Menarik dan Menyenangkan. Jogjakarta: Diva Press.
Rizal, S., Toenlioe, A., & Sulthoni, S. (2019). Pengembangan Multimedia Interaktif Pendidikan Agama Islam Materi Pergaulan Bebas Dan Zina Untuk Kelas X SMAN 1 Dringu Kabupaten Probolinggo. JINOTEP (Jurnal Inovasi dan Teknologi Pembelajaran) Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 6(1), 1–7. https://doi.org/10.17977/um031v6i12019p001
Saleh, A. R. (2000). Pendidikan Agama dan Keagamaan Visi, Misi dan aksi. Jakarta, Indonesia: Gemawindu Pancaperkasa
Scriven, M. (1976). The intellectual dimensions of evaluation research. In makalah yang dipresentasikan dalam Northwest Research and Evaluation Conference. Seattle.
Siswadi, Y., Houghty, G. S., & Agustina, T. (2019). Implementation of the CIPP evaluation model in Indonesian nursing schools. Jurnal Ners, 14(3), 126–131. http://dx.doi.org/10.20473/jn.v14i3(si)
Stufflebeam, D. L, Shinkfield, A. J. (1985). Systematic Evalaution. U.S.A. Massachusetts: Kluwer-Nijhoff Publishing.
Stufflebeam, D. L. (1994) Empowerment Evaluation, Objectivist Evaluation and Evaluation Standarsd: Where the Future of Evaluation Should Not Go and Where It Needs to Go. American Journal of Evaluation 15 321.
Stufflebeam, Daniel L., dan Anthony J. Shinkfield. (1986). Systematic Evaluation: A Self-Instructional Guide to Theory and Practice. Boston: Kluwer-Nijhoff Publishing.
Sukardi. (2009). Evaluasi Pendidikan. Medan, Indonesia: PT Bumi Aksara.
Sukmadinata, N. S. (2006). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Supriyantoko, I., Jaya, A., Kurnia, V., & Habiba, P. G. S. (2020). Evaluasi implementasi kebijakan teaching factory dengan model evaluasi CIPP di SMK Negeri DKI Jakarta. Journal of Vocational and Technical Education (JVTE), 2(2), 1-10. https://journal.unesa.ac.id/index.php/
Sutikno. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Lombok, Indonesia: Holistica.
Syahrir, S., Supriyati, Y., & Fauzi, A. (2021). Evaluasi Dampak Program Pendidikan Jarak Jauh (PJJ) melalui model CIPP pada Kinerja Dosen aspek Pembelajaran pada Masa Pendemi Covid 19. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(1). DOI: http://dx.doi.org/10.36312/jime.v7i1.1716
Zhang , G., Zeller, N., Griffith, R., Metcalf, D., Williams, J., Shea, C., & Misulis, K. (2011). Using the Context, Input, Process, and Product Evaluation Model (CIPP) as a Comprehensive Framework to Guide the Planning, Implementation, and Assessment of Service-learning Programs. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 15(4), 57-84. https://ojs01.galib.uga.edu/jheoe/article/download/901/900
DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v9i1.1864
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan Edutama
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
JURNAL PENDIDIKAN EDUTAMA(JPE) by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/JPE/Â is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.