Keakurasian Penyetaraan Vertikal dengan Metode Ekuipresentil pada Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi (HOTS)

Riyan Arthur

Abstract


Abstract

This research is aimed to known the differences in the accuracy of vertical equivalence with the representative method based on the proportion of items (Anchor Item) expressed by the value of Root Mean Square Error (RMSE) on High Order Thinking Skills (HOTS) of Vocational students on Building Engineering. This research used the experimental method. The experiments were not carried out in the learning process but were carried out after obtaining the answer patterns and scores of the test participants through the implementation of a High Order Thinking Skills test. The sampling technique was carried out with the Stratified Random Sampling with data analysis techniques using the T-test. The results of the study stated that there were differences in the accuracy of vertical equivalence of the equilibrium method in High Order Thinking Skills (HOTS) between students of class X with Class XI SMK Building Engineering for the anchor proportion 10%, 15 and 20%.

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan keakurasian penyetaraan vertikal dengan metode ekuipresentil berdasarkan proporsi butir pengait (Anchor Item) yang dinyatakan oleh nilai Root Mean Square Error (RMSE) pada kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa SMK Teknik Bangunan. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah metode eksperimen. Eksperimen tidak dilakukan pada proses pembelajaran, tetapi dilakukan setelah memperoleh pola jawaban dan skor peserta tes melalui pelaksanaan tes kemampuan berpikir tingkat tinggi. Teknik Pengambilan sampel dilakukan dengan Stratified Random Sampling dengan Teknik analisis data menggunakan uji t. Hasil penelitian menyatakan bahwa terdapat perbedaan keakurasian penyetaraan vertikal metode ekuipersentil pada kemampuan berpikir tingkat tinggi (HOTS) antara siswa kelas X dengan kelas XI SMK Teknik Bangunan untuk proporsi jumlah butir pengait 10%, 15 dan 20%.

 


Keywords


Penyetaraan Vertikal, Metode Ekuipresentil, Anchor item.

Full Text:

PDF

References


Basito, M. D., Arthur, R., & Daryati, D. (2018). Hubungan Efikasi Diri terhadap Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa SMK Program Keahlian Teknik Bangunan pada Mata Pelajaran Mekanika Teknik. Jurnal Pensil, 7(1), 1–14.

Brookhart, S. M. (2007). Assess HOTS In Your Classroom. Virginia: ASCD Alexandria.

Crocker, L., Alglna, J., Staudt, M., Mercurio, S., Hintz, K., & Walker, R. A. (2008). I ntroduction to Classical and Modern Test Theory. Ohio: Cengage Learning.

Dewi, E. P. (2017). Kestabilan Penyetaraan Vertikal dengan Metode Ekuipresentil berdasarkan Proporsi Kelompok Gandeng. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 8(2), 63–66.

Herkusumo, A. P. (2011). Penyetaraan (Equating) Ujian Akhir Sekolah Berstandar Nasional (UASBN) Dengan Teori Tes Klasik. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 17(4), 455–471.

Kolen, M. J., & Brennan, R. L. (2014). Statistics for Social and Behavioral Sciences Test Equating , Scaling , and Linking. New York: Springer International Publishing.

Naga, D. S. (2012). Pengantar Teori Sekor Pada Pengukuran Pendidikan. Jakarta: Nagarani Citrayasa.

S., J. L. R., Dolipas, B. B., & Villamor, B. B. (2013). Higher Order Thinking Skills and Academic Performance in Physics of College Students: A Regression Analysis. International Journal of Innovative Interdisciplinary Research, (4), 7–48.




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v6i2.156

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Pendidikan Edutama

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats