PENGARUH SARANA DAN PELAYANAN TERHADAP KEPUASAN MAHASISWA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN EKONOMI FAKULTAS PENDIDIKAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL IKIP PGRI BOJONEGORO

Sarjono Sarjono, Eka Farida

Abstract


Abstract: This study aims to determine the effect of facilities and services on student satisfaction Study Program Economic Education Faculty of Education Social Sciences IKIP PGRI Bojonegoro. Procurement of facilities and services starting from the needs of students, so that the success or failure of facilities and services provided can be seen from the perception of students on the quality of facilities and services which is a total assessment of the benefits of facilities and services provided to students. In this case, student satisfaction will be achieved if the quality of facilities and services provided in accordance with the required. The population in this study are the students of Economics Education program level I to IV as much as 402 respondents. Sample taken 10% with probability sampling technique equal to 40 respondents. Technique of gathering datamenggunakan instrument in the form of kuesioner. Data analysis techniques used multiple regression analysis, hypothesis test (F test and t test), and test of coefficient of determination. The result of the research shows that the variables of the facilities have a significant effect on the students 'satisfaction, while the service variable has no significant effect on the students' satisfaction. F test results show that the means and services have a significant effect on the satisfaction of the students of Economic Education Study Program of 58.3% based on the R2 value of 0.583 with the significance of 0.000.

Keywords : Facilities, Service, and Students Satisfaction

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh sarana dan pelayanan terhadap kepuasan mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi Fakultas Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial IKIP PGRI Bojonegoro. Pengadaan sarana dan pelayanan dimulai dari kebutuhan mahasiswa, sehingga berhasil atau tidaknya sarana dan layanan yang disediakan dapat dilihat dari persepsi mahasiswa terhadap kualitas sarana dan pelayanan yang merupakan penilaian total atas keunggulan sarana dan pelayanan yang diberikan kepada mahasiswa. Dalam hal ini, kepuasan mahasiswa akan tercapai apabila kualitas sarana dan pelayanan yang disediakan sesuai dengan yang dibutuhkan. Populasi dalam penelitian ini adalah mahasiswa program studi Pendidikan Ekonomi tingkat I s/d IV sebanyak 402 responden. Sampel diambil 10% dengan teknik probability sampling sebesar 40 responden. Teknik pengumpulan datamenggunakan instrumen berupa kuesioner. Teknik analisis data menggunakan analisis regresi berganda, uji hipotesis (uji F dan uji t), dan uji koefisien determinasi. Hasil penelitian secara parsial menunjukkan variabel sarana berpengaruh signifikan terhadap kepuasan mahasiswa, sedangkan variabel pelayanan tidak berpengaruh signifikan terhadap kepuasan mahasiswa. Hasil Uji F menunjukkan bahwa sarana dan pelayanan berpengaruh signifikan terhadap kepuasan mahasiswa program studi Pendidikan Ekonomi sebesar 58,3% yang didasarkan pada nilai R2 sebesar 0,583 dengan signifikansi 0,000.

Kata Kunci : Sarana, Pelayanan, dan Kepuasan Mahasiswa


Keywords


Sarana, Pelayanan, dan Kepuasan Mahasiswa

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (1993). Penilaian Program Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek (edisi revisi). Jakarta: Rineka Cipta.

Parasuraman, A., Zeithaml, V.A., & Berry, L. (1988). SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perception of Service Quality. Journal of Retailing, Vol. 64 No. 1, 12-14.

Sopiatin, Popi. (2010). Manajemen Belajar Berbasis Kepuasan Mahasiswa. Bogor: Ghalia Indonesia.

Srinadi dan Nilakusmawati. (2008). “Faktor-Faktor Penentu Kepuasan Mahasiswa Terhadap Pelayanan Fakultas Sebagai Lembaga Pendidikan (Studi Kasus di FMIP, Universitas Udayana)” Jurnal Cakrawala Pendidikan. November. Th. XXVII.

Tjiptono, Fandy. (2004). Manajemen Jasa. Yogyakarta: Andi Offset.

Yamit, Z. (2002). Manajemen Kualitas Produk dan Jasa. Edisi Pertama. Yogyakarta: Ekonisia Kampus Fakultas Ekonomi UII.




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v5i1.145

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Pendidikan Edutama

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats