Pelatihan Pemanfaatan Google Classroom sebagai Media Pembelajaran Online bagi Guru-guru SD Katolik 07 Xaverius Manado

Stief Aristo Walewangko, Fabyana Imelda Tamboto, Jelvi Monica Mangundap

Abstract


In the area of education, the COVID-19 epidemic has the most significant impact on the learning process. Learning that was formerly done completely in the classroom is now needed to be performed online. Teachers complain that they don't have the necessary skills to manage online learning. Teachers at SD Catholic 07 Xaverius Manado had already experienced this. Teachers really struggle to manage learning, particularly in regards to delivering assignments and presenting learning materials. Teachers were given training about how to use google classroom as an online learning medium to support them overcome these challenges. This project intends to teach SD Catholic 07 Xaverius Manado teachers how to use google classroom in online learning. This activity is implemented through the main procedures: observation, organizing activities in the form of focus group discussions, implementing training activities, and evaluation programs (maintenance). The activity's results indicate that each teachers had been able to create classes in google classroom, complete with topics based on their needs, and is able to use it in learning. The service partner satisfaction survey also shows that teachers feel helped by the google classroom application as an online learning medium.

 

Di bidang pendidikan, epidemi COVID-19 memiliki dampak paling signifikan terhadap proses pembelajaran. Pembelajaran yang dulunya dilakukan sepenuhnya di dalam kelas kini perlu dilakukan secara online. Para Guru mengeluh bahwa mereka tidak memiliki keterampilan yang diperlukan untuk mengelola pembelajaran online. Guru di SD Katolik 07 Xaverius Manado telah pernah mengalami hal ini. Para guru sangat kesulitan dalam mengelola pembelajaran, terutama dalam hal penyampaian tugas dan penyajian materi pembelajaran. Para guru diberikan pelatihan tentang bagaimana menggunakan google classroom sebagai media pembelajaran online untuk mendukung mereka mengatasi tantangan tersebut. Proyek ini bertujuan untuk mengajarkan kepada guru SD Katolik 07 Xaverius Manado cara menggunakan google classroom dalam pembelajaran online. Kegiatan ini dilaksanakan melalui prosedur utama: observasi, penyelenggaraan kegiatan dalam bentuk focus group discussion, pelaksanaan kegiatan pelatihan, dan evaluasi program (pemeliharaan). Hasil kegiatan menunjukkan bahwa masing-masing guru sudah mampu membuat kelas di google classroom, lengkap dengan topik sesuai kebutuhannya, dan sudah bisa digunakan dalam pembelajaran. Survei kepuasan mitra layanan juga menunjukkan bahwa guru merasa terbantu dengan adanya aplikasi google classroom sebagai media pembelajaran online.


Keywords


Training; Utilization; Google Classroom; Online Learning Medium

Full Text:

PDF

References


Azhar, Arsyad. (2017). Media Pembelajaran (Edisi Revisi). Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Iftakhar, Shampa. (2016). “Google Classroom: What Works and How?” dalam Journal of Education and Social Sciences, 3 (feb), 12-18.

Munadi, Y. (2008). Media Pembelajaran, Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Gaung Persada (GP) Press.

Phoenix, Matt. (2020). Google Classroom: The 2020 Ultimate User Guide to Master Classroom. Online Book. Diakses dari https://b-ok.asia/book/5464533/aca45d

Wicaksono, Vicky Dwi & Rachmadyanti, Putri. (2017). “Pembelajaran Blended Learning Melalui Google Classroom di Sekolah Dasar” dalam Prosiding Seminar Nasional Pendidikan PGSD UMS & HDPGSDI Wilayah Jawa, 513 – 521.

Wijayanti, Inggit Dyaning. (2011). Peningkatan Pendidikan Berbasis ICT. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.

Wikipedia. (2020). Google Classroom. Diambil dari https://id.wikipedia.org/wiki/Google_Kelas (diakses tanggal 19 Mei 2021 jam 20:50 WITA).

Zakiah, Suci Dewi & Hilman Irfan. (2018). “Penggunaan TIK sebagai Sumber dan Media Pembelajaran Inovatif di Sekolah Dasar” dalam Indonesian Journal of Primary Education, Vol. 2, No. 2 (2018), 48 – 53.




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/j-abdipamas.v6i2.1795

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/J-ABDIPAMAS is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats