Peningkatan Kompetensi Guru Melalui Pelatihan Perancangan Soal Berbasis Komputer

Rochmawati Rochmawati, Susanti Susanti, Agung Listiadi, Eko Wahjudi, Suci Rohayati

Abstract


ABSTACT

A teacher should be updating IT currently is already widely used, one of which is the designing problems based IT at school in this regard problems online. The purpose of this training is to know how the implementation of the training design tool evaluation software with quis creator for teachers MGMP Se-Sidoarjo; and to conduct an evaluation of the implementation of the training software quis creator. This training method using direct instruction. The results showed that the implementation of the training training evaluation tool design software quis creator for teachers MGMP Sidoarjo is going well and according to the schedule already agreed. In total there are four activities followed by participants in a series of training activities. Training activities include the introduction of an application in the evaluation of learning, installation software advocates for problems such as subjects.; 2) Evaluation of implementation of training software quis creator, trainees feel happy and want advanced training.

 

Keywords: IT, software training, reserved online

 

ABSTRAK

Seorang guru harus mengupdate IT yang saat ini sudah banyak digunakan, salah satunya adalah merancang soal-soal yang berbasis IT di sekolah dalam hal ini soal-soal online. Tujuan pelatihan ini adalah untuk mengetahui bagaimana pelaksanaan pelatihan perancangan alat evaluasi dengan software quis creator  bagi guru-guru MGMP Se-Sidoarjo; dan untuk melakukan evaluasi pelaksanaan pelatihan software quis creator  . Pelatihan ini menggunakan metode direct instruction. Hasil pelatihan menunjukkan bahwa pelaksanaan pelatihan perancangan alat evaluasi software quis creator  bagi guru-guru MGMP Se-Sidoarjo berjalan dengan baik dan sesuai dengan jadwal yang sudah disepakati. Secara keseluruhan terdapat empat kegiatan yang diikuti oleh peserta dalam rangkaian kegiatan pelatihan ini. Kegiatan pelatihan antara lain pengenalan aplikasi dalam evaluasi pembelajaran, penginstallan software pendukung untuk soal-soal mata pelajaran.; 2) Evaluasi Pelaksanaan Pelatihan software quis creator, peserta pelatihan merasa senang dan menginginkan pelatihan lanjutan.

 

Kata kunci: IT, pelatihan software, soal online


Keywords


IT, software training, reserved online

Full Text:

PDF

References


Aripin. (2009). Step by Step Membuat Video Tutorial Menggunakan Camtasia Studio. Bandung: Oase Media.

Arsyad, A. (2007). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Hamalik, O. (2008). Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Jakarta: Bumi Aksara.

Miarso, Y. H. (2005). Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Sadiman, A, dkk. (2010). Media Pendidikan: Pengertian, pengembangan dan pemanfaatannya. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Software Program Wondershare. (2012).




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/j-abdipamas.v3i1.233

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/J-ABDIPAMAS is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats