Efektivitas Komik Sebagai Media Pembelajaran Matematika

Moh Abdul Shomad, Susi Rahayu

Abstract


Abstract: The purpose of this study was to determine the effectiveness of using comics as a learning medium in mathematics. This research method is the SLR (Systematic Literature Review) method. This method includes identifying, reviewing, evaluating and interpreting all available research in the form of journals, articles and others. Based on the results of the study, it was found that comics were an interesting, simple, and easy-to-understand learning medium for students so as to facilitate the teaching and learning process and increase learning motivation and improve student learning outcomes.

Keywords:comik: Learning media: Mathematics


Full Text:

PDF

References


Mujahadah, I., Alman, A., & Triono, M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Komik untuk Meningkatkan Hasil dan Minat Belajar Matematika Peserta Didik Kelas III SD Muhammadiyah Malawili. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(1), 8–15. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v3i1.758Retnawati, H. (2014). Teori respon butir dan penerapannya. Yogyakarta: Nuha Medika.

Putra, A., & Milenia, I. F. (2021). Systematic Literature Review: Media Komik dalam Pembelajaran Matematika. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 30. https://doi.org/10.33365/jm.v3i1.951

Putro, P. C., & Setyadi, D. (2022). Pengembangan Komik Petualangan Zahlen Sebagai Media Pembelajaran Matematika Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 131–142. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i1.1041

Subroto, E. N., Qohar, A., & Dwiyana, D. (2020). Efektivitas Pemanfaatan Komik sebagai Media Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 5(2), 135. https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i2.13156

Nugraheni, N. (2017). Penerapan Media Komik Pada Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(2), 111–117. https://doi.org/10.24176/re.v7i2.1587

Maharani, M., Supriadi, N., & Widyastuti, R. (2018). Media Pembelajaran Matematika Berbasis Kartun untuk Menurunkan Kecemasan Siswa PENDAHULUAN Pada era kemajuan ilmu pengetahuan di abad ini , pendidikan terus menjadi topik menarik untuk diperbincangkan oleh banyak pihak . Tanpa pendidikan , manusia yang hi. Desimal: Jurnal Matematika, 1(1), 101–106.

Indaryati, I., & Jailani, J. (2015). Pengembangan Media Komik Pembelajaran Matematika Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Siswa Kelas V. Jurnal Prima Edukasia, 3(1), 84–96. https://doi.org/10.21831/jpe.v3i1.4067

Nurhayati, Aswar, & Irfan Arifin. (2018). Komik Sebagai Media Pembelajaran Matematika. Imajinasi, 2(2), 75–84.

Lena, M. S. (n.d.). MEDIA.

Saputro, A. D., Sebagai, K., & Pembelajaran, M. (2015). Aplikasi komik sebagai media pembelajaran. 05(01), 1–19.

Dalam, P. M., Matematika, P., & Manfaatnya, D. A. N. (2015). Asri Ode Samura Abstrak. 4(1), 69–79.

Pokok, P., & Ekosistem, B. (2013). Media pembelajaran. 2(November).

Purwanto, D. (n.d.). Pengembangan media komik IPA terpadu tema pencemaran air. 71–76.

Nomor, V., Keterampilan, D. A. N., Pemahaman, M., & Kelas, S. (2016). Jurnal Prima Edukasia. 4, 233–242.




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/j'thoms.v2i2.2952

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Journal of Technology, Mathematics and Social Science (J'THOMS)

Published by IKIP PGRI Bojonegoro

 Journal of Technology, Mathematics and Social Science (J'THOMS) by https://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/JTHOMS is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats

btn4d

ada777

cukongbet