Diskusi tentang Peran Potensi Lokal dalam Pemanfaatan Komoditas Desa Telemung Kabupaten Banyuwangi

Kustini Kustini, Alfiandi Imam Mawardi

Abstract


BSTRACT

Telemung Village, Kalipuro Subdistrict, Banyuwangi Regency has several communities that can be utilized and maximized. In an effort to maximize this potential it is necessary to hold discussions to bring up new ideas and solutions to existing local potentials. The first thing to do is to map out existing problems and local potential through a Focus Group Discussion. The results of the discussion or Focus Group Discussion produced several solutions to help the community groups in Telemung village to increase their income from the resulting community. Local potential in the form of commodities will be better produced in the form of products than in the form of raw products. On the other hand, the use of various digital media is very important to encourage product branding. This will encourage the growth and development of local products in Telemung village to have maximum value added. The purpose of this activity is to find ideas and solutions to problems regarding the use of existing communities in the village of Telemung which are expected to improve the community's economy and increase knowledge of the community about their local potential. This activity will also encourage local potential to become a superior product for Banyuwangi district.

 

Keywords: Focus Group Discussion, Local Potential, Commodity and Value Added.

 

ABSTRAK

Desa Telemung kecamatan Kalipuro Kabupaten Banyuwangi memiliki beberapa komuditas yang dapat dimanfaatkan dan dimaksimalkan. Dalam usaha untuk maksimalkan potensi tersebut perlu diadakannya diskusi untuk memunculkan ide dan solusi baru terhadap potensi lokal yang ada. Hal awal yang harus dilakukan adalah melakukan mapping terhadap masalah dan potensi lokal yang ada melalui Focus Group Discussion. Hasil dari diskusi atau Focus Group Discussion menghasilkan beberapa solusi untuk membantu para kelompok masyarakat desa Telemung untuk menambah pendapatan mereka dari komuditas yang dihasilkan. Potensi lokal yang berupa komuditas akan lebih baik dihasilkan dalam bentuk produk dibandingkan berupa produk mentah. Di sisi lain, pemanfaatan berbagai media digital sangatlah penting untuk mendorong branding suatu produk. Hal inilah yang akan mendorong pertumbuhan dan perkembangan produk lokal desa Telemung hingga mempunyai value added yang maksimal. Tujuan kegiatan ini adalah untuk menemukan ide dan solusi dari permasalahan tentang pemanfaatan komuditas yang ada pada desa Telemung yang diharapan dapat meningkatkan ekonomi masyarakat dan menambah khasanah ilmu kepada masyarakat tentang potensi lokal yang mereka miliki. Kegiatan ini juga akan mendorong potensi lokal dapat menjadi produk unggulan bagi kabupaten Banyuwangi.

 

Kata Kunci: Focus Group Discussion, Potensi Lokal, Komuditas dan Value Added.


Keywords


ocus Group Discussion, Local Potential, Commodity and Value Added.

Full Text:

PDF

References


http://telemung.desa.id/web/detailnews/kondisi-desa

Kapferer, J.-N. (2008). The new strategic brand management. London: Kogan Page.

Keller, K. L., Aperia, T., & Georgson, M. (2008). Strategic brand management. Harlow, England: FT Prentice Hall.

Laporan Kegiatan KKN-Tematik. (2019). Pengembangan Usaha Susu Kambing Etawa di Desa Telemung, Kecamatan Kalipuro, Kabupaten Banyuwangi. UPN “Veteran” Jawa Timur.

Martin, M. & Todorov, I. (2010). How will digital platforms be harnessed in 2010, and how will they change the way people interact with brands? Journal of Interactive Advertising. Journal of Marketing Management. 10(2), 61–66.




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/j-abdipamas.v3i2.606

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/J-ABDIPAMAS is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats