Pelatihan Pembuatan Website E-Commerce dengan Woocommerce Guna Menumbuhkan Semangat Technopreneurship pada HMIF

Asrul Abdullah, Gusti Ardhasna Fauzan, Rizky Wahyu Prasetyo

Abstract


The high competition in the world of work makes graduates demanded not only capable of hard skills but also capable of soft skills. The development of soft skills for students can be trained by participating in extracurricular activities such as UKM (student activity unit), or student associations. One of the soft skills that has become a priority in this community service is an entrepreneurial spirit supported by adequate hard skills. Efforts are made by training in e-commerce website creation with WooCommerce. The method of mentoring provided in this community service starts from the discourse method, namely providing concepts / theories from Wordpress and WooCommerce, the question and answers (QnA) method, namely by giving participants the opportunity to ask questions about technical and non-technical matters of the system, simulation method / direct practice on a web browser that has been installed with WordPress and Woocommerce including adding products, adding discounts, managing orders and viewing sales. The result of this dedication is that the level of participants' knowledge increased from the pre and post test results from 40,001% to 71,668%. In addition, the level of interest and enthusiasm of the participants to immediately apply what has been obtained was 85.75%..

 

Tingginya persaingan di dunia kerja membuat para lulusan dituntut tidak hanya mampu pada hard skill tetapi juga mampu dalam soft skill. Penanaman soft skill kepada mahasiswa dapat diasah dengan mengikuti kegiatan ekstrakurikuler seperti UKM (unit kegiatan mahasiswa), atau himpunan mahasiswa. Salah satu soft skill yang menjadi prioritas dalam pengabdian ini adalah jiwa wirausaha yang didukung dengan kemampuan hard skill yang memadai. Upaya yang dilakukan adalah dengan pelatihan pembuatan website e-commerce dengan WooCommerce. Metode pendampingan yang diberikan dalam pengabdian ini dimulai dari metode ceramah yakni memberikan konsep / teori dari Wordpress dan WooCommerce, metode question and answers (QnA) yakni dengan memberikan peserta kesempatan bertanya akan hal-hal teknis dan non teknis dari sistem yang dijelaskan, metode simulasi / praktik langsung di web browser yang sudah di-install wordpress dan woocommerce termasuk penambahan produk, menambahkan diskon, mengelola order dan melihat penjualan. Hasil dari pengabdian ini adalah tingkat pengetahuan peserta meningkat dari hasil pre dan post test dari 40,001% ke 71,668%. Selain itu, tingkat ketertarikan dan semangat peserta untuk segera mengaplikasikan apa yang telah diperoleh sebesar 85,75.


Keywords


woocommerce, wordpress, hard skill, soft skill

Full Text:

PDF

References


Depositario, D.P, T., Aquino, N. ., & Feliciano, K. . (2011). Entrepreneurial skill development needs of potential agri-based technopreneurs. Journal of ISSAAS [International Society for Southeast Asian Agricultural Sciences], 17(1), 106–120.

Hairi, F. B., Toee, M. N. B. A., & Razzaly, W. Bin. (2011). Employers’ Perception On Soft Skills Of Graduates: A Study Of Intel Elite Soft Skill Training. International Conference on Teaching & Learning in Higher Education (ICTLHE 2011), 1–8.

Herliani, R., & Haryadi. (2015). IbM Internetpreneurship untuk Kelompok Pengrajin Sepatu dan Kelompok Usaha Konveksi Pusat Industri Kecil (PIK) Kec. Medan Denai. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 21(79), 85–93.

Herwin Mopangga. (2015). Studi Kasus Pengembangan Wirausaha Berbasis Teknologi (Technopreneurship) di Provinsi Gorontalo. Jurnal Ekonomi Trikonomika, 14(1), 1–20.

Klaus, P. (2010). Communication Breakdown. California Job Journal, 28(1), 1–9.

Kusuma, A. ., & Prasetya, K. A. (2017). Perancangan Dan Implementasi E-Commerce Untuk Penjualan Baju Online Berbasis Android. Antivirus : Jurnal Ilmiah Teknik Informatika, 11(1), 1–11.

Oley, E., Sentinuwo, E. S. R., Sinsuw, A. A. E., & Ratulangi, U. S. (2016). Sistem Pemesanan Makanan Dan Minuman Berbasis Website (Studi Kasus Taipan Restoran). Jurnal Teknik Elektro Dan Komputer, 6(4), 159–170.

Sosrowinarsidiono. (2010). Membangun Sinergi Teknologi Dengan Kemampuan Kewirausahaan Guna Menunjang Kemandirian Bangsa. Munas Asosiasi Perguruan Tinggi Ilmu Informatika, 1–10.

Sudarsih, E. (2013). Pendidikan Technopreneurship: Meningkatkan Daya Inovasi Mahasiswa Teknik dalam Berbisnis. Konferensi Nasional “Inovasi Dan Technopreneurship,” 1–9.

Supriyono, H., Benarivo, R., & Muamaroh. (2019). Website Sekolah untuk Menunjang Penerimaan Peserta Didik Baru di SMP Muhammadiyah 10 Surakarta. Warta LPM, 22(1), 11–17.




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/j-abdipamas.v5i1.1686

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/J-ABDIPAMAS is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats