Sosialisasi Implementasi Motivasi Kebutuhan Masa Kanak-Kanak Akhir bagi Guru Sekolah Dasar
Abstract
Current teacher’s problems include the need to increase knowledge and skills in strengthening the theory of application of motivational needs in late childhood. The Purpose of this service activity are 1) to help elementary school teachers understand Abraham Maslow's theory of motivational needs, 2) to strengthen the application of Abraham Maslow's theory of motivational needs in late childhood. The participants of the activity were elementary school teachers at SDN Pejagan 7 Bangkalan and teachers to be who volunteered at elementary schools totaling 47 participants. The activity method is carried out by socializing in the network (online) using the Zoom Meeting application. Training activities include web meetings, discussions, consultations, and mentoring. This service activity has been able to encourage teachers to implement the theory of motivational needs in elementary school age students where the teacher teaches.
Keywords: socialization online, need motivation, late childhood
ABSTRAK
Permasalahan guru saat ini diantaranya adalah perlunya meningkatkan pengetahuan dan keterampilan dalam pemantapan teori aplikasi motivasi kebutuhan pada masa kanak-kanak akhir. Tujuan kegiatan pengabdian ini adalah 1) membantu guru sekolah dasar memahami teori motivasi kebutuhan Abraham Maslow, 2) pemantapan pengaplikasian teori motivasi kebutuhan Abraham Maslow pada usia kanak-kanak akhir. Peserta kegiatan adalah guru sekolah dasar di SDN Pejagan 7 Bangkalan dan calon guru yang menjadi sukarelawan di sekolah dasar berjumlah 47 peserta. Metode kegiatan dilakukan dengan sosialisasi dalam jaringan (daring) menggunakan aplikasi zoom meeting. Kegiatan pelatihan meliputi web meeting, diskusi, konsultasi, dan pendampingan. Kegiatan pengabdian ini telah mampu mendorong guru untuk mengimplementasikan teori motivasi kebutuhan pada anak didik usia sekolah dasar tempat guru mengajar.
Kata Kunci: sosialisasi daring, motivasi kebutuhan, masa kanak-kanak akhir
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Asih, T. (2018). Perkembangan Tingkat Kognitif Peserta Didik Di Kota Metro. Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 2(1), 9–17.
Idzhar, A. (2016). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Office, 2(2), 221–228.
Jannah, M. (2015). Tugas-Tugas Perkembangan Pada Usia Kanak-Kanak. Gender Equality: Internasional Journal of Child and Gender Studies, 1(2), 87–98.
Maslow, A. H. (1943). A Theory of Human Motivation. In Psychological Review (pp. 370–396).
Muhammad, M. (2016). Pengaruh Motivasi dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 4(2), 87–97.
Naldi, H. (2018). Perkembangan Kognitif, Bahasa, Dan Perkembangan Sosioemosional Serta Implikasinya Dalam Pembelajaran. JurnAl Socius: Journal of Sociology Research and Education, 5(2), 102–114.
Prastowo, A. (2014). Pemenuhan Kebutuhan Psikologis Peserta Didik SD/MI Melalui Pembelajaran Tematik-Terpadu. JPSD: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(1), 1–13.
Safitri, D. N. (2017). Pendidikan Nonformal Untuk Meningkatkan Kemampuan Dan Kemandirian Siswa Di Desa Kunci. J-ABDIPAMAS : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 1. https://doi.org/10.30734/j-abdipamas.v1i1.59
Siregar, J. (2016). Gambaran Perilaku Bullying pada Masa Kanak-Kanak Akhir di Kota Medan. An – Nafs, 10(1), 1–11.
Yunaini, N., & Arnidha, Y. (2020). Perkembangan Fisik Masa Kanak-Kanak Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran. Transformasi Pendidikan Dasar Di Era Disrupsi Dalam Pengembangan Karakter, 313–330.
DOI: http://dx.doi.org/10.30734/j-abdipamas.v5i2.1456
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)
by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/J-ABDIPAMAS is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
View My Stats