Pendampingan Kegiatan Phonological Awareness dan Vocabulary di Taman Posyandu (Tapos) Melati Desa Tunggul Paciran Lamongan

Sukiyanto Sukiyanto, Tsalitsatul Maulidah

Abstract


ABSTRACT

Early childhood is often also called the golden age because in this age range children experience very rapid growth and development in various aspects. Phonological awareness and vocabullary activities are expected to stimulate children's intelligence to be able to speak and say numbers intact. The purpose of this activity is to find out the quality and quantity of Posyandu services that are integrated with the Posyandu Melati Park, and to know the duties of the Assistant of Posyandu Melati Park. Mentoring was carried out in the form of community service dealing with phonological awareness and vocabulary at  Posyandu Melati park. This activity used lecture model and discussion in the context of theoretical knowledge. The Community Service activity was carried out in 3 stages, namely the first stage of the Implementation, carried out by conducting a socialization with the total of participants present 50 children and parents. Both implementations, carried out on the 2, 6 and 9 of March 2019, phonological awareness activities are designed so that children are able to sort numbers from 1-10 which are applied in the form of games and songs. The ability to obtain vocabulary so that children can speak well, through stimuli from their environment in the form of canned telephone games. The third stage of the results, the ability of speech sounds in children aged 3 years almost phoneme structure can be tested, so that the vocabulary obtained is greater than in children aged 1 - 2 years.

 

Keywords: Phonological Awareness, Vocabulary, Taman Posyandu

 

ABSTRAK

Anak usia dini sering juga disebut golden age karena pada rentang usia ini anak mengalami pertumbuhan dan perkembangan yang sangat pesat berbagai aspek. Kegiatan phonological awareness dan vocabullary diharapkan dapat merangsang kecerdasan anak untuk dapat berbicara dan mengucapkan angka dengan utuh. Tujuan pengabdian ini untuk mengetahui kualitas dan kuantitas pelayanan Posyandu yang terintegrasi dengan Taman Posyandu Melati, dan mengetahui tugas kader Pendamping Taman Posyandu Melati. Pendampingan dilakukan dalam bentuk pengabdian dengan kegiatan phonological awareness dan vocabulary di Taman Posyandu Melati. Dengan menggunakan model ceramah dalam konteks pengetahuan teori kemudian dilanjut diskusi. Kegiatan Pengabdian Kepada Masyarakat ini  dilakukan dalam 3 tahap, yakni pertama tahap Pelaksanaan, dilakukan dengan melakukan sebuah sosialisasi dengan jumlah peserta yang hadir 50 anak beserta orang tua. Kedua pelaksanaan, dilakukan pada tanggal tanggal 2, 6, dan 9 Maret 2019, kegiatan phonological awareness dirancang agar anak mampu mengurutkan angka mulai dari 1-10 yang diaplikasikan dalam bentuk permainan dan nyanyian. Kemampuan memperoleh kosakata agar anak dapat berbicara dengan baik, melalui rangsangan dari lingkungannya dalam bentuk permainan telepon kaleng. Ketiga tahap hasil,  kemampuan bunyi ujaran pada anak usia 3 tahun hampir struktur fonem dapat diujarkan, sehingga kosakata yang diperoleh lebih banyak dari pada anak usia 1 – 2 tahun.

 

Kata Kunci: Phonological Awareness, Vocabulary, Taman Posyandu


Keywords


Phonological Awareness, Vocabulary, Taman Posyandu

Full Text:

PDF

References


Hurlock, E. (1978). Perkembangan Anak Jilid 1. Jakarta: Erlangga.

Muhaiban. (2002). Strategi Pembelajaran Al-Arabiyah Lil-Athfal, Makalah disajikan Dalam Pelatihan Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Anak di Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang Pada tanggal 14 Juli 2002, hal. 5

Porter, L. (2002). Educating Young Children With Edditional Need. Crowsnest: Allen & Unwin.

Rachmawati, Y. & Kurniati, E. (2011). strategi Pengembangan Kreativitas pada Anak usia Taman kanak-kanak. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Wahyudin, U. & Agustin, M. (2012). Penilaian Perkembangan Anak Usia Dini. Bandung: Refika Aditama.




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/j-abdipamas.v3i1.493

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/J-ABDIPAMAS is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats