Penguatan Keterampilan Guru dalam Implementasi Projek Profil Pelajar Pancasila dan Budaya Kerja di SMK
Abstract
This community service activity aims to enhance the skills and competencies of vocational high school (SMK) teachers in implementing the Student Profile Strengthening Project on Pancasila Values and Work Culture (P5BK), designed to provide tangible benefits for SMK stakeholders, particularly in fostering a strong work culture among students. The service model employed includes an intensive workshop followed by continuous training and mentoring for SMK teachers. The activity was conducted at SMK Muhammadiyah 2 Karanganyar with 50 teachers participating from four major study areas: Accounting and Financial Institutions (AKL), Office Management and Administration (OTKP), Digital Business and Marketing, and Culinary Arts. The workshop involved hands-on training to strengthen teachers' understanding and skills in applying this project within the school environment. Based on program evaluation, 86% of participants demonstrated a strong understanding of the P5BK concepts and goals during the presentation phase. Furthermore, the training and mentoring phase revealed that 80% of participants felt prepared and capable of implementing P5BK in their teaching activities. These results indicate that the community service activity successfully increased teachers’ readiness to support the strengthening of the student profile on Pancasila values and the development of an applicable and relevant work culture at SMK.
Keywords: project for strengthening pancasila student profiles, work culture, vocational school
ABSTRAK
Kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini bertujuan untuk meningkatkan keterampilan dan kompetensi guru Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) dalam melaksanakan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dan Budaya Kerja (P5BK), yang dirancang untuk memberikan manfaat nyata bagi para pemangku kepentingan SMK, khususnya dalam membangun budaya kerja yang kuat di kalangan siswa. Model pengabdian yang digunakan meliputi workshop intensif yang diikuti dengan pelatihan dan pendampingan berkelanjutan bagi guru-guru SMK. Kegiatan ini dilaksanakan di SMK Muhammadiyah 2 Karanganyar dengan partisipasi 50 guru dari empat bidang studi utama: Akuntansi dan Keuangan Lembaga (AKL), Otomatisasi dan Tata Kelola Perkantoran (OTKP), Bisnis Daring dan Pemasaran, serta Tata Boga. Workshop ini melibatkan pelatihan praktik untuk memperkuat pemahaman dan keterampilan guru dalam menerapkan projek tersebut di lingkungan sekolah. Berdasarkan evaluasi program, 86% peserta menunjukkan pemahaman yang kuat terhadap konsep dan tujuan P5BK selama tahap penyampaian materi. Selain itu, pada tahap pelatihan dan pendampingan, 80% peserta merasa siap dan mampu melaksanakan P5BK dalam kegiatan pembelajaran mereka. Hasil ini menunjukkan bahwa kegiatan pengabdian kepada masyarakat berhasil meningkatkan kesiapan guru dalam mendukung penguatan profil pelajar Pancasila serta pengembangan budaya kerja yang relevan dan aplikatif di SMK.
Kata Kunci: proyek untuk penguatan profil pelajar pancasila, budaya kerja, sekolah menengah kejuruan
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ali, H., Sastrodiharjo, I., & Saputra, F. (2022). Pengukuran Organizational Citizenship Behavior : Beban Kerja , Budaya Kerja dan Motivasi ( Studi Literature Review ). Jurnal Ilmu Multidisiplin, 1(1), 83–93.
Ardiansyah, M., & Akbar, J. (2022). Pengembangan dan Implementasi Sistem Manajemen Asset di SMK Multistudi Highschool menggunakan PHP. 4, 836–841.
Casmudi, C., Sugianto, S., Pratama, R. A., Yuliani, T., & Retnowaty, R. (2021). Pendampingan penyusunan rencana pelaksanaan pembelajaran (rpp) berbasis web learning kahoot! J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 5(1), 67–74.
Fauzi, I., & Mardiana, D. D. (2021). Pelatihan penulisan karya ilmiah bentuk ptk bagi guru di sd muhammadiyah pahandut kota palangkaraya. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 5(1). http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/J-ABDIPAMAS
Juliani, A. J., & Bastian, A. (2021). Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Wujudkan Pelajar Pancasila. 257–265.
Kemdikbudristek. (2022). Buku Saku Kurikulum Merdeka; Tanya Jawab. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan.
Mahardani, A., & Basalamah, M. (2018). Membangun Sumber Daya Manusia Berkarakter Melalui Metode Pendidikan Karakter. JU-Ke (Jurnal Ketahanan Pangan), 2(1), 106–116.
Mohamed, H., Mohd Puad, M. H., Rashid, A. M., & Jamaluddin, R. (2021). Workplace skills and teacher competency from culinary arts students’ perspectives. Pertanika Journal of Social Sciences and Humanities, 29(1), 107–125. https://doi.org/10.47836/PJSSH.29.1.06
Narimo, S., Anggraini, S., Efita Sari, D., & Mustapha, R. (2022). Analysis of effectiveness of economics subject tutoring after school. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 32(1).
Novitasari, M., Sutama, S., Narimo, S., & Harsono, H. (2023). Pemberdayaan Guru Sekolah Dasar Muhammadiyah dalam Pembudayaan Literasi Numerasi Era Pandemi Covid-19. Warta LPM, 85–94. https://doi.org/10.23917/warta.v26i1.621
Rachmawati, N., Marini, A., Nafiah, M., & Nurasiah, I. (2022). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Impelementasi Kurikulum Prototipe di Sekolah Penggerak Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3613–3625. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2714
Saadah, A. F., Swaradesy, R. G., & Prasetyo, D. (2022). PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER DI “ TAMSISKU ”( PERSPEKTIF It is very important to instill character education from an early age . Strengthening character education can be done in various ways . One of the media in the formation of a child ’ s character is. 9(2), 482–492.
Shalikha, P.A.A. (2022). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Menumbuhkan Jiwa Kewirausahaan. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 15(2), 86–93.
Shofia, R.N.N., Markhamah, Narimo, S & Widyasari, C. (2023). Strategi Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dimensi Berkebhinekaan Global Di Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1254–1269. https://doi.org/10.31949/jee.v6i3.6124
Suyatmini, S., Sari, D. E., & Yuningsih, Y. (2023). SCULPTING success: a blueprint for 21st-century accounting education through innovative lesson planning in vocational high schools. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 33(2).
Trisnawati, W., Putra, R. E., Balti, L., & Bungo, M. (2022). TINJAUAN AKSIOLOGI PADA PROFIL PELAJAR PANCASILA E-ISSN 2621-0703 P-ISSN 2528-6250. 7(2), 286–294.
DOI: http://dx.doi.org/10.30734/j-abdipamas.v8i2.4846
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)
by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/J-ABDIPAMAS is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
View My Stats