PEMBERDAYAAN BUDAYA LITERASI MENULIS PUISI PADA PESERTA DIDIK SMK NEGERI 1 KANOR BOJONEGORO

Chyntia Heru Woro Prastiwi, Meiga Ratih Tirtanawati, Yuniarta Ita Purnama, Oktha Ika Rahmawati

Abstract


This article is resulted from the activity of Community Service Program located at State Vocational High School 1, Kanor, Bojonegoro. The low student’s ability in English and the lack of achievement in poem indicated the need of empowerment in writing poem at this school. This article aimed at describing the empowerment process of literary culture of writing poem in Indonesian and English to the graders XI and XII. Indonesia poem took the themes of TKR (Teknik Kendaraan Ringan or Simple Vehicle Technique), Multimedia, Pemasaran (Marketing), and TPHP (Teknik Pengolahan Hasil Pertanian or Agricultural Products Processing Technique). Meanwhile, English poem took free theme but was limited to the six types of poems namely acrostic, cinquain, haiku, tanka, diamante, and calligram. Indonesian poem on expertise program of Vocational High School was intended for deepening students’ understanding on their study fields, while English poem was aimed at improving students’ abilities in English. The results of this Community Service Program reported that there were 34 out of 94 students’ poems fulfilling the criteria of good poem and deserved to be published. Although the poem feasibility only reached 36.2%, this percentage could be categorized as quite good first achievement for the students.

Keywords: Vocational High School, Poetry literacy, English, Indonesian.

ABSTRAK

Artikel ini merupakan hasil dari kegiatan Pengabdian kepada Masyarakat (PKM) yang bertempat di SMK Negeri 1 Kanor, Bojonegoro.  Rendahnya kemampuan Bahasa Inggris serta belum adanya prestasi dibidang seni puisi pada peserta didik SMK Negeri I Kanor, Bojonegoro mengindikasikan perlunya pemberdayaan menulis puisi pada sekolah ini. Artikel ini bertujuan menggambarkan bagaimana memberdayakan budaya literasi menulis puisi berbahasa Indonesia dan berbahasa Inggris pada peserta didik kelas XI and XII. Puisi berbahasa Indonesia mengambil 4 tema yaitu TKR (Teknik Kendaraan Ringan), Multimedia, Pemasaran, dan TPHP (Teknik Pengolahan Hasil Pertanian), sedangkan puisi berbahasa Inggris mengambil tema bebas tapi bentuk puisi terbatas pada 6 jenis yaitu acrostic, cinquain, haiku, tanka, diamante, dan calligram. Puisi berbahasa Indonesia bertema program keahlian SMK bertujuan untuk memperdalam pemahaman mereka tentang materi jurusan masing-masing, sedangkan puisi berbahasa Inggris bertujuan meningkatkan kemampuan Bahasa Inggris peserta didik sekaligus memperkenalkan bentuk-bentuk puisi berbahasa Inggris. Hasil kegiatan PKM ini menunjukkan bahwa terdapat 34 puisi dari total 94 puisi peserta didik yang terpilih dan memenuhi kriteria bagus dan layak terbit. Meskipun kelayakan puisi hanya mencapai 36,2%, persentase ini merupakan pencapaian pertama peserta didik yang cukup bagus.

Kata kunci: SMK, Literasi puisi, Bahasa Inggris, Bahasa Indonesia.


Full Text:

PDF

References


Anderson, M., & Anderson, H. 1998.Text Types in English 3. London: Macmillan.

Hadaway, N.L., Vardell, S.M., & Young, T.A. 2001. Scaffolding Oral Language Development through Poetry for Students Learning English. The Reading Teacher, 45 (8).pp…

Permendikbud No. 23 Tahun 2015.Budi Pekerti. Diakses tanggal 28 Agustus 2017 dari http://lpmpbanten.net.

Smart, C. 2005. Using Poems to Develop Productive Skills. Teaching English (An On-line journal). Diakses tanggal 27 Agustus 2010.

Undang-Undang Republik Indonesia No. 20/2003. Sistem Pendidikan Nasional. Diakses tanggal 26 Agustus 2017 dari http:// kelembagaan.ristekdikti.go.id/wp-content/uploads/2016/08/UU_no_20_th_2003.pdf.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 J-ABDIPAMAS : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat



Creative Commons License

J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/J-ABDIPAMAS is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.