Pemanfaatan Media Manipulatif “Mata Uanga” untuk Pembelajaran Siswa Di Sekolah Inklusi Karawang
Abstract
This service takes the theme of currency introduction which is motivated by the importance of a student knowing money because money is a medium of exchange that is closely related to daily life. The media used in this activity are props / manipulative currency which consists of metal and paper money and displays from the smallest to the largest value. The purpose of this Abdimas activity is to introduce the types of money and practice their use. This Abdimas activity was carried out in one of the Inclusion schools in Karawang City. The methods used in this activity are in the form of discussions, lectures, mentoring and demonstrations of the use of money as a tool for buying and selling. The results obtained from this Abdimas activity are that students feel happy in learning money calculations using interesting props / manipulatives so that they are able to perform basic calculation operations using money. This media can attract students' attention, so that in its implementation it can run well and students quickly understand it. The school is happy with this activity and as a motivation for teachers to create interesting media for learning both mathematics and other subjects.
Keywords: currency, manipulative money
ABSTRAK
Pengabdian ini mengambil tema pengenalan mata uang yang dilatarbelakangi oleh pentingnya seorang siswa mengenal uang karena uang merupakan alat tukar yang sanagt erat hubungannya dengan kehidupan sehari hari. Media yang digunakan dalam kegiatan ini yaitu alat peraga/manipulatif mata uang yang mana terdiri dari berupa uang logam dan kertas serta menampilkan dari yang bernilai terkecil hingga besar. Tujuan dari kegiatan Abdimas ini adalah untuk memperkenalkan jenis-jenis uang dan praktek penggunaanya. Kegiatan Abdimas ini dilaksanakan di salah satu sekolah Inkliusi di Kota Karawang. Metode yang digunakan dalam kegiatan ini adalah berupa diskusi, penyuludan, pendampingan dan demonstrasi penggunaan uang sebagai alat untuk jual beli. Hasil yang diperoleh dari kegiatan Abdimas ini yaitu siswa merasa senang dalam belajar perhitungan uang dengan menggunakan alat peraga/manipulatif yang menarik sehingga mereka mampu melakukan operasi perhitungan dasar dengan menggunakan uang. Media ini dapat menarik perrhatian siswa , sehingga dalam pelaksnaanya dapat berjalan dengan baik dan siswa cepat memahaminya. Sekolah merasa senang dengan adanya kegiatan ini dan sebagai motivasi untuk para guru untuk membuat media yang menarik untuk pembelajaran baik matematika maupun pelajaran lainnya.
Keywords: Mata uang, alat peraga uang
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Boyce, C. J., Brown, G. D. A., & Moore, S. C. (2010). Money and Happiness. Psychological Science, 21(4), 471–475. https://doi.org/10.1177/0956797610362671
Bartell, Tonya Gau, Corey Webel, Brian Bowen, and Nancy Dyson. 2013. ―Prospective Teacher Learning: Recognizing Evidence of Conceptual Understanding.‖ Journal of Mathematics Teacher Education. Vol. 16(1), pp: 57–79.
Larbi, E., & Mavis, O. (2016). The Use of Manipulatifs in Mathematics Education. Journal of Education and Practice, 7(36), 53–61.
Milkovich, G.T., & J.M. Newman. 2002. Compensation (7th ed.). McGraw-Hill, New York.
Mutawah, M. A. al, Thomas, R., Eid, A., Mahmoud, E. Y., & Fateel, M. J. (2019). Conceptual Understanding, Procedural Knowledge and Problem-Solving Skills in Mathematics: High School Graduates Work Analysis and Standpoints. International Journal of Education and Practice, 7(3), 258–273. https://doi.org/10.18488/journal.61.2019.73.258.273
Patton, J., Dowdy, C., Polloway, E., & Smith, T. (2005). Teaching Students with Special Needs in Inclusive Settings (4th ed.). Mylabschool Edition.
Quane, K. (2022). Evaluating Factors that Influence Young Children’s Attitudes Towards Mathematics: The Use of Mathematical Manipulatifs. Conference: Mathematical Confluences and Journeys.
Rubenstein, C. .1981. Money and self-esteem, relationships, secrecy, envy,satisfaction. Psychology Today,15 (5),94-118.
Sari, A. P., Jamaludin, & Hakim, A. R. (2021). Pengembangan alat peraga “BACALA” (Bangun Datar, Pecahan, Labirin) untuk pembelajaran Matematika tingkat Sekolah Dasar. Himpunan: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 1(1), 1–10.'
Warmi, A., Adirakasiwi, A. G., & Nawawi, A. (2023). Pemanfaatan Media Animasi Dalam Literasi Keuangan Tingkat Sekolah Dasar. J-Abdipamas (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 7(1), 149–154. DOI: http://dx.doi.org/10.30734/j-abdipamas.v7i1.2796.
DOI: http://dx.doi.org/10.30734/j-abdipamas.v8i2.4841
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)
by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/J-ABDIPAMAS is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
View My Stats