Pelatihan Penyusunan Strategi Bisnis pada Prabot Kirana dengan Metode Analisis SWOT di Kecamatan Rumbai

Authors

  • Nofrizal Nofrizal

DOI:

https://doi.org/10.30734/j-abdipamas.v3i1.414

Keywords:

Training, Business Strategy, SWOT

Abstract

ABSTRACT

Prabot Rotan Kirana was established in 2007, currently has 10 employees who have divided their duties and functions based on their respective expertise, the products they make and market are products made from rattan such as buying, table chairs, baskets and others. As long as the raw material for the rattan comes from West Sumatra, Java and Riau. The problems Prabot Rotan Kiranan based on the results of observations with owners are rattan raw materials and business strategy. The solutions offered to solve these problems are by making training in preparing business strategies using SWOT analysis. The methods to implementation  using lecture techniques or training. The results of community service show that there has been an increase in the understanding of participants by 60% after being carried out by the community.

Keywords: Training, Business Strategy, SWOT


ABSTRAK

Prabot Rotan Kirana berdiri sejak 2007, saat ini memiliki 10 orang karyawan yang telah dibagi tugas dan fungsinya berdasarkan keahlianya masing-masing, produk-produk yang dibuatnya dan dipasarkan merupakan produk yang berbahan rotan seperti membel, kursi meja, keranjang dan lain-lain. Asal bahan baku rotanya berasal dari Sumatra barat, jawa dan Riau. Permasalahan mitra berdasarkan hasil observasi dengan pemilik adalah sumber bahan baku rotan dan strategi bisnis. Solusi yang ditawarkan untuk menyelesaikan masalah tersebut adalah dengan membuat pelatihan penyusunan strategi bisnis dengan menggunakan analysis SWOT. Metode pelaksanaan menggunakan teknik ceramah atau pelatihan. Hasil pengadian kepada masyarakat ini menunjukan bahwa terjadi pengingkatan pemahaman peserta sebesar 60% setelah dilakukan pengbdian kepada masyarakat.

Kata Kunci: Pelatihan, Strategy bisnis, SWOT

References

Asmita, N. (2017) ‘Prospek Pemasaran Usaha Kecil Menengah’, Al-Amwal, 6(2), 85-100.

David, F. R. (2006) Strategic Management Consepts and Cases. 10th Ed. di F. M. U. Florence (ed.). South Carolina.

Kopi, K. (2014) Buah Tangan Alam Dari Pekanbaru, Kedai Kopi. diambil dari https://bayuwinata.wordpress.com/tag/industri-rotan-pekanbaru/.

Muhammad, S. (2008) Matriks & Skenario dalam Strategi. Cetakan Pe. Yogyakarta: Penerbit Unit Penerbit dan Percetakan Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen YKPN.

Papilo, P. (2014) ‘Strategi Pemberdayaan Masyarakat Pengrajin Rotan di Kota Pekanbaru’, MENARA, 13(1), 1-20.

Porter, M. E. (2011) Competitive advantage of nations: creating and sustaining superior performance. Simon and Schuster.

Rangkuti, F. (2010) Analisis SWOT Teknik Membedah Kasus Bisnis. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Wheelen, Tom, J. D. H. (2004) Strategic Management and Business policy. 9/E. New York: Preintice.

Downloads

Published

2019-05-06

How to Cite

Nofrizal, N. (2019). Pelatihan Penyusunan Strategi Bisnis pada Prabot Kirana dengan Metode Analisis SWOT di Kecamatan Rumbai. J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 3(1), 31–36. https://doi.org/10.30734/j-abdipamas.v3i1.414

Issue

Section

Articles

Citation Check

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.