Pelatihan Pembuatan Miniatur Pembangkit Energi Listrik

Susilawati Susilawati, Ardhi Rizal

Abstract


ABSTRACT

Science is a lesson that is not just theory, but requires practical activities in the learning process. In this community service activity, the practice of making miniature electric power plants is carried out, for achieving aspects of a scientific learning system are reached, and students know the concept of energy change and the concept of one of the electric energy generators. These community service activities were carried out in two schools, there are MTs Ikhwanul Muslims and SDN Lemah Subur 1. In the implementation of student activities formed into several groups, a group consists of 5-6 students. Before starting to assemble miniature power plants, firstly, we conveyed knowledge about the concept of energy change, the concept of electricity generation in the world and which Indonesia uses in its daily electricity needs, then introduce what tools and materials are used in practice. The next step, we describe physics concept. Then to identify the effoxt of the activity on learning outcomes, the activity begins with the implementation of pretest and ends with posttest. Based ont the evaluation reslults, this activity succeeded in increasing learning outcomes by 32%.

Keywords: energy change, power plants, science.

 

 

ABSTRAK

Pelajaran IPA adalah pelajaran yang tidak hanya sekedar teori, tetapi membutuhkan kegiatan praktek dalam proses pembelajaran.. Pada kegiatan pengabdian  masyarakat ini dilakukan praktek pembuatan miniatur pembangkit energi listrik guna mencapai aspek-aspek dalam sistem pembelajaran saintifik terpenuhi, serta siswa dapat mengetahui konsep perubahan energi serta konsep salah satu pembangkit listrik. Kegiatan pengabdian masyarakat ini dilaksanakan di dua sekolah yaitu, MTs Ikhwanul Muslimin dan SDN Lemah subur 1. Pada pelaksanaan kegiatan siswa dibentuk menjadi beberapa kelompok, satu kelompok terdiri dari 5-6 siswa.  Sebelum memulai merakit miniatur pembangkit listrik, terlebih dahulu disampaikan pengetahuan mengenai konsep perubahan energi, konsep pembangkit listrik yang ada di dunia dan yang Indonesia gunakan dalam kebutuhan listrik sehari-hari, kemudian mengenalkan alat dan bahan apa saja yang digunakan dalam praktek. Kegiatan selanjutnya yaitu pemaparan mengenai konsep kerja secara fisika. Kemudian untuk mengidentifikasi pengaruh kegiatan terhadap hasil belajar, kegiatan diawali dengan pelaksanaan pretest dan diakhiri dengan posttest. Berdasarkan hasil evaluasi, kegiatan yang dilaksanakan berhasil meningkatkan hasil belajar peserta didik sebesar 32%.

Kata kunci: energi, listrik, IPA.


Keywords


energy change, power plants, science.

Full Text:

PDF

References


Barke, H.-D., Hazari, A., & Yitbarek, S. (2009). Misconceptions in Chemistry. Heidelberg: Springer-Verlag Berlin Heidelberg.

Rizal, A., Adam, R. I., & Susilawati. (2018). Pengembangan Laboratorium Virtual Fisika Osilasi. Jurnal Online Informatika, 55-60.

Sumiati, R., & Zamri, A. (2013). Rancang Bangun Miniatur Turbin Angin Pembangkit Listrik untuk Media Pembelajaran. Jurnal Teknik Mesin, 1-8.

Suryaningsih, Y. (2017). Pembelajaran Berbasis Praktikum Sebagai Sarana Siswa Untuk Berlatih Menerapkan Keterampilan Proses Sains Dalam Materi Biologi. Bio Educatio, 49-57.

Zhou, G., Nocente, N., & Brouwer, W. (2008). Understanding Student Cognition Through an Analysis of Their Preconceptions in Physics. The Alberta Journal of Educational Research , 14-29.




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/j-abdipamas.v4i2.597

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/J-ABDIPAMAS is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats