PENINGKATAN KOMPETENSI PROFESIONAL GURU KEWIRAUSAHAAN MELALUI LESSON STUDY BERBASIS PANTAI DAN LAUT

Siti Sri Wulandari

Abstract


The objective of the research is to improve the professionalism of entrepreneurship teachers in making the implementation plan of learning in accordance with the potential of coastal and marine natural resources in Sidoarjo Indonesia, is expected to be able to create innovative products from coastal and marine resources resources in the coastal and marine based learning plan. The sample was taken by using purposive sampling technique, that is entrepreneurship teacher who attended the lesson study activity based on beach and sea that amounted to 35 of 90 entrepreneurship teachers in Sidoarjo. Data collection using interview technique, documentation, and observation. The data obtained will be analyzed using qualitative with quantitative approach where data are analyzed using percentage formula, analyzed through three activity paths that focus activity, simplify and transfer from rough data to field notes, display data and deliver final result. The conclusion of coastal and marine based study lesson study is very potential in improving the professionalism of entrepreneurship teachers in improving the quality of learning and learning outcomes of learners and can increase student entrepreneurship interest when they finish studying in formal education.

 


Keywords: Teacher Professional Competency, Lesson Study, Coastal Ecosystem


Pembuatan perencanaan pelaksnaan pembelajaran berbasis pantai dan laut bagi guru kewirausahaan di Sidoarjo Indonesia dalam meningkatkan profesionalitasnya sebagai guru merupakan tujuan dari penelitian ini.  Harapannya guru kewirausahaan  mampu menciptakan produk inovatif dari sumber daya pantai dan laut yang direncanakan dalam pelaksanaan pembelajaran kewirausahaan berbasis pantai dan laut. Jumlah sampel yang diambil sebanyak 35 orang dari 90 orang anggota musyawarah guru mata pelajaran kewirausahaan di Sidoarjo dengan menggunakan teknik purposive sampling. Pengumpulan data mengunakan teknik wawancara, dokumentasi, dan pengamatan. Analisis data menggunakan deskriptif kualitatif dengan pendekatan kuantitatif dimana data dianalisis menggunakan formula presentase, dianalisis melalui tiga alur kegiatan yakni kegiatan memfokuskan, menyederhanakan dan mentransfer dari data kasar ke catatan lapangan, menampilkan data dan menyampaikan hasil akhir. Kesimpulannya bahwa  lesson study  pada guru kewirausahaan di Sidoarjo yang berbasis pantai dan laut mampu meningkatkan profesionalisme guru kewirausahaan sehingga meningkatkan kualitas pembelajaran, keaktifan siswa dan hasil belajar siswa serta meningkatkan minat berwirausaha siswa.

 

Kata Kunci : Kompetensi Profesional Guru, Lesson Study, Lingkungan Pesisir Pantai Laut


Keywords


Kompetensi Profesional Guru, Lesson Study, Ekosistem Pesisir Pantai Laut

Full Text:

PDF

References


Ambo, T. (2011). Pengelolaan Ekowisata Pesisir dan Laut. Surabaya: Brilian Internasional.

Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Cipta.

Baba, T. (2007). How is Lesson Study Im-plemented? Dalam Isoda, M, Stephen, M, Ohara, Y, & Miyakawa, T. (Ed). Japanese Lesson Study in Mathematics Its Impact, Diversity and Potential for Educational Improvement New Jersey USA: World Scientific Publishing Co. Pte. Ltd.

Danim,S.(2011).Profesi Kependidikan. Bandung: Alfabeta

Dahuri, (1996). Pengelolaan Sumberdaya Wilayah Pesisir dan Lautan Secara Terpadu. Jakarta: Pradya Paramita.

Dirjen PMPTK, (2008). Pedoman Pelaksanaan MGMP Berpola Lesson Study. Jakarta : JICA.

Friedkin, S. (2005). What is Lesson Study?. [Online]. Tersedia: http://www.lessonrese- arch.net/. [11 September 2005]

Hall, S. (2010). “How to Use the Likert Scale in Statistical Analysis.”

Lewis, C. (2002). Lesson Study: A Handbook of Teacher-Led Instructional Change. Philadelphia, PA: Research for Better Schools, Inc.

Huberman, A.M. dan Miles, M.B. (1992). Analisis Data Kualitatif. Jakarta : UIPress. Jakarta.

Leksono, A.S. (2007). Ekologi: Pendekatan Deskriptif dan Kuantitatif. Malang: Bayumedia Publishing.

Killeavy, Maureen and Anne Moloney (2010) “Reflection in a social space: can blogging support reflective practice for beginning teachers?”. Teaching and Teacher Education 26, 1070–1076.

Markusic, Mayflor. (2009). “Simplifying the Likert Scale.”

Musfiqon. (2012). Pengembangan Media & Sumber Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Purwanto. (2010). Evaluasi Hasil belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Sparks, D. (1999). Overview of Lesson Study. [Online]. Tersedia: http://www.nwrel.org/msec/lessonstudy/overview.html. [27 Juni 2006].

Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfa Beta Sukirman. 2006. Peningkatan Keprofesionalan Guru Melalui Lesson Study. Makalah disajikan dalam Pelatihan Lesson Study Bagi Guru Berprestasi dan MGMP MIPA SMP Seluruh Indonesia, Yogyakarta,26 November-10 desember 2006

Shoffner, Melanie (2009) “The place of personal: exploring the affective domain through reflection in teacher preparation”. Teaching and Teacher Education 25, 783–789.

Sukirman. (2006). Peningkatan Profesionalisme Guru Melalui Lesson Study. Makalah Disampaikan Pada Kegiatan Pelatihan 2 Hari untuk Fasilitator dan Tim TPK SISTTEMS Bantul Emergency Program Pada 11 – 12 Agustus 2006.

Trochim, William M.K. (2006). “Likert Scaling.” Research Methods Knowledge Based.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen.

Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta:Kencana.

Yuliastutik, E. (2003). Pengaruh Status Sosial Terhadap Pola Konsumsi Pangan Keluarga Nelayan. Skripsi. Jember: Universitas Jember.




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v5i2.193

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Pendidikan Edutama

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats