Pelatihan Penulisan Artikel Ilmiah sebagai Persiapan PPG bagi Guru Ekonomi SMA di Muara Enim
Abstract
ABSTRACT
This community service activity aims to increase the knowledge and skills of high school economics teachers in Muara Enim regarding writing and publishing scientific articles in preparation for the Teacher Professional Education Program. The target audience for the implementation of this service activity was filled with 29 high school Economics teachers in Muara Enim. The method of implementing this scientific article writing training activity is by using the technical assistance method. This service activity begins with providing material on writing scientific articles and publishing scientific articles, then proceeds with guidance and evaluation activities related to scientific articles made by each target audience. The evaluation results show that the implementation of this service activity has an impact on the average increase in knowledge of the target audience of 0.72 or high category. This increase in knowledge is also supported by an increase in the skills of the target audience in writing scientific articles as evidenced by the average score for scientific article products produced by the target audience reaching a percentage of 87.14% which is categorized as very good. This indicates that high school Economics teachers in Muara Enim have mostly mastered and applied the important aspects of writing scientific articles, and their skills in compiling scientific articles have increased quite effectively in order to prepare teachers for the Teacher Professional Education Program.
ABSTRAK
Kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini bertujuan untuk meningkatkan pengetahuan dan keterampilan guru Ekonomi SMA di Kabupaten Muara Enim mengenai penulisan dan publikasi artikel ilmiah sebagai persiapan mengikuti Program Pendidikan Profesi Guru (PPG). Khalayak sasaran dari pelaksanaan kegiatan pengabdian ini terisi dari 29 orang guru Ekonomi SMA di Kabupaten Muara Enim. Metode pelaksanaan kegiatan pelatihan penulisan artikel ilmiah ini dengan menggunakan metode pendampingan teknis. Kegiatan pengabdian ini dimulai dengan pemberian materi mengenai penulisan artikel ilmiah dan publikasi artikel ilmiah, kemudian dilanjutkan dengan kegiatan bimbingan dan evaluasi terkait dengan artikel ilmiah yang dibuat oleh masing-masing khalayak sasaran. Hasil evaluasi menunjukkan bahwa pelaksanaan kegiatan pengabdian ini berdampak pada rata-rata peningkatan pengetahuan khalayak sasaran sebesar 0,72 atau terkategori tinggi. Peningkatan pengetahuan ini juga didukung dengan peningkatan keterampilan khalayak sasaran penulisan artikel ilmiah yang dibuktikan dengan perolehan nilai rata-rata untuk produk artikel ilmiah yang dihasilkan oleh khalayak sasaran mencapai persentase 87,14 % yang terkategori sangat baik. Hal ini mengindikasikan bahwa guru Ekonomi SMA di Kabupaten Muara Enim sebagian besar sudah menguasai dan mengaplikasikan aspek-aspek penting dalam penulisan artikel ilmiah, serta keterampilan mereka dalam menyusun artikel ilmiah sudah meningkat dengan cukup efektif dalam rangka sebagai persiapan bagi guru untuk menempuh Program Profesi Guru (PPG).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.